Reklama oleju Platinum nie dyskryminuje kobiet

Spot telewizyjny spółki Orlen Oil utrzymany jest w żartobliwej konwencji i nie należy go odbierać dosłownie.

Publikacja: 08.03.2014 09:35

Reklama oleju Platinum nie dyskryminuje kobiet

Foto: www.sxc.hu

To sedno niedawnej uchwały Komisji Etyki Reklamy, która rozpatrywała skargę konsumentki wniesioną przeciwko ORLEN OIL Sp. z o.o., a której przedmiotem była reklama telewizyjna oleju Platinum (sygn. K/138/13).

Skarżąca podniosła w skardze, że reklama gdzie na pierwszym planie stoi atrakcyjna młoda kobieta, a w tle mężczyzna - mechanik samochodowy - dokonujący naprawy w aucie, przy czym kobieta mówi "[...] u nas nawet dziewczyny wiedzą, że amerykański silnik jest amerykański i potrzebuje oleju do amerykańskiego silnika. Wymień olej na Platinum MaxExpert [...]" i pyta "a jaki ty masz silnik?" - wywołuje wrażenie, że dziewczyna z samej swojej natury nie ma pojęcia o żadnych technicznych aspektach użytkowania samochodów.

Zdaniem konsumentki, stwierdzenie "nawet dziewczyny wiedzą" sugeruje, że jest to tak oczywisty fakt, że nawet tak nieinteligentna istota jest w stanie go pojąć.

To stereotypy

W odpowiedzi na skargę spółka Orlen stwierdziła, że skarżąca stawia nietrafny zarzut, iż reklama wywołuje wrażenie, że kobiety z samej natury nie mają pojęcia o technicznych aspektach użytkowania samochodu, bowiem w reklamie to właśnie kobieta zaprezentowana jest jako osoba decydująca o rodzaju stosowanego dla jej auta oleju, co oznacza, że ma na ten temat wiedzę. Nie korzysta w tym zakresie z porady mechanika.

- Jest wręcz przeciwnie - kontekst całej reklamy przedstawia kobietę jako silną osobowościowo i kompetentną, świadomą swojej wiedzy - wszak to kobieta poleca mechanikowi oraz wszystkim użytkownikom aut, w tym przede wszystkim mężczyznom dany rodzaj oleju. To ona jest „szefem" sytuacji, a mechanik jedynie wykonuje jej polecenie i wlewa polecony przez nią olej do auta - podkreśla reklamodawca.

- Przytoczonej wypowiedzi bohaterki spotu „ [...] u nas nawet dziewczyny wiedzą, że amerykański silnik jest amerykański i potrzebuje oleju do amerykańskiego silnika [...]" nie można analizować z wyłączeniem kontekstu, w którym ta wypowiedź pada - uważa spółka.

I dodaje, że całość reklamy gloryfikuje postać nowoczesnej, samodzielnej kobiety, która nawet w sytuacjach i dziedzinach stereotypowo przypisanych do męskiej domeny, charakteryzuje się pewnością siebie i wiedzą w danej dziedzinie. Nie ma przy tym wątpliwości, że branża taka jak motoryzacja, czy technika jest częściej przedmiotem zainteresowania mężczyzn, niż kobiet. Wskazanie, że „nawet dziewczyny" mogą mieć solidną wiedzą w tej dziedzinie, nie odnosi się do stereotypów panujących w społeczeństwie, a zwyczajnie do obiektywnych danych statystycznych odzwierciedlających postawy społeczne i pola zainteresowań kobiet i mężczyzn. Takie przedstawienie kobiety w żaden sposób nie może wypaczać roli społecznej kobiety, ani zostać uznane za powielające negatywne stereotypy dotyczące kobiet.

Z dystansem

W uchwale podjętej 6 lutego 2014 r. Zespół Orzekający uznał, że przedmiotowa reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami  (nr uchwały: ZO 09/14).

- Spot utrzymany jest w żartobliwej konwencji i nie należy odbierać go dosłownie. Ponadto mieści się w ramach przyjętych norm etycznych i nie przekracza dopuszczalnych granic - uznał Zespół.

Nie dopatrzył się również dyskryminacji kobiet poprzez pokazanie, że kobiety w mniejszym stopniu interesują się tajnikami motoryzacji.

- Bohaterka reklamy wydaje polecenie mechanikowi, co świadczy o jej świadomym korzystaniu ze zdobyczy motoryzacji - uznał skład orzekający.

W sądzie i w urzędzie
Czterolatek miał zapłacić zaległy czynsz. Sąd nie doczytał, w jakim jest wieku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Spadki i darowizny
Podział spadku po rodzicach. Kto ma prawo do majątku po zmarłych?
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Zdrowie
Ważne zmiany w zasadach wystawiania recept. Pacjenci mają powody do radości
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Sądy i trybunały
Bogdan Święczkowski nowym prezesem TK. "Ewidentna wada formalna"