Zwrot i reklamacja towarów kupionych w internecie

Publikacja: 14.06.2013 03:00

Red

Czy mogę zwrócić artykuły spożywcze

Często robię zakupy artykułów spożywczych w sklepach internetowych. Czy mogę je zwrócić w ciągu 10 dni?

Nie

Większość artykułów spożywczych zakupionych za pośrednictwem sklepów internetowych nie można zwrócić powołując się na prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od dostawy towaru. Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. DzU z 2012 r., poz. 1225) przewiduje, że nie można zrezygnować bez podania przyczyny z produktów, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu. Do świadczeń, których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu, należy zaliczyć głównie artykuły żywnościowe takie jak pieczywo, nabiał, owoce, warzywa, czy mięso. Zwolennicy coraz popularniejszych zakupów w internetowych sklepach spożywczych nie mogą zwracać towarów, chyba, że skorzystają z prawa do reklamacji. Prawo zwrotu może przysługiwać jedynie w przypadku niektórych artykułów z długą datą ważności (np. kawa, napoje). Należy jednak pamiętać, że przechowywanie takich towarów może wymagać odpowiedniej temperatury czy wilgotności. Sprzedawca, który nie ma gwarancji, że produkt nie był przechowywany w odpowiednich warunkach może odmówić przyjęcia towaru.

Czy mogę zareklamować kupiony towar

Kupiłem w sklepie internetowym telewizor, który miał mieć możliwość odbierania cyfrowej telewizji naziemnej. Okazało się, że nie ma takiej opcji. W dodatku przekroczyłem 10-dniowy termin na zwrot towaru. Czy mogę jeszcze domagać się czegoś od sprzedawcy?

Tak

W takim przypadku kupujący może skorzystać z prawa do reklamacji zakupionego telewizora, gdyż przesłany towar jest niezgodny z zawartą umową kupna-sprzedaży. W reklamacji można żądać naprawienia rzeczy, wymiany jej na nową, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić, jednak nie poniżej jednego roku. Niezależnie od tego, konsument ma obowiązek złożenia reklamacji w ciągu dwóch miesięcy od dnia wykrycia wady. Mimo upływu ustawowych terminów, w jakich należało zgłosić reklamację, klient może dochodzić swoich praw związanych z nabyciem wadliwego towaru, jeżeli sprzedawca wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy i nie zwrócił na to uwagi kupującego. Jeżeli zatem sprzedawca sprzedał telewizor wiedząc, że nie ma możliwości odbierania cyfrowej telewizji naziemnej, a zapewnił o tym w swojej ofercie, to konsument może ją zareklamować nawet po upływie dwóch lat.

Czy mogę zwrócić artykuły spożywcze

Często robię zakupy artykułów spożywczych w sklepach internetowych. Czy mogę je zwrócić w ciągu 10 dni?

Pozostało jeszcze 94% artykułu
W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Praca, Emerytury i renty
Część seniorów dostanie w lipcu dwa przelewy. Zasady wypłaty renty wdowiej
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w Polsce
Głosy Trzaskowskiego przypisane Nawrockiemu. „To nie jest jakaś wielka tragedia"