Abonent nie musi płacić za ponowną aktywację usługi

Konsument ma prawo do proporcjonalnego zwrotu opłaty abonamentowej za czas, kiedy nie otrzymywał usługi telekomunikacyjnej

Publikacja: 14.09.2010 04:50

Abonent nie musi płacić za ponowną aktywację usługi

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Gdyńska spółka Vectra naruszyła zbiorowe interesy konsumentów, stosując w swoim regulaminie świadczenia usług telekomunikacyjnych niedozwolone klauzule. Ma za to zapłacić ponad milion złotych kary – stwierdziła w decyzji prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wątpliwości UOKiK nie budziło oczywiście samo zablokowanie dostępu do Internetu, telewizji kablowej czy telefonu abonentom nieregulującym zaległych należności razem z odsetkami.

– [b]Niezgodne z prawem jest jedynie karanie klientów dodatkową i arbitralnie ustaloną przez spółkę opłatą w wysokości 39 zł za każdy ponownie aktywowany produkt[/b] – uznała prezes UOKiK.

[b]Urząd podważył także legalność czasowego ograniczenia odpowiedzialności operatora za wystąpienie przerw w świadczeniu jego usług.[/b]

W myśl regulaminu Vectry konsument był uprawniony do odszkodowania i obniżenia opłaty abonamentowej tylko wówczas, gdy usługa telekomunikacyjna była niedostępna przez dłużej niż 24 godziny. Zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8DB3ADCB41B44A847C8417FF37022A25?id=174502]prawem telekomunikacyjnym[/link] abonentowi przysługuje zaś uprawnienie do odszkodowania oraz proporcjonalnego zwrotu części opłat abonamentowych.

Klienci, którzy chcieli odzyskać pieniądze pobrane od nich za okres, gdy nie mieli dostępu do usługi telekomunikacyjnej, mogli wprawdzie domagać się rekompensaty, ale tylko za czas liczony od dnia zgłoszenia awarii, a nie od momentu wystąpienia faktycznej przerwy w dostarczaniu usługi.

Ponadto [b]spółka zawarła w regulaminie zapis, że prawo do odszkodowania i obniżenia opłat abonamentowych nie przysługuje w ogóle, gdy łączny czas przerw w świadczeniu usług był krótszy niż 36 godzin[/b].

Spółce, która oprócz uiszczenia kary pieniężnej ma także umieścić i utrzymać przez pół roku decyzję prezesa UOKiK na swojej stronie internetowej oraz opublikować sentencję decyzji na jednej z pięciu pierwszych stron w ogólnopolskim dzienniku, przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Publikacja decyzji i sentencji ma stanowić czytelną informację dla przedsiębiorców, a jednocześnie ostrzegać ich, że [b]stosujący niedozwolone postanowienia umowne wpisane do rejestru klauzul zakazanych muszą się liczyć z określonymi sankcjami [/b]– tłumaczy Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów