Przedsiębiorca odpowiada wobec kupującego za zgodność towaru z umową. Chodzi o to, aby nadawał się on do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz aby jego właściwości odpowiadały właściwościom cechującym tego typu produkty.
Musi on także odpowiadać oczekiwaniom konsumenta, jeżeli te oparte są na publicznych zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela.
W szczególności przy takiej ocenie należy uwzględnić zapewnienia wyrażone w oznakowaniu towaru lub reklamie, odnoszące się do właściwości wyrobu, w tym także terminu, w jakim towar ma je zachować.
Co istotne, w razie stwierdzenia takiej niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa się, że istniała ona od samego początku. Innymi słowy w takim wypadku to przedsiębiorca musi udowodnić, że wydał towar prawidłowy w świetle umowy zawartej przez niego z konsumentem.
Takich uprawnień konsumenta w żaden sposób nie można wyłączyć ani ograniczyć w drodze umowy zawartej przed zawiadomieniem sprzedawcy o niezgodności towaru z umową.