Reklama
Rozwiń
Reklama

Polacy największą lojalność wykazują wobec… stacji benzynowych. A najmniejszą?

Tylko 5 proc. nie należy do żadnego programu lojalnościowego, ale nie znaczy to, iż konsumenci przywiązują się do kupowania w określonych sklepach. Największą lojalność wykazują wobec stacji benzynowych, a najmniejszą - marek odzieżowych.

Publikacja: 28.03.2023 14:10

Polacy największą lojalność wykazują wobec… stacji benzynowych. A najmniejszą?

Foto: Adobe Stock

Jak wynika z badania Instytutu Inbound Marketingu, zrealizowanego w lutym 2023 r. przez SW Research karty programów lojalnościowych ma prawie każdy Polak, co wcale nie oznacza, że z nich korzysta.

Aż 25 proc. Polaków deklaruje, że ma jedną, ulubioną sieć stacji paliwowych, do której wraca. Z kolei w przypadku marek odzieżowych zbudowanie lojalności jest najtrudniejsze. Wobec jednej marki w tej kategorii wierność deklaruje tylko 5 proc., a 20 proc. twierdzi, że nie ma ulubionej marki, a 37 proc. ma ich więcej niż trzy.

Stosunkowo wierni jesteśmy wobec spożywczych sieci handlowych - 9 proc. respondentów wskazuje na jedną, a 49 proc. na maksymalnie trzy ulubione. Podobnie wygląda nastawienie do marek AGD i elektroniki - 7 proc. ma jedną, a 44 proc. dwie lub trzy preferowane. Wierni bywamy również wobec serwisów streamingowych - 11 proc. wskazuje zdecydowanie na jeden, a 40 proc. ma góra trzy wybierane chętniej niż inne.

Czytaj więcej

Huta była na skraju bankructwa. Uratowała się, bo zrezygnowała z gazu z PGNiG

- Lojalność konsumentów jest powiązana nie tylko z kategorią produktową, ale także z wiekiem i wykształceniem konsumentów – mówi Piotr Zimolzak z SW Research. Badani z pokolenia Z (16-24 lat) częściej wskazując na więcej niż trzy ulubione marki w danej kategorii. Przedstawiciele pokolenia najstarszego są najmniej skłonni do tego, by być wiernymi jakiejś konkretnej marce. Na drugim biegunie są osoby z najniższym wykształceniem, którym najłatwiej przychodzi wskazanie jednej marki jako tej preferowanej.

Reklama
Reklama

40 proc. wymienia program lojalnościowy, jako element silnie przywiązujący do firmy. Jednak posiadanie programu lojalnościowego nie jest gwarancją sukcesu. Tylko 40 proc. deklaruje, że należąc do kilku programów aktywnie korzysta z ich oferty. Reszta korzysta z nich wybiórczo (31 proc.) lub wręcz tylko z jednego (9 proc.).

31 proc. ankietowanych wskazało na to, że na ich lojalność wobec marek wpływ mają pozytywne opinie innych klientów. Jak podkreśla Zuzanna Bieńko, ekspertka z LoveBrands Group specjalizująca się w budowaniu reputacji marek, z tego powodu firmy powinny nie tylko regularnie zachęcać swoich klientów do pozostawiania opinii na temat swoich produktów, ale też stale monitorować, co się mówi na ich temat w sieci.

Handel
Trump zapowiada cła na półprzewodniki z Chin. Firmy dostają 18 miesięcy luzu
Handel
Sklepy Stokrotki zmieniają właściciela. Ale w tej samej grupie
Handel
Chiny nałożą cła do 42,7 proc. na nabiał z Unii Europejskiej
Handel
W świątecznym szczycie sezonu e-commerce wygrywa nie tańszy sklep, tylko lepszy agent AI
Handel
Donald Trump porozumiał się z dziewięcioma firmami farmaceutycznymi ws. obniżek cen leków
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama