Operatorzy telekomunikacyjny ułatwią życie niepełnosprawnym klientom

Niewidomy będzie mógł zażądać od firmy telekomunikacyjnej umowy, wykazu połączeń czy faktury za usługi sporządzonych alfabetem Braille'a.

Publikacja: 03.09.2013 08:51

Operatorzy mają posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów ni

Operatorzy mają posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów niepełnosprawnym.

Foto: www.sxc.hu

Dodatkowe wydatki czekają firmy telekomunikacyjne. W swoich punktach obsługi klientów będą musieli utworzyć stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie takich wymagań proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

W każdej swojej placówce operatorzy ustawią zatem komputer, który ma umożliwić osobie z upośledzeniem słuchu czy wzroku porozumienie się z pracownikiem firmy. Sprzęt ten zostanie podłączony do Internetu i wyposażony w kamerkę oraz mikrofon. Za jego pomocą niepełnosprawny  skorzysta  w czasie rzeczywistym z pomocy tłumacza języka migowego.

– Ciekaw jestem, jak te przepisy będą interpretowane przez operatorów. Nie wiadomo, czy takie stanowiska muszą też powstać u pośredników, którzy także obsługują klientów telekomunikacyjnych – zastanawia się prof. Stanisław Piątek, ekspert od prawa telekomunikacyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazuje, że jeżeli obowiązek ten obejmie nie tylko placówki operatorów, ale i ich pośredników, to koszty z tym związane będą bardzo wysokie.

Pakiet ułatwień

Operatorzy mają też posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów niepełnosprawnym. I tak aparat dla osób niewidomych i słabo widzących powinien posiadać klawiaturę  z choćby jednym przyciskiem, najlepiej z cyfrą 5, wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez dotyk. Zidentyfikowanie tego klawisza pozwoli określić położenie innych cyfr. Z kolei osoby z upośledzeniem słuchu powinny mieć możliwość kupienia urządzenia z na przykład wzmacniaczem słuchawkowym z regulacją głośności.

Zdaniem prof. Piątka takie telefony już są na rynku i spełnienie tego wymogu nie będzie kłopotliwe. Problemów może nastręczać inny obowiązek. Zgodnie z projektem niepełnosprawni klienci powinni otrzymywać dokumenty, faktury czy umowy dostosowane do ich potrzeb.

Zgodnie z projektem zmian to klient może zażądać przygotowania mu takiego dokumentu alfabetem Braille'a czy z powiększoną czcionką.

Duże koszty

– Projektowane rozwiązania będą oznaczały duże obciążenie dla operatorów. Tymczasem już dziś mają oni dużo kosztownych obowiązków. Dlatego państwo, wprowadzając takie zmiany, powinno częściowo współfinansować  ich wdrożenie – uważa Antoni Bolecki, radca prawny w kancelarii Wardyński i Wspólnicy. Wskazuje, że ułatwieniem dla operatorów byłoby np. wprowadzenie ulg podatkowych przy inwestycjach dotyczących wdrożenia ułatwień dla niepełnosprawnych.

– Każda zmiana, która pomoże niepełnosprawnym, jest dobrym pomysłem, ale trzeba je dokładnie przeanalizować, biorąc pod uwagę z jednej strony realne potrzeby, a z drugiej duże koszty takiej operacji – mówi Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci Play. Zaznacza, że warto zaangażować w ten projekt stowarzyszenia osób niepełnosprawnych, aby unikać rozwiązań, z których nikt nie będzie korzystał.

– Nasze salony już dziś odwiedza wielu niepełnosprawnych klientów i sami, bez rozporządzeń szukamy rozwiązań, które im pomagają. Oferujemy np. startery z informacją dla niewidomych – zapewnia.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Co się zmieni w prawie

Dodatkowe obowiązki

Dodatkowe wydatki czekają firmy telekomunikacyjne. W swoich punktach obsługi klientów będą musieli utworzyć stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie takich wymagań proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

W każdej swojej placówce operatorzy ustawią zatem komputer, który ma umożliwić osobie z upośledzeniem słuchu czy wzroku porozumienie się z pracownikiem firmy. Sprzęt ten zostanie podłączony do Internetu i wyposażony w kamerkę oraz mikrofon. Za jego pomocą niepełnosprawny  skorzysta  w czasie rzeczywistym z pomocy tłumacza języka migowego.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów