#RZECZoPRAWIE - Sołtan: jak dostać pieniądze za spóźniony, odwołany lot, zniszczony, zaginiony bagaż od linii lotniczych

W środowym programie #RZECZoPRAWIE o sporach pasażerów z liniami lotniczymi z Ewą Usowicz rozmawiała Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Aktualizacja: 08.06.2016 15:20 Publikacja: 08.06.2016 14:46

Joanna Sołtan

Joanna Sołtan

Foto: rp.pl

Wczorajszy wyrok NSA może być przełomem w sprawach konsumenckich

To prawda, NSA przyznał czteroosobowej rodzinie z dziećmi odszkodowanie za uniemożliwienie wejścia wszystkim na pokład.

Sąd podkreślił, że odszkodowanie należało się całej czwórce, bo nie było potrzeby ich rozdzielania.

W wyroku NSA w końcu zwrócono uwagę na cel przyznawania odszkodowania pasażerom linii lotniczych.

Odmowa wejścia na pokład zdarza się często. Odszkodowanie w przypadku tzw. overbookingu zazwyczaj wypłacane jest konsumentom automatycznie.

Niestawienie się na czas czy niewłaściwe zachowanie pasażera to inny problem.

Z jakimi problemami zmagają się pasażerowie linii lotniczych?

Najczęściej podróżujący skarżą się na opóźnione i odwołane loty. Przewoźnicy lotniczy w takich wypadkach powołują się zazwyczaj na nadzwyczajne okoliczności lub względy bezpieczeństwa.

Za niewpuszczenie na pokład samolotu pasażer może dostać od 250 do 600 euro w zależności od odległości, jaką miał pokonać.

Z orzecznictwa wynika, że w kwestii problemów technicznych po stronie przewoźnika za nadzwyczajne okoliczności możemy uznać tylko wadę fabryczną.

Za uszkodzony, zagubiony, bądź opóźniony bagaż pasażer może otrzymać do około 6 tysięcy złotych. Linie lotnicze bronią się tym, że nie ponoszą odpowiedzialności za cenne rzeczy pozostawione w bagażu rejestrowanym i powinno zabierać się je w bagażu podręcznym.

Jakie kroki powinien podjąć pasażer?

W celu uzyskania rekompensaty od linii lotniczych najlepiej przedstawić rachunki za rzeczy pozostawione w bagażu. Trzeba uważać, bo przewoźnicy często proponują zwrot połowy udokumentowanej wartości bagażu. Nie pozwala im na to jednak konwencja Montrealska, która mówi o całkowitej rekompensacie.

Warto wiedzieć, że pasażer w oczekiwaniu na bagaż może kupić rzeczy pierwszej potrzeby, za co zostaną mu zwrócone pieniądze. Dzieje się tak nawet w przypadku drogi powrotnej do domu.

Zdarza się, że urzędy lotnictwa nie podejmują decyzji w jednostkowych sytuacjach. Wtedy można zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Ponad połowa spraw, która trafiają do ECK kończy się polubownie, satysfakcjonując konsumenta.

Sołtan w #RZECZoPRAWIE

Wczorajszy wyrok NSA może być przełomem w sprawach konsumenckich

To prawda, NSA przyznał czteroosobowej rodzinie z dziećmi odszkodowanie za uniemożliwienie wejścia wszystkim na pokład.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego