RPD: kopie reklam mogą być dowodem w sprawie KRRiT i powinny być przechowywane

Rzecznik praw dziecka wystąpił do ministra kultury z postulatem, by na dostawcach audiowizualnych usług medialnych na żądanie spoczywał obowiązek sporządzania i przechowywania kopii nie tylko audycji, ale również reklam i innych przekazów.

Publikacja: 17.05.2014 12:07

RPD: każda kopia reklamy powinna być przechowywana

RPD: każda kopia reklamy powinna być przechowywana

Foto: www.sxc.hu

Wystąpienie rzecznika miało miejsce w związku ze skargą, która dotyczyła reklamy emitowanej przed filmem dla dzieci, dostępnej w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Ponieważ jej treść uzasadniała podejrzenie naruszenia przez dostawcę usługi art. 16b ust. 3 Ustawy o radiofonii i telewizji tj. spowodowania zagrożenia fizycznego, psychicznego lub moralnego rozwoju małoletnich, skarga została przekazana do rozpatrzenia Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

W toku badania sprawy KRRiT stwierdziła, że wyemitowana w usłudze reklama jest przekazem handlowym w rozumieniu art. 4 pkt 16 u.r.t. i nie jest audycją w rozumieniu art. 4 pkt 2 u.r.t. Z tego względu na dostawcy usług nie spoczywa obowiązek przechowywania kopii reklamy na podstawie art. 47i u.r.t., bowiem w zakresie zastosowania tegoż przepisu mieszczą się tylko udostępniane publicznie audycje, a nie reklamy. W konsekwencji przewodniczący Krajowej Rady nie mógł zażądać od dostawcy usług nadesłania kopii reklamy i podjąć działań kontrolnych w sprawie jej emisji w usługach.

Organem orzekającym o naruszeniu norm regulujących rozpowszechnianie przekazów handlowych w usługach jest przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, który może zażądać od dostawcy każdej usługi medialnej przedstawienia materiałów, dokumentów i udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania tego dostawcy z przepisami ustawy, warunkami koncesji lub wiążącymi go aktami samoregulacji. Z powyższą kompetencją jest powiązany spoczywający na dostawcy usługi medialnej obowiązek utrwalania przekazów na odpowiednich nośnikach i ich przechowywania przez odpowiedni okres.

- To oczywiste, że sens tego obowiązku zasadza się na stworzeniu przewodniczącemu Krajowej Rady warunków do sprawowania kontroli zgodności działania dostawcy usług medialnych z przepisami ustawy, warunkami koncesji lub wiążącymi go aktami samoregulacji - zauważa rzecznik. - Gdyby dostawca nie musiał przechowywać nagrań przekazów przez odpowiedni okres, organ kontroli nie dysponowałby materiałem potrzebnym do wykonywania swoich kompetencji - dodaje.

Jego zdaniem niewytłumaczalne jest zatem zróżnicowanie, którego dokonał ustawodawca wśród dostawców usług medialnych, postanowiwszy, że nadawcy programów radiowych i telewizyjnych (nadawcy przekazów linearnych) są zobowiązani do utrwalania audycji, reklam lub innych przekazów, zaś podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (nadawcy przekazów nielinearnych) — wyłącznie kopii audycji udostępnianych publicznie. Ponadto ustawodawca nie zawarł w ustawie o radiofonii, upoważnienia ustawowego dla Krajowej Rady do wydania rozporządzenia określającego sposób utrwalania przekazów i ich przechowywania przez dostawców usług nielinearnych.

- Za sprawą niewłączenia reklam i innych przekazów do katalogu przekazów, które powinny być utrwalane i przechowywane przez dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie, możność sprawowania formalnej kontroli zgodności rozpowszechnianych przekazów z normami składającymi się na system ochrony widza, w tym widza-dziecka przed przekazami handlowymi o nieakceptowalnej treści stała się iluzoryczna - podkreślił rzecznik. - Wprawdzie obowiązują normy kształtujące tę ochronę, lecz ustawodawca w tym wypadku nie wyposażył KRRiT w środki umożliwiające sprawowanie kontroli ich przestrzegania - dodał.

W związku z powyższym rzecznik zwrócił się do ministra o podjęcie inicjatywy w celu wprowadzenia zmian do ustawy o radiofonii i telewizji, które dodatkowo nakładałyby na dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie obowiązek przechowywania kopii udostępnionych publicznie reklam i innych przekazów oraz upoważniałyby Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do wydania rozporządzenia ustanawiającego reguły sporządzania i przechowywania takich kopii.

Matura i egzamin ósmoklasisty
Egzamin 8-klasisty: język polski. Odpowiedzi eksperta WSiP
Prawo rodzinne
Rozwód tam, gdzie ślub. Szybciej, bliżej domu i niedrogo
Nieruchomości
Czy dziecko może dostać grunt obciążony służebnością? Wyrok SN
Prawo w Polsce
Jak zmienić miejsce głosowania w wyborach prezydenckich 2025?
Prawo drogowe
Ważny wyrok dla kierowców i rowerzystów. Chodzi o pierwszeństwo