„Kupuję, nie marnuję”. Lidl zachęca, by nie marnować żywności 70 proc. przecenami

Sieć Lidl testuje w niektórych sklepach sposób na to, by marnować jak najmniej żywności z korzyścią zarówno dla klientów, jak i dla siebie.

Aktualizacja: 26.02.2019 12:32 Publikacja: 26.02.2019 12:22

„Kupuję, nie marnuję”. Lidl zachęca, by nie marnować żywności 70 proc. przecenami

Foto: Bloomberg

Polacy marnują dużo żywności – według firmy doradczej Deloitte, która opracowała dane pochodzące z Eurostatu i innych źródeł, przeciętny Polak w 2018 roku wyrzucał 235 kilogramów żywności. W badaniu przeprowadzonym dla Federacji Polskich Banków Żywności do wyrzucania produktów spożywczych przyznawało się w 2018 roku już 42 procent Polaków (w 2017 roku 34 proc.). Nie musi to oznaczać, że rośnie liczba marnujących żywność, analitycy są raczej zdania, że rośnie świadomość problemu.

Czytaj także: Lidl znów podnosi pensje. Kasjer zarobi minimum 3100 zł brutto 

Walkę z marnotrawstwem postanowił rozpocząć Lidl Polska, który w niektórych sklepach (w Poznaniu) testuje akcję „Kupuję, nie marnuję”. Na specjalną, wyraźnie oznaczoną półkę, trafiają produkty z krótkim terminem ważności oraz pieczywo odpiekane poprzedniego dnia. Towary na tej półce są przecenione o 70 procent.

- Od początku istnienia Lidl Polska, czyli od 2002 roku, współpracujemy z Federacją Polskich Banków Żywności, z którą wspólnie obchodziliśmy w ubiegłym roku Światowy Dzień Żywności. Wspieramy również Caritas Polska. Razem z tymi organizacjami prowadzimy wiele akcji charytatywnych, które mają zapewnić żywność osobom potrzebującym jak i liczne działania edukacyjne, których celem jest uwrażliwienie na ten temat klientów – mówi Aleksandra Robaszkiewicz Communications Manager Lidl Polska.

- Ponadto w niektórych naszych sklepach właśnie rozpoczęliśmy fazę testów akcji przecen pod hasłem „Kupuję, nie marnuję”. W specjalnych wyznaczonych strefach pod tą nazwą można znaleźć owoce i warzywa z krótkim okresem przydatności do spożycia oraz pieczywo odpieczone poprzedniego dni – opowiada o akcji Aleksandra Robaszkiewicz.

Czytaj także: Burza wokół koszul z Lidla. Przypominają pasiaki z Auschwitz? 

Akcja Lidla w Polsce jest podobna do tej, którą już od zeszłego roku koncern przeprowadziła w Wielkiej Brytanii. Na Wyspach, pod hasłem „Too good to waste” (zbyt dobre, by się zmarnowało), sprzedawane były w bardzo niskich cenach koszyki pełne wciąż dobrych (ale niekoniecznie najświeższych) owoców i warzyw. Działające w Polsce sieci handlowe regularnie też robią przeceny produktów spożywczych, których termin ważności zbliża się do końca – robiąc wieczorne zakupy bez problemu można znaleźć przecenione o kilkadziesiąt procent jajka, mięso, wędliny itp. w każdej z większych sieci handlowych.

Warto zauważyć, że zgodnie z badaniami organizacji EU Fusion, żywność marnowana jest głównie w gospodarstwach domowych (53 proc.), w sklepach marnowane jest zaledwie 5 proc. jedzenia.

Polacy marnują dużo żywności – według firmy doradczej Deloitte, która opracowała dane pochodzące z Eurostatu i innych źródeł, przeciętny Polak w 2018 roku wyrzucał 235 kilogramów żywności. W badaniu przeprowadzonym dla Federacji Polskich Banków Żywności do wyrzucania produktów spożywczych przyznawało się w 2018 roku już 42 procent Polaków (w 2017 roku 34 proc.). Nie musi to oznaczać, że rośnie liczba marnujących żywność, analitycy są raczej zdania, że rośnie świadomość problemu.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biden chce uderzyć w Chiny. Wzywa do potrojenia ceł na metale
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Handel
Pęka handel Chin z Rosją. Kreml po prośbie w Pekinie
Handel
Drożyzna zmienia gusta konsumentów w Polsce. Cena ma znaczenie
Handel
Polacy pokochali diamenty. Jubilerzy zacierają ręce
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Handel
Koniec z alkoholem na stacjach benzynowych? Premier Tusk rozważa ten pomysł