Sala samobójców ****

Jan Komasa – reżyser „Warszawy", jednej z trzech nowel „Ody do radości" zrealizowanej w 2005 r. – w pełnometrażowym debiucie serwuje widzowi mocne wrażenia

Publikacja: 04.03.2011 12:45

Rewelacyjny debiut Jana Komasy to głos w sprawie niebezpieczeństw wirtualnego świata

Rewelacyjny debiut Jana Komasy to głos w sprawie niebezpieczeństw wirtualnego świata

Foto: ITI CINEMA

Wynikają one z zaangażowania w autentycznie brzmiącą, przejmującą opowieść i stworzenia postaci rozmawiających ze sobą poprawnym językiem, a nie grepsami.

Na dobry poziom filmu złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim interesujący scenariusz, ale też świetne kreacje aktorskie. Zwłaszcza debiutującego w głównej roli Jakuba Gierszała („Wszystko, co kocham"), bezbłędnego jako Dominik – wrażliwy osiemnastolatek mocno przeżywający napiętnowanie go przez znajomych (w wyniku okrutnego żartu). Chłopak kompletnie zamyka się w sobie. Tkwi w swoim pokoju, a cały świat zastępuje mu Internet. Za pośrednictwem sieci Dominika znajdują Sylwia i jej znajomi skupieni wokół chat roomu „Sala samobójców". Chłopakowi wydaje się, że wreszcie odnalazł bratnią duszę, a jest to ze strony dziewczyny właściwie tylko manipulacja...

Reżyserowi i aktorowi udaje się wzbudzić w nas sympatię dla bohatera, który jest irytujący, arogancki i sam stara się grać na uczuciach zamożnych i wpływowych rodziców. Ci zaś nie są kliszami złych opiekunów, co to nie nawiązali w porę kontaktu z dzieckiem, a potem było już za późno. Oni naprawdę się starają, ale od Dominika dzielą ich lata świetlne przewrotu technologicznego.

Mama i tata są ze świata analogowego (w nim zostali wychowani), syn zaś już z cyfrowego i jak Wschód z Zachodem u Kiplinga – „tej pary nie da się pogodzić".

Także produkcyjne walory „Sali samobójców" są bez zarzutu, co w przypadku rodzimego kina nie jest częste. Zdjęcia Radosława Ładczuka („Jeszcze nie wieczór"), muzyka Michała Jacaszka, kostiumy Doroty Roqueplo – wszystkie te elementy budują nienaganną całość i sprawiają, że film Jana Komasy zasysa nas w swój mikrokosmos, nie pozwala na chwilę oddechu, na obojętność.

Polska 2011, reż. Jan Komasa, wyk. Jakub Gierszał, Agata Kulesza, Krzysztof Pieczyński, Roma Gąsiorowska

Wynikają one z zaangażowania w autentycznie brzmiącą, przejmującą opowieść i stworzenia postaci rozmawiających ze sobą poprawnym językiem, a nie grepsami.

Na dobry poziom filmu złożyło się kilka czynników. Przede wszystkim interesujący scenariusz, ale też świetne kreacje aktorskie. Zwłaszcza debiutującego w głównej roli Jakuba Gierszała („Wszystko, co kocham"), bezbłędnego jako Dominik – wrażliwy osiemnastolatek mocno przeżywający napiętnowanie go przez znajomych (w wyniku okrutnego żartu). Chłopak kompletnie zamyka się w sobie. Tkwi w swoim pokoju, a cały świat zastępuje mu Internet. Za pośrednictwem sieci Dominika znajdują Sylwia i jej znajomi skupieni wokół chat roomu „Sala samobójców". Chłopakowi wydaje się, że wreszcie odnalazł bratnią duszę, a jest to ze strony dziewczyny właściwie tylko manipulacja...

Film
„28 lat później”. Powrót do pogrążonej w morderczej pandemii Wielkiej Brytanii
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Film
Rekomendacje filmowe: Wchodzenie w życie nigdy nie jest łatwe
Film
Kryzys w polskiej kinematografii. Filmowcy spotkają się z ministrą kultury
Film
Najbardziej oczekiwany serial „Sto lat samotności” doczekał się premiery
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Film
„Emilia Perez” z największą liczbą nominacji do Złotego Globu