Wiceszef UE spotka się z przedstawicielami chińskich władz w poniedziałek 25. września i wtorek 26. września. Ostatnia sobota i niedziela były czasem na przygotowanie gruntu pod te negocjacje. Partnerem unijnego urzędnika jest chiński wicepremier He Lifeng — informowały chińskie media rządowe.
Wizyta Dombrovskisa w Pekinie i Szanghaju przypada w bardzo trudnym momencie stosunków unijno-chińskich. Obie strony wprowadzają kolejne ograniczenia w handlu, a ostatnia zapowiedź dochodzenia w sprawie chińskich subsydiów do aut elektrycznych, zaostrzyła sytuację. Chińczycy nazwali ją „gołym protekcjonizmem”, którego nie zostawią bez odpowiedzi. A mają w zanadrzu środki, które europejskich przedsiębiorców mogą mocno zaboleć.
Nie zerwanie, ale poluzowanie
Wcześniej jednak ze strony unijnej pojawiły się nieoficjalne wypowiedzi, że stosunki chińsko-europejskie powinny zostać „nieco poluzowane”. To „poluzowanie” dotyczy przede wszystkim importu materiałów i produktów niezbędnych do „zielonej transformacji”.
Zresztą największe firmy europejskie już dokonały zmian w swoich łańcuchach dostaw i sprawdzają gdzie możliwe jest uniezależnienie się od chińskich dostawców. Nastąpiło to po wprowadzeniu restrykcji w eksporcie dwóch metali strategicznym gallium i germanium, podstawowych surowców do produkcji półprzewodników. Niemcy ze swojej strony zapowiedzieli, że telekomy operujące w ich kraju mają obowiązek ograniczenia w swoich sieciach 5G sprzętu Huawei i ZTE. Chińczycy ostrzegli, że w żadnym wypadku nie będą bezczynnie przyglądać się, gdyby rząd w Berlinie rzeczywiście zdecydował się na takie posunięcie.
Czytaj więcej
Komisja Europejska zbada import chińskich aut elektrycznych - poinformował na portalu X (dawnym Twitterze) Valdis Dombrovskis, komisarz UE ds. handlu. Ich ceny są utrzymywane na niskim poziomie dzięki dotacjom państwowym.