UOKiK radzi, jak nie dać się oszukać

Internetowi oszuści wymyślają wciąż nowe sposoby na wyłudzenie naszych danych i pieniędzy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazuje na co uważać, by nie wpaść w ich pułapki.

Publikacja: 12.12.2022 14:20

UOKiK radzi, jak nie dać się oszukać

Foto: Adobe Stock

Coraz popularniejsze są też wiadomości o niedopłacie, zwykle drobnej kwoty. Jeśli ktoś dokonuje wielu płatności w sieci, może łatwo uwierzyć, że w której z nich pomylił się o kilka złotych. Co więcej, SMSy tego typu są związane nie tylko z opłatami za towary, ale także gaz, prąd, telewizję czy internet. By zwiększyć presję na ofiarę, oszuści często grożą też natychmiastowym odcięciem dostępu do danego medium. Z kolei dla „ułatwienia” wiadomość zawiera link umożliwiający szybkie uregulowanie zaległości. W rzeczywistości jednak prowadzi on do fałszywej strony, udającej jedynie serwis transakcyjny – która pobiera dane logowania do konta w banku.

Czytaj więcej

Uwaga na oszustów. Jak nie stracić pieniędzy w czasie Świąt?

O tych i innym metodach naciągaczy w sieci informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach akcji „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. UOKiK podkreśla w niej, że obecne oszuści nie muszą kraść portfela – wystarczą im właśnie dane osobowe. Prócz wspomnianych wyżej fałszywych SMSów, przestępcy coraz częściej podszywają się także pod pracowników różnych instytucji np. banku. W tym wypadku ofiara informowana jest, że pieniądze na rachunku są zagrożone i zachęcana do zainstalowania odpowiedniej aplikacji lub kliknięcia w wysłany link. Czasem też naciągacz chce po prostu wyłudzić dane logowania.

Dlatego UOKiK ostrzega, by nigdy takich danych nie podawać – prawdziwy pracownik banku bowiem ich nie potrzebuje. W przypadku takiego telefonu najlepiej się rozłączyć i samodzielnie skontaktować z bankiem w celu potwierdzenia, że ich pracownik faktycznie kontaktował się z klientem. Podobnie, jak radzi UOKiK, należy postępować w przypadku informacji o problemach z paczką lub niedopłatą za media – najlepiej bezpośrednio skontaktować się z firmą kurierską lub dostawcą. Urząd odradza także klikanie w linki przysyłane w tego typu wiadomościach, oraz instalowanie oprogramowania do którego prowadzą.

Co jednak, jeśli już w nie kliknęliśmy, albo podaliśmy dane fałszywemu pracownikowi? W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej zastrzec kartę, zmienić dane logowania, oraz skontaktować się z instytucją płatniczą (np. bankiem, w którym mamy rachunek) Szybka reakcja może zapobiec kradzieży z wykorzystaniem naszych danych, a jeśli już do niej doszło – uniemożliwi korzystanie z nich w przyszłości. Dobrze też zgłosić sprawę na policję, co ułatwi wykazanie instytucji płatniczej, że faktycznie padliśmy ofiarą oszustwa.

W ramach akcji spoty informujące o sposobie działania oszustów i tym jak nie dać się nabrać, emitowane są w TVP, Polskim Radiu oraz w serwisie YouTube. „Rzeczpospolita” objęła patronat medialny nad akcją.

- Gorąco zachęcam media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów - dodaje.

Coraz popularniejsze są też wiadomości o niedopłacie, zwykle drobnej kwoty. Jeśli ktoś dokonuje wielu płatności w sieci, może łatwo uwierzyć, że w której z nich pomylił się o kilka złotych. Co więcej, SMSy tego typu są związane nie tylko z opłatami za towary, ale także gaz, prąd, telewizję czy internet. By zwiększyć presję na ofiarę, oszuści często grożą też natychmiastowym odcięciem dostępu do danego medium. Z kolei dla „ułatwienia” wiadomość zawiera link umożliwiający szybkie uregulowanie zaległości. W rzeczywistości jednak prowadzi on do fałszywej strony, udającej jedynie serwis transakcyjny – która pobiera dane logowania do konta w banku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Zawody prawnicze
Czystki w krakowskich prokuraturach. To ewenement w skali całego kraju
W sądzie i w urzędzie
Nastolatek ujawnił miliony od państwa dla o. Rydzyka. Teraz wygrał z nim w NSA
Prawo dla Ciebie
Drakońska kara za newsa. Szef KRRiT Maciej Świrski przegrał z Radiem Zet
Prawnicy
Małgorzata Paprocka: Spór o sądy był polityczną kreacją
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie
Sądy i trybunały
Ujawniono drugi przypadek inwigilowania Pegasusem sędziego w Polsce
Materiał Promocyjny
Problem sukcesji w polskich firmach będzie narastał