Uczestnicy czatu mieli m.in. wątpliwości, czy reklamacje należy zgłaszać już podczas wyjazdu. Zarówno umowy z biurami, jaki i przepisy [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175244]ustawy o usługach turystycznych (DzU z 2004 r. nr 223, poz. 2268 ze zm.)[/mail] regulują ten problem. Artykuł 16b przewiduje, że jeśli w trakcie imprezy turystycznej klient stwierdza wadliwe wykonywanie umowy, to powinien niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora imprezy w sposób odpowiedni dla rodzaju usługi.
Warto też zbierać podczas wyjazdu np. zdjęcia z miejsc pobytu, oświadczenia innych uczestników i personelu hotelowego, odpisy składanych hotelarzom i rezydentowi pisemnych reklamacji itp. Mogą się potem przydać jako dowody w postępowaniu reklamacyjnym. Co istotne, pilot wycieczek ma obowiązek potwierdzić nam przyjęcie reklamacji, a jeśli jej nie załatwi, powinien niezwłocznie przekazać ją organizatorowi turystyki. Warto wiedzieć, że wyjazd last minute nie oznacza, że tracimy prawo do reklamacji. Przepisy nie uzależniają bowiem uprawnień klienta od statusu wycieczki.
Jednak nie za wszystko biuro odpowiada. Art. 14 ust. 6 – 7 ustawy mówi, co się stanie, gdy organizator odwołuje imprezę z przyczyn niezależnych od klienta. Wtedy mamy do wyboru albo uczestnictwo w wyjeździe o tym samym lub wyższym standardzie, albo zwrot wszystkich pieniędzy. Klient może też dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, ale w większości przypadków biuro zostaje zwolnione z obowiązku jego płacenia. Nie zapłaci nic za odwołanie wyjazdu z powodu tzw. siły wyższej (np. kataklizmu w miejscu planowanego pobytu), a także zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż minimum określone przez organizatora. Musi jednak powiadomić o tym klienta w uzgodnionym terminie (najczęściej zapisanym w umowie).
Biuro nie odpowiada także wówczas, gdy już na miejscu letniego wypoczynku, niezależnie od oferty biura, wykupimy sobie tzw. wycieczkę fakultatywną i nie będziemy z niej zadowoleni.
Internauci pytali też, gdzie sprawdzić małe, mniej popularne biura podróży. Można je znaleźć w specjalnym rejestrze na stronie: [link=http://turystyka.crz.mg.gov.pl/icrz/index.html]http://turystyka.crz.mg.gov.pl/icrz/index.html[/mail]. Znajdziemy tam informacje o numerze ewidencyjnym przedsiębiorcy, jego nazwie, siedzibie i adresie, zasięgu terytorialnym, zabezpieczeniu finansowym. Są też informacje np. o zakazie prowadzenia działalności.