Operatorzy telekomunikacyjny ułatwią życie niepełnosprawnym klientom

Niewidomy będzie mógł zażądać od firmy telekomunikacyjnej umowy, wykazu połączeń czy faktury za usługi sporządzonych alfabetem Braille'a.

Publikacja: 03.09.2013 08:51

Operatorzy mają posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów ni

Operatorzy mają posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów niepełnosprawnym.

Foto: www.sxc.hu

Dodatkowe wydatki czekają firmy telekomunikacyjne. W swoich punktach obsługi klientów będą musieli utworzyć stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie takich wymagań proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

W każdej swojej placówce operatorzy ustawią zatem komputer, który ma umożliwić osobie z upośledzeniem słuchu czy wzroku porozumienie się z pracownikiem firmy. Sprzęt ten zostanie podłączony do Internetu i wyposażony w kamerkę oraz mikrofon. Za jego pomocą niepełnosprawny  skorzysta  w czasie rzeczywistym z pomocy tłumacza języka migowego.

– Ciekaw jestem, jak te przepisy będą interpretowane przez operatorów. Nie wiadomo, czy takie stanowiska muszą też powstać u pośredników, którzy także obsługują klientów telekomunikacyjnych – zastanawia się prof. Stanisław Piątek, ekspert od prawa telekomunikacyjnego z Uniwersytetu Warszawskiego. Wskazuje, że jeżeli obowiązek ten obejmie nie tylko placówki operatorów, ale i ich pośredników, to koszty z tym związane będą bardzo wysokie.

Pakiet ułatwień

Operatorzy mają też posiadać w swojej ofercie telefony, których obsługa nie będzie sprawiała kłopotów niepełnosprawnym. I tak aparat dla osób niewidomych i słabo widzących powinien posiadać klawiaturę  z choćby jednym przyciskiem, najlepiej z cyfrą 5, wyróżnionym w sposób umożliwiający jego rozpoznanie przez dotyk. Zidentyfikowanie tego klawisza pozwoli określić położenie innych cyfr. Z kolei osoby z upośledzeniem słuchu powinny mieć możliwość kupienia urządzenia z na przykład wzmacniaczem słuchawkowym z regulacją głośności.

Zdaniem prof. Piątka takie telefony już są na rynku i spełnienie tego wymogu nie będzie kłopotliwe. Problemów może nastręczać inny obowiązek. Zgodnie z projektem niepełnosprawni klienci powinni otrzymywać dokumenty, faktury czy umowy dostosowane do ich potrzeb.

Zgodnie z projektem zmian to klient może zażądać przygotowania mu takiego dokumentu alfabetem Braille'a czy z powiększoną czcionką.

Duże koszty

– Projektowane rozwiązania będą oznaczały duże obciążenie dla operatorów. Tymczasem już dziś mają oni dużo kosztownych obowiązków. Dlatego państwo, wprowadzając takie zmiany, powinno częściowo współfinansować  ich wdrożenie – uważa Antoni Bolecki, radca prawny w kancelarii Wardyński i Wspólnicy. Wskazuje, że ułatwieniem dla operatorów byłoby np. wprowadzenie ulg podatkowych przy inwestycjach dotyczących wdrożenia ułatwień dla niepełnosprawnych.

– Każda zmiana, która pomoże niepełnosprawnym, jest dobrym pomysłem, ale trzeba je dokładnie przeanalizować, biorąc pod uwagę z jednej strony realne potrzeby, a z drugiej duże koszty takiej operacji – mówi Marcin Gruszka, rzecznik prasowy sieci Play. Zaznacza, że warto zaangażować w ten projekt stowarzyszenia osób niepełnosprawnych, aby unikać rozwiązań, z których nikt nie będzie korzystał.

– Nasze salony już dziś odwiedza wielu niepełnosprawnych klientów i sami, bez rozporządzeń szukamy rozwiązań, które im pomagają. Oferujemy np. startery z informacją dla niewidomych – zapewnia.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Co się zmieni w prawie

Dodatkowe obowiązki

Dodatkowe wydatki czekają firmy telekomunikacyjne. W swoich punktach obsługi klientów będą musieli utworzyć stanowiska przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Wprowadzenie takich wymagań proponuje Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, które przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych.

W każdej swojej placówce operatorzy ustawią zatem komputer, który ma umożliwić osobie z upośledzeniem słuchu czy wzroku porozumienie się z pracownikiem firmy. Sprzęt ten zostanie podłączony do Internetu i wyposażony w kamerkę oraz mikrofon. Za jego pomocą niepełnosprawny  skorzysta  w czasie rzeczywistym z pomocy tłumacza języka migowego.

Prawo karne
Morderstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Obrońca podejrzanego: nie przyznał się
Ubezpieczenia i odszkodowania
Rekordowe odszkodowanie dla pacjenta. Miał operację kolana, wypisano go bez nogi
Prawo dla Ciebie
Jest decyzja SN ws. wytycznych PKW. Czy wstrząśnie wyborami?
Prawo karne
Mieszkanie Nawrockiego. Nieprawdziwe oświadczenia w akcie notarialnym – co na to prawo karne?
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem