Eksport żywności znowu bije rekordy. Smutne są tylko tego powody

Nowy rekord wartości eksportu żywności: sięgnęła ona już 47,6 mld euro, aż o jedną czwartą więcej niż przed rokiem. Popyt na polską żywność za granicą coraz lepiej karmi polskich producentów. Ale napędza go - wzrost cen.

Publikacja: 31.05.2023 16:07

Eksport żywności znowu bije rekordy. Smutne są tylko tego powody

Foto: Adobe Stock

Mamy nowy rekord w eksporcie żywności z Polski - piszą analitycy banku Pekao S.A. Na rynki zagraniczne trafiły w 2022 r. polskie produkty o łącznej wartości 47,6 mld euro. To gigantyczna kwota, robi wrażenie też dynamika wzrostu: eksport wzrósł o 27 proc. rok do roku.

W ciągu ostatniego, nie najłatwiejszego roku, eksport wykazał swoją rolę w napędzaniu przychodów branży spożywczej i wzrosło jego znaczenie w strukturze przychodów krajowych firm.

Czytaj więcej

Polska gospodarka skurczyła się. Inwestycje złagodziły zapaść

To dobre wiadomości, ale wytłumaczenie ma jednak w tle kryzys: motorem wzrostu były wysokie ceny żywności na rynku światowym oraz europejskim. Ten efekt - jak pisze Pekao - był również zauważalny w pierwszych miesiącach 2023 roku, gdy w styczniu i lutym wartość sprzedaży z Polski była wyższa o 29 proc. w ujęciu rocznym. Ale gdy w marcu dynamika zaczęła hamować i wyniosła już tylko 16 proc., tempo całego kwartału osiągnęło poziom "zaledwie" 23 proc.

Nie oznacza to, że eksporterzy gorzej sobie radzą. Na wyniki marca wpłynęła mocno rosnąca baza cen w eksporcie, które w ubiegłym roku, po wybuchu wojny w Ukrainie zaczęły w marcu rosnąć, więc różnica między cenami w marcu obecnego i ubiegłego roku jest mniejsza niż w poprzednich miesiącach, gdy ceny odnosiły się jeszcze do cen z czasów "przedwojennych". - W kolejnych miesiącach efekt wysokiej bazy z 2022 roku będzie coraz bardziej widoczny, zmniejszając dynamikę wzrostu wartości - pisze Grzegorz Rykaczewski, analityk rynków rolnych w Pekao.

Czytaj więcej

Spór z Kijowem o zakaz importu. Polska obstaje przy restrykcjach

Kolejnym aspektem kryzysowym, który leży u podstaw sukcesu polskiej żywności za granicą jest osłabiona w 2022 roku złotówka. To wsparcie powoli się kończy, w ostatnich miesiącach polska waluta stopniowo odrabiała straty względem dolara i euro.

- W naszym scenariuszu, w dalszej części 2023 oraz w 2024 roku polski złoty pozostanie mocniejszy niż rok wcześniej, zarówno względem dolara, jak i euro. To oznacza, że atrakcyjność cenowa polskich produktów za granicą będzie mniejsza niż jeszcze w 2022 roku - zauważają analitycy banku.

Jak zauważa bank, w tym roku najpełniej odczujemy - niestety - skutki hamowania gospodarek krajów UE pod wpływem wojny oraz gwałtownego wzrostu cen wielu surowców. Analitycy przewidują spowolnienie gospodarcze oraz pewien wzrost stopy bezrobocia. Sytuacja może się jednak zmienić już w przyszłym roku, gdy w większości krajów Unii spodziewane jest przyspieszenie wzrostu gospodarczego po słabszym wyniku 2023 roku.

Czytaj więcej

Eksport łagodzi recesję w polskim przemyśle

Mimo to, kraje UE są wdzięcznym odbiorcą polskiej żywności, choć analitycy określili to tak: "państwa członkowskie UE, pomimo zawirowań ekonomicznych, generują wysoki potencjał dla branży spożywczej z Polski". Dla firm powinno to być sygnałem, by zwiększyć aktywność na rynkach państw „starej piętnastki”, gdzie, choć UE jest najważniejszym polskim odbiorcą, wciąż udział Polski w imporcie artykułów spożywczych jest relatywnie niewielki (poza Niemcami).  

Azja również nie powinna wypaść z kręgu zainteresowania. W tym roku analitycy przewidują tam przyspieszenie wzrostu gospodarczego i stabilizację jego tempa w 2024 roku. Atrakcyjna jest też wielkość rynku, zwłaszcza Chin. Uwagę zwraca też oczekiwane wzmocnienie dynamiki wzrostu w Korei Południowej czy krajach Azji Południowo-Wschodniej w 2024 roku.

Mamy nowy rekord w eksporcie żywności z Polski - piszą analitycy banku Pekao S.A. Na rynki zagraniczne trafiły w 2022 r. polskie produkty o łącznej wartości 47,6 mld euro. To gigantyczna kwota, robi wrażenie też dynamika wzrostu: eksport wzrósł o 27 proc. rok do roku.

W ciągu ostatniego, nie najłatwiejszego roku, eksport wykazał swoją rolę w napędzaniu przychodów branży spożywczej i wzrosło jego znaczenie w strukturze przychodów krajowych firm.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Australia bierze sieci handlowe w ryzy. Będą grzywny za wyzyskiwanie dostawców
Handel
Sieci handlowe otwierają sklepy sezonowe w wakacje. Jakie stawki oferują?
Handel
Sprawa LPP i Hindenburga. Prokuratura zabrała głos
Handel
Nastroje się poprawiają, ale wciąż obawiamy się wzrostu cen w sklepach
Handel
Polskie marki idą za granicę mimo konkurencji z Chin
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży