Reklama

RPD: kopie reklam mogą być dowodem w sprawie KRRiT i powinny być przechowywane

Rzecznik praw dziecka wystąpił do ministra kultury z postulatem, by na dostawcach audiowizualnych usług medialnych na żądanie spoczywał obowiązek sporządzania i przechowywania kopii nie tylko audycji, ale również reklam i innych przekazów.

Publikacja: 17.05.2014 12:07

RPD: każda kopia reklamy powinna być przechowywana

RPD: każda kopia reklamy powinna być przechowywana

Foto: www.sxc.hu

Wystąpienie rzecznika miało miejsce w związku ze skargą, która dotyczyła reklamy emitowanej przed filmem dla dzieci, dostępnej w audiowizualnych usługach medialnych na żądanie. Ponieważ jej treść uzasadniała podejrzenie naruszenia przez dostawcę usługi art. 16b ust. 3 Ustawy o radiofonii i telewizji tj. spowodowania zagrożenia fizycznego, psychicznego lub moralnego rozwoju małoletnich, skarga została przekazana do rozpatrzenia Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

W toku badania sprawy KRRiT stwierdziła, że wyemitowana w usłudze reklama jest przekazem handlowym w rozumieniu art. 4 pkt 16 u.r.t. i nie jest audycją w rozumieniu art. 4 pkt 2 u.r.t. Z tego względu na dostawcy usług nie spoczywa obowiązek przechowywania kopii reklamy na podstawie art. 47i u.r.t., bowiem w zakresie zastosowania tegoż przepisu mieszczą się tylko udostępniane publicznie audycje, a nie reklamy. W konsekwencji przewodniczący Krajowej Rady nie mógł zażądać od dostawcy usług nadesłania kopii reklamy i podjąć działań kontrolnych w sprawie jej emisji w usługach.

Organem orzekającym o naruszeniu norm regulujących rozpowszechnianie przekazów handlowych w usługach jest przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, który może zażądać od dostawcy każdej usługi medialnej przedstawienia materiałów, dokumentów i udzielenia wyjaśnień w zakresie niezbędnym dla kontroli zgodności działania tego dostawcy z przepisami ustawy, warunkami koncesji lub wiążącymi go aktami samoregulacji. Z powyższą kompetencją jest powiązany spoczywający na dostawcy usługi medialnej obowiązek utrwalania przekazów na odpowiednich nośnikach i ich przechowywania przez odpowiedni okres.

- To oczywiste, że sens tego obowiązku zasadza się na stworzeniu przewodniczącemu Krajowej Rady warunków do sprawowania kontroli zgodności działania dostawcy usług medialnych z przepisami ustawy, warunkami koncesji lub wiążącymi go aktami samoregulacji - zauważa rzecznik. - Gdyby dostawca nie musiał przechowywać nagrań przekazów przez odpowiedni okres, organ kontroli nie dysponowałby materiałem potrzebnym do wykonywania swoich kompetencji - dodaje.

Jego zdaniem niewytłumaczalne jest zatem zróżnicowanie, którego dokonał ustawodawca wśród dostawców usług medialnych, postanowiwszy, że nadawcy programów radiowych i telewizyjnych (nadawcy przekazów linearnych) są zobowiązani do utrwalania audycji, reklam lub innych przekazów, zaś podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie (nadawcy przekazów nielinearnych) — wyłącznie kopii audycji udostępnianych publicznie. Ponadto ustawodawca nie zawarł w ustawie o radiofonii, upoważnienia ustawowego dla Krajowej Rady do wydania rozporządzenia określającego sposób utrwalania przekazów i ich przechowywania przez dostawców usług nielinearnych.

Reklama
Reklama

- Za sprawą niewłączenia reklam i innych przekazów do katalogu przekazów, które powinny być utrwalane i przechowywane przez dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie, możność sprawowania formalnej kontroli zgodności rozpowszechnianych przekazów z normami składającymi się na system ochrony widza, w tym widza-dziecka przed przekazami handlowymi o nieakceptowalnej treści stała się iluzoryczna - podkreślił rzecznik. - Wprawdzie obowiązują normy kształtujące tę ochronę, lecz ustawodawca w tym wypadku nie wyposażył KRRiT w środki umożliwiające sprawowanie kontroli ich przestrzegania - dodał.

W związku z powyższym rzecznik zwrócił się do ministra o podjęcie inicjatywy w celu wprowadzenia zmian do ustawy o radiofonii i telewizji, które dodatkowo nakładałyby na dostawców audiowizualnych usług medialnych na żądanie obowiązek przechowywania kopii udostępnionych publicznie reklam i innych przekazów oraz upoważniałyby Krajową Radę Radiofonii i Telewizji do wydania rozporządzenia ustanawiającego reguły sporządzania i przechowywania takich kopii.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Spadki i darowizny
Czy darowizna sprzed lat liczy się do spadku? Jak wpływa na zachowek?
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Prawo karne
Małgorzata Manowska reaguje na decyzję prokuratury ws. Gizeli Jagielskiej
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama