Reklama
Rozwiń

#RZECZoPRAWIE - Sołtan: jak dostać pieniądze za spóźniony, odwołany lot, zniszczony, zaginiony bagaż od linii lotniczych

W środowym programie #RZECZoPRAWIE o sporach pasażerów z liniami lotniczymi z Ewą Usowicz rozmawiała Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Aktualizacja: 08.06.2016 15:20 Publikacja: 08.06.2016 14:46

Joanna Sołtan

Joanna Sołtan

Foto: rp.pl

Wczorajszy wyrok NSA może być przełomem w sprawach konsumenckich

To prawda, NSA przyznał czteroosobowej rodzinie z dziećmi odszkodowanie za uniemożliwienie wejścia wszystkim na pokład.

Sąd podkreślił, że odszkodowanie należało się całej czwórce, bo nie było potrzeby ich rozdzielania.

W wyroku NSA w końcu zwrócono uwagę na cel przyznawania odszkodowania pasażerom linii lotniczych.

Odmowa wejścia na pokład zdarza się często. Odszkodowanie w przypadku tzw. overbookingu zazwyczaj wypłacane jest konsumentom automatycznie.

Niestawienie się na czas czy niewłaściwe zachowanie pasażera to inny problem.

Z jakimi problemami zmagają się pasażerowie linii lotniczych?

Najczęściej podróżujący skarżą się na opóźnione i odwołane loty. Przewoźnicy lotniczy w takich wypadkach powołują się zazwyczaj na nadzwyczajne okoliczności lub względy bezpieczeństwa.

Za niewpuszczenie na pokład samolotu pasażer może dostać od 250 do 600 euro w zależności od odległości, jaką miał pokonać.

Z orzecznictwa wynika, że w kwestii problemów technicznych po stronie przewoźnika za nadzwyczajne okoliczności możemy uznać tylko wadę fabryczną.

Za uszkodzony, zagubiony, bądź opóźniony bagaż pasażer może otrzymać do około 6 tysięcy złotych. Linie lotnicze bronią się tym, że nie ponoszą odpowiedzialności za cenne rzeczy pozostawione w bagażu rejestrowanym i powinno zabierać się je w bagażu podręcznym.

Jakie kroki powinien podjąć pasażer?

W celu uzyskania rekompensaty od linii lotniczych najlepiej przedstawić rachunki za rzeczy pozostawione w bagażu. Trzeba uważać, bo przewoźnicy często proponują zwrot połowy udokumentowanej wartości bagażu. Nie pozwala im na to jednak konwencja Montrealska, która mówi o całkowitej rekompensacie.

Warto wiedzieć, że pasażer w oczekiwaniu na bagaż może kupić rzeczy pierwszej potrzeby, za co zostaną mu zwrócone pieniądze. Dzieje się tak nawet w przypadku drogi powrotnej do domu.

Zdarza się, że urzędy lotnictwa nie podejmują decyzji w jednostkowych sytuacjach. Wtedy można zwrócić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Ponad połowa spraw, która trafiają do ECK kończy się polubownie, satysfakcjonując konsumenta.

Sołtan w #RZECZoPRAWIE

Prawo w Polsce
Ruch Adama Bodnara ws. wyborów prezydenckich. Będzie ponowne liczenie głosów
Praca, Emerytury i renty
Prawdziwy szał na świadczenie dla seniorów
Prawnicy
Kto najlepiej uczy przyszłych prawników w Polsce? Ranking „Rzeczpospolitej”
Zawody prawnicze
Prawnicy ze stolicy rozczarowani po zjeździe adwokatury. „Wstydźcie się”
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców