UOKiK radzi, jak nie dać się oszukać

Internetowi oszuści wymyślają wciąż nowe sposoby na wyłudzenie naszych danych i pieniędzy. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazuje na co uważać, by nie wpaść w ich pułapki.

Publikacja: 12.12.2022 14:20

UOKiK radzi, jak nie dać się oszukać

Foto: Adobe Stock

Coraz popularniejsze są też wiadomości o niedopłacie, zwykle drobnej kwoty. Jeśli ktoś dokonuje wielu płatności w sieci, może łatwo uwierzyć, że w której z nich pomylił się o kilka złotych. Co więcej, SMSy tego typu są związane nie tylko z opłatami za towary, ale także gaz, prąd, telewizję czy internet. By zwiększyć presję na ofiarę, oszuści często grożą też natychmiastowym odcięciem dostępu do danego medium. Z kolei dla „ułatwienia” wiadomość zawiera link umożliwiający szybkie uregulowanie zaległości. W rzeczywistości jednak prowadzi on do fałszywej strony, udającej jedynie serwis transakcyjny – która pobiera dane logowania do konta w banku.

Czytaj więcej

Uwaga na oszustów. Jak nie stracić pieniędzy w czasie Świąt?

O tych i innym metodach naciągaczy w sieci informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ramach akcji „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. UOKiK podkreśla w niej, że obecne oszuści nie muszą kraść portfela – wystarczą im właśnie dane osobowe. Prócz wspomnianych wyżej fałszywych SMSów, przestępcy coraz częściej podszywają się także pod pracowników różnych instytucji np. banku. W tym wypadku ofiara informowana jest, że pieniądze na rachunku są zagrożone i zachęcana do zainstalowania odpowiedniej aplikacji lub kliknięcia w wysłany link. Czasem też naciągacz chce po prostu wyłudzić dane logowania.

Dlatego UOKiK ostrzega, by nigdy takich danych nie podawać – prawdziwy pracownik banku bowiem ich nie potrzebuje. W przypadku takiego telefonu najlepiej się rozłączyć i samodzielnie skontaktować z bankiem w celu potwierdzenia, że ich pracownik faktycznie kontaktował się z klientem. Podobnie, jak radzi UOKiK, należy postępować w przypadku informacji o problemach z paczką lub niedopłatą za media – najlepiej bezpośrednio skontaktować się z firmą kurierską lub dostawcą. Urząd odradza także klikanie w linki przysyłane w tego typu wiadomościach, oraz instalowanie oprogramowania do którego prowadzą.

Co jednak, jeśli już w nie kliknęliśmy, albo podaliśmy dane fałszywemu pracownikowi? W takiej sytuacji trzeba jak najszybciej zastrzec kartę, zmienić dane logowania, oraz skontaktować się z instytucją płatniczą (np. bankiem, w którym mamy rachunek) Szybka reakcja może zapobiec kradzieży z wykorzystaniem naszych danych, a jeśli już do niej doszło – uniemożliwi korzystanie z nich w przyszłości. Dobrze też zgłosić sprawę na policję, co ułatwi wykazanie instytucji płatniczej, że faktycznie padliśmy ofiarą oszustwa.

W ramach akcji spoty informujące o sposobie działania oszustów i tym jak nie dać się nabrać, emitowane są w TVP, Polskim Radiu oraz w serwisie YouTube. „Rzeczpospolita” objęła patronat medialny nad akcją.

- Gorąco zachęcam media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię - mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. - Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów - dodaje.

Prawo karne
Fakty i mity o "lex Tusk". Czy kontrowersyjna ustawa wpłynie na wynik wyborów
Materiał Promocyjny
Naszpikowane technologiami Volkswageny na wyciągnięcie ręki w niezwykłym finansowaniu
Prawo dla Ciebie
Lex Tusk: komisja ruszy przed wyborami, a odwołania do sądu już po nich
Prawo karne
Decyzje od ręki, spory na lata. Oto możliwy kalendarz prac komisji z Lex Tusk
ZUS
Od zwrotu składki zdrowotnej należy się… składka zdrowotna
Materiał Promocyjny
ESG - Raportowanie w praktyce – IV edycja
Sądy i trybunały
Sędzia Radzik nie będzie już wiceprezesem Sądu Apelacyjnego w Warszawie
Spadki i darowizny
Weszły w życie istotne zmiany w zachowkach