Tak wynika z interpretacji dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi (nr IPTPP4/443-693/14-6/OS – dotyczącej stawki VAT, i nr IPTPP4/ 443-693/14-7/OS – dotyczącej prawa do odliczenia podatku z faktur zakupowych).
Gmina opisała, że jest zarejestrowana na potrzeby rozliczeń VAT i składa do urzędu skarbowego comiesięczne deklaracje. Na jej terenie funkcjonuje cmentarz komunalny, a gmina bezpośrednio zajmuje się jego administracją, której zasady uregulowane są zarządzeniem burmistrza. Zarządzenie przewiduje wiele opłat związanych z udostępnianiem cmentarza, w tym opłaty za miejsce pochówku na 20 lat, opłatę za eksploatację (pobieraną po upływie 20 lat od pochówku), za korzystanie z terenu cmentarza (np. przy pracach remontowych, budowlanych, porządkowych).
Opłaty te gmina ujmuje w rejestrze sprzedaży VAT oraz deklaracjach VAT-7 i odprowadza od nich należny podatek, stosując przy tym stawkę w wysokości 8 proc.
Stawkę ustaliła na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT, zawierającego listę towarów i usług opodatkowanych 8-proc. VAT. Pod pozycją nr 180 tego załącznika znajdują się usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną (symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług: 96.03).
Gmina twierdziła, że świadczy usługi opodatkowane VAT i w związku z tym przysługuje jej prawo do odliczenia podatku wykazanego na fakturach związanych z tymi usługami, dotyczących wydatków inwestycyjnych (np. na dom pogrzebowy, utwardzenie terenu kostką brukową, instalację wodociągową) oraz związanych z bieżącym utrzymaniem cmentarza, tj. na zakup wody, energii elektrycznej, wywozu nieczystości, usług ochrony.