Zmiana przepisów w zakresie rękojmi

W związku z obowiązkiem implementacji przez Polskę dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 20 maja 2019 r., tj. dyrektywy 2019/770 w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych oraz dyrektywy 2019/771 w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającej rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylającej dyrektywę 1999/44/WE, ustawodawca w dniu 4 listopada 2022 r. uchwalił ustawę o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. 2022 poz. 2337), która wprowadziła istotne zmiany w zakresie rękojmi oraz regulacje dotyczące umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 2023 r.

Publikacja: 17.02.2023 10:01

Zmiana przepisów w zakresie rękojmi

Foto: Adobe Stock

Rękojmia konsumencka

Najistotniejszą zmianą, jaką wprowadziła powyższa ustawa jest uregulowanie rękojmi w relacjach konsument-przedsiębiorca w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Nowe przepisy znajdą zastosowanie do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta – ustawodawca zrezygnował z posługiwania się pojęciem „rzeczy” – w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, jak również umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru i wykonania usługi oraz umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi. Z uwagi na to, że towar został zdefiniowany jako rzecz ruchoma, nowe przepisy nie znajdą zastosowania do umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości. W takim przypadku zastosowania znajdą przepisy o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym.

Rękojmia konsumencka będzie miała zastosowanie również do osób fizycznych zawierających umowy bezpośrednio związane z ich działalnością gospodarczą, gdy z treści tych umów wynika, że nie posiadają one dla nich charakteru zawodowego.

Zgodność towaru z umową

Ustawodawca w nowych przepisach zrezygnował z posługiwania się pojęciem wady fizycznej i prawnej (jak w Kodeksie cywilnym) i zamiast tego posługuje się pojęciem braku zgodności towaru z umową. W myśl tych przepisów towar jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego:

– opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również kompatybilność, interoperacyjność i dostępność aktualizacji;

– przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Ponadto towar, aby został uznany za zgodny z umową, musi:

– nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk;

– występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i bezpieczeństwo, a w odniesieniu do towarów z elementami cyfrowymi - również funkcjonalność i kompatybilność, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie,

– być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać;

– być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które przedsiębiorca udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy, i odpowiadać opisowi takiej próbki lub takiego wzoru.

Ustawodawca zdecydował się na szeroki opis przypadków zgodności towaru z umową, w celu zapewnienia konsumentowi pełniejszej ochrony w ramach rękojmi. Przedsiębiorca nie będzie jednak ponosił odpowiedzialności za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy:

– został wyraźnie poinformowany, że konkretna cecha towaru odbiega od wymogów zgodności z umową, oraz

– wyraźnie i odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy towaru.

Inne istotne zmiany

Nowe przepisy dotyczące rękojmi konsumenckiej wprowadzają także następujące zmiany w stosunku do rękojmi uregulowanej w Kodeksie cywilnym:

– wydłużony zostaje z 1 roku do 2 lat okres, w trakcie którego ciężar dowodu zgodności towaru z umową spoczywa na przedsiębiorcy;

– wydłużony zostaje okres, w ciągu którego konsument może dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi poprzez odwołanie do zasad ogólnych (co do zasady będzie to 6 lat);

– wprowadzony zostaje termin maksymalnie 14 dni na zwrot przez przedsiębiorcę kwoty należnej wskutek skorzystania z prawa obniżenia ceny albo wskutek odstąpienia od umowy;

– wprowadzone zostaje domniemanie, że brak zgodności towaru z umową jest istotny;

– wprowadzony zostaje obowiązek odebrania towaru od konsumenta na koszt przedsiębiorcy.

Ustawodawca wprowadził także niekorzystną dla konsumenta hierarchię środków ochrony, poprzez możliwość domagania się w pierwszej kolejności przywrócenia zgodności towaru z umową przez jego naprawę lub wymianę, a dopiero później, przy spełnieniu określonych przesłanek, możliwość obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.

Konsument będzie mógł jednak od razu złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, jeżeli:

– brak zgodności towaru z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego żądania naprawy towaru lub jego wymiany;

– z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie doprowadzi on towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.

Zmiany w Kodeksie cywilnym

Zmiany w Kodeksie cywilnym polegają głównie na usunięciu tych przepisów, które dotyczyły konsumentów. Podkreślić jednak należy, że z uwagi na dalsze stosowanie tych przepisów w zakresie sprzedaży nieruchomości pomiędzy przedsiębiorcą, jako sprzedającym, i konsumentem, jako kupującym, ustawodawca zachował art. 5561 § 2 k.c. który odnosi się do publicznych zapewnień w stosunku do konsumenta.

Roszczenie sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej

Ustawodawca jednocześnie usunął cały dział w Kodeksie cywilnym odnoszący się do roszczeń sprzedawcy w związku z wadliwością rzeczy sprzedanej, tj. roszczeń sprzedawcy względem jego poprzedników w przypadku poniesienia kosztów w wyniku wykonania przez konsumenta uprawnień z tytułu rękojmi za wady fizyczne. Sprzedawca będzie mógł jednak dochodzić roszczeń od poprzednich sprzedawców na zasadach ogólnych.

Przepisy przejściowe

Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe nie znajdą zastosowania nowe przepisy.

Podsumowanie

Od dnia 1 stycznia 2023 r. obowiązują równolegle przepisy regulujące rękojmię w Kodeksie cywilnym, jak i nowe przepisy dotyczące rękojmi wprowadzone do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Oznacza to, że przedsiębiorca każdorazowo zobowiązany jest do ustalenia, które z tych przepisów znajdą zastosowanie.

Szymon Szczepanek - radca prawny w Kancelarii Radców Prawnych MGM Mirosławski, Galos, Mozes

Kancelaria jest zrzeszona w sieci Kancelarie RP działającej pod patronatem dziennika „Rzeczpospolita”.

Rękojmia konsumencka

Najistotniejszą zmianą, jaką wprowadziła powyższa ustawa jest uregulowanie rękojmi w relacjach konsument-przedsiębiorca w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Nowe przepisy znajdą zastosowanie do umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru na konsumenta – ustawodawca zrezygnował z posługiwania się pojęciem „rzeczy” – w tym w szczególności umów sprzedaży, umów dostawy oraz umów o dzieło będące towarem, jak również umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru i wykonania usługi oraz umów zobowiązujących do przeniesienia własności towaru z elementami cyfrowymi. Z uwagi na to, że towar został zdefiniowany jako rzecz ruchoma, nowe przepisy nie znajdą zastosowania do umów zobowiązujących do przeniesienia własności nieruchomości. W takim przypadku zastosowania znajdą przepisy o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Zawody prawnicze
Znów zawrzało w prokuraturze z powodu wynagrodzeń. Od kiedy podwyżki?
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Konsumenci
Skuteczne gwarancje dla kredytobiorców. Ważny wyrok TSUE
Prawo karne
Projekt zaostrzenia kar dla kierowców. Przepadek stanie się fikcją?
Prawo karne
Sfałszowane wyroki w sądzie. Skarb Państwa oszukany na ponad 3 mln zł
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej