Polacy największą lojalność wykazują wobec… stacji benzynowych. A najmniejszą?

Tylko 5 proc. nie należy do żadnego programu lojalnościowego, ale nie znaczy to, iż konsumenci przywiązują się do kupowania w określonych sklepach. Największą lojalność wykazują wobec stacji benzynowych, a najmniejszą - marek odzieżowych.

Publikacja: 28.03.2023 14:10

Polacy największą lojalność wykazują wobec… stacji benzynowych. A najmniejszą?

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania Instytutu Inbound Marketingu, zrealizowanego w lutym 2023 r. przez SW Research karty programów lojalnościowych ma prawie każdy Polak, co wcale nie oznacza, że z nich korzysta.

Aż 25 proc. Polaków deklaruje, że ma jedną, ulubioną sieć stacji paliwowych, do której wraca. Z kolei w przypadku marek odzieżowych zbudowanie lojalności jest najtrudniejsze. Wobec jednej marki w tej kategorii wierność deklaruje tylko 5 proc., a 20 proc. twierdzi, że nie ma ulubionej marki, a 37 proc. ma ich więcej niż trzy.

Stosunkowo wierni jesteśmy wobec spożywczych sieci handlowych - 9 proc. respondentów wskazuje na jedną, a 49 proc. na maksymalnie trzy ulubione. Podobnie wygląda nastawienie do marek AGD i elektroniki - 7 proc. ma jedną, a 44 proc. dwie lub trzy preferowane. Wierni bywamy również wobec serwisów streamingowych - 11 proc. wskazuje zdecydowanie na jeden, a 40 proc. ma góra trzy wybierane chętniej niż inne.

Czytaj więcej

Huta była na skraju bankructwa. Uratowała się, bo zrezygnowała z gazu z PGNiG

- Lojalność konsumentów jest powiązana nie tylko z kategorią produktową, ale także z wiekiem i wykształceniem konsumentów – mówi Piotr Zimolzak z SW Research. Badani z pokolenia Z (16-24 lat) częściej wskazując na więcej niż trzy ulubione marki w danej kategorii. Przedstawiciele pokolenia najstarszego są najmniej skłonni do tego, by być wiernymi jakiejś konkretnej marce. Na drugim biegunie są osoby z najniższym wykształceniem, którym najłatwiej przychodzi wskazanie jednej marki jako tej preferowanej.

40 proc. wymienia program lojalnościowy, jako element silnie przywiązujący do firmy. Jednak posiadanie programu lojalnościowego nie jest gwarancją sukcesu. Tylko 40 proc. deklaruje, że należąc do kilku programów aktywnie korzysta z ich oferty. Reszta korzysta z nich wybiórczo (31 proc.) lub wręcz tylko z jednego (9 proc.).

31 proc. ankietowanych wskazało na to, że na ich lojalność wobec marek wpływ mają pozytywne opinie innych klientów. Jak podkreśla Zuzanna Bieńko, ekspertka z LoveBrands Group specjalizująca się w budowaniu reputacji marek, z tego powodu firmy powinny nie tylko regularnie zachęcać swoich klientów do pozostawiania opinii na temat swoich produktów, ale też stale monitorować, co się mówi na ich temat w sieci.

Handel
Sąd Najwyższy USA poparł Jacka Daniel’sa w głośnym sporze o zabawkę dla psów
Handel
Znów częściej robimy zakupy, zwłaszcza w piątki
Handel
Amerykańska sieć handlowa zwolniła pracowników za interwencję w napadzie
Handel
Brytyjskie supermarkety walczą z marnowaniem mleka. Wprowadzają ważną zmianę
Handel
Ruszają sezonowe Żabki w turystycznych miejscowościach