Konsumenci zyskają znaczenie większą ochronę niż obecnie. Szczeglinie w przypadku zakupów w Internecie. W przypadku transakcji  w sieci z 10 do 14 dni wydłuży się termin na odstąpienie od umowy. To jedna ze zmian, jakie przewiduje przyjęta przez Senat nowa ustawa o prawach konsumenta. Senatorowie wprowadzili jednak kilka poprawek o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym i zajmie się jeszcze nimi Sejm.

Przedsiębiorcy skarżą się jednak, że uprawnienia konsumentów staną się zbyt szerokie. Przepisy ustawy zakładają, że jeżeli jakieś urządzenie zepsuje się raz, a potem w ciągu dwóch lat znów pojawi się usterka, to za drugim razem konsument będzie mógł on zażądać od sprzedawcy wymiany towaru na nowy, domagać się zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny. A przedsiębiorca nie będzie mógł mu tego odmówić.

Związek Importerów i Producentów Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego Branży RTV i IT (ZIPSEE) uważa, że zmiana w znaczny sposób wpłynie na pogorszenie sytuacji przedsiębiorców w Polsce. Doprowadzi ona do pozbywania się przez użytkowników niespełna dwuletniego sprzętu na koszt przedsiębiorcy. A brak napraw wymusi redukcję zatrudnienia w punktach serwisowych i zamykanie niektórych z nich.

- Ustawodawcy pozostali głusi na argumenty przedsiębiorców i przygotowali szkodliwą ustawę, która zamiast wspierać polskich przedsiębiorców w trudnym momencie wychodzenia z kryzysu, nakłada nowe i kosztowne obowiązki – mówi Michał Kanownik, dyrektor ZIPSEE. Dodaje. Że te regulacje wykraczają poza wymogi unijnej dyrektywy, którą wdraża nowa ustawa. Jego zdaniem takie radykalne wzmacnianie pozycję konsumentów kosztem przedsiębiorców, interpretować można w kontekście zbliżających się wyborów.

Nowa ustawa zakłada też zmiany w kodeksie cywilnym. Zgodnie z nimi konsumenci w przypadku zakupu towaru niezgodnego z umową sprzedaży skorzystają z rękojmi, a nie z przepisów o niezgodności towaru z umową sprzedaży. w dodatku od razu będą mogli zażądać zwrotu pieniędzy, a nie tylko naprawy towaru lub wymiany na egzemplarz bez wad. Dziś w takiej sytuacji klienci mogą powoływać się na ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Zgodnie z tymi przepisami zwrot pieniędzy jest możliwy dopiero, gdy naprawa lub wymiana produktu nie jest możliwa.