Z początkiem 2023 roku weszła w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2464 w odniesieniu do sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD). Wspomniany akt prawny znacząco zmodyfikował wymogi sprawozdawcze związane ze zrównoważonym rozwojem, obejmujące aspekty środowiskowe, społeczne, prawa człowieka oraz zagadnienia z zakresu ładu korporacyjnego. Kwestie te pierwotnie regulowane były dyrektywą 2014/95/EU (NFRD), która stanowiła pierwszy unijny akt prawny wprowadzający wymogi w tym zakresie. Wedle NFRD adresatami obowiązków raportowych były wybrane jednostki zainteresowania publicznego (JZP), jeśli spełniały również kryteria uznania ich za duże JZP czy jednostki dominujące dużej grupy. Przy ustalaniu czy dany podmiot mógł zostać zaklasyfikowany jako duża JZP brano pod uwagę m.in. stan zatrudnienia w ciągu danego roku obrotowego, przy uwzględnieniu, że zgodnie z art. 19a NFRD próg zatrudnienia wynosił co najmniej 500 osób. W przypadku JZP będącej spółką dominującą, kryterium dotyczące stanu zatrudnienia podlega ocenie w ujęciu skonsolidowanym (art. 29a). Jako JZP identyfikuje się w Polsce podmioty z listy obejmującej m.in.: spółki giełdowe, banki, SKOK, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji, instytucje płatnicze, ale także PTE czy domy maklerskie i TFI, spełniające warunki odnoszące się np. do wartości aktywów czy liczby klientów.
Sprostać oczekiwaniom odbiorców
Z perspektywy inwestorów oraz podmiotów zajmujących się gromadzeniem i analizą danych z zakresu ESG szczególnie istotne jest to, że wdrożenie dyrektywy będzie się wiązało z ujednoliceniem standardu raportowania, w tym z wymogiem stosowania formatu elektronicznego dla publikowanych raportów. Ma to kluczowe znaczenie w kontekście dążenia do osiągnięcia większego niż w przypadku dyrektywy NFRD poziomu porównywalności danych oraz do umożliwienia przetwarzania ich w sposób zautomatyzowany. Korzyści związane z wprowadzeniem takich rozwiązań nie sposób przecenić, jeśli weźmiemy pod uwagę rosnący popyt na informacje na temat zrównoważonego rozwoju oraz coraz większą rolę, jaką odgrywają w tym zakresie podmioty trzecie wyspecjalizowane w pozyskiwaniu i analityce tego rodzaju informacji i danych. Takie działanie unijnego prawodawcy odpowiada niewątpliwie na zapotrzebowanie inwestorów i podmiotów zarządzających aktywami, związane m.in. ze stosowaniem regulacji UE określających zasady kwalifikowania określonych rodzajów działalności jako zgodne z realizacją celów środowiskowych (tzw. zielona Taksonomia) czy ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w odniesieniu do produktów i usług finansowych (SFDR). Dotyczy to również informacji związanych z identyfikowaniem i zarządzaniem czynnikami ryzyka dotyczącymi zmian klimatycznych, które nie pozostają obojętne dla aspektów finansowych związanych z inwestycją. W motywie 14 do dyrektywy CSRD wskazuje się, że kumulacja wielu decyzji inwestycyjnych, które nie uwzględniają w wystarczającym stopniu ryzyk i możliwości związanych ze zrównoważonym rozwojem odnoszących się do przedmiotu inwestycji może stwarzać zagrożenia systemowe stabilności finansowej.
Obowiązki raportowe obejmą większą liczbę spółek
Dyrektywa CSRD znacząco rozszerza również katalog podmiotów zobligowanych do raportowania. Na liście adresatów umieszczone zostały nie tylko duże spółki (bez względu na to czy są notowane na giełdzie), czy małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) notowane na rynkach regulowanych w UE (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw), ale także część podmiotów spoza Unii Europejskiej. Co istotne z perspektywy podmiotów zobligowanych do stosowania CSRD, obowiązki raportowe przewidziane w dyrektywie wprowadzane będą stopniowo. Duże JZP oraz jednostki dominujące dużych grup objęte raportowaniem zgodnie z treścią dyrektywy NFRD zobligowane będą publikować dane wedle wymogów przewidzianych w ramach CSRD, począwszy od sprawozdań za 2024 rok, które publikowane będą w 2025 roku. Pozostałe duże JZP oraz jednostki dominujące dużych grup (również te, które nie są notowane na giełdzie) zobowiązane zostały do raportowania według zasad zgodnych z CSRD począwszy od sprawozdań za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2025 roku (publikowanych w 2026 roku). Notowane MŚP (z wyłączeniem mikroprzedsiębiorstw), krajowe zakłady ubezpieczeń oraz część spośród instytucji kredytowych raportować będzie wedle CSRD w 2027 roku za rok obrotowy rozpoczynający się w 2026 roku. W przypadku MŚP przewidziano prawo do skorzystania przez dany podmiot z możliwości odroczenia obowiązków raportowych, w ten sposób że realizowane będą one począwszy od 2029 roku, w odniesieniu do sprawozdań za 2028 rok. Natomiast przedsiębiorstwa spoza Unii Europejskiej, jeśli generują one w UE ponad 150 mln euro przychodów netto ze sprzedaży i mają w Unii co najmniej jedną jednostkę zależną podlegającą CSRD lub jeden oddział spełniający dalsze kryteria dotyczące wielkości przychodów, raportować będą w 2029 roku za rok obrotowy rozpoczynający się w 2028 roku.
Nowy rok, nowe obowiązki sprawozdawcze
Duże JZP oraz jednostki dominujące dużych grup, do których wymogi przewidziane w CSRD mają zastosowanie począwszy od 2024 roku powinny mieć na uwadze, że w ramach sprawozdania z działalności za bieżący rok wymagane będzie przedstawienie informacji niezbędnych do zrozumienia wpływu danej jednostki lub grupy na kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem oraz informacji niezbędnych do zrozumienia, w jaki sposob kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem wpływają na rozwój, wyniki i sytuację jednostki lub grupy. Wyraża się w tym działanie tzw. zasady podwójnej istotności (double materiality). Jakkolwiek poszczególne czynniki ryzyka związane ze zrównoważonym rozwojem mogą w różnym stopniu wywierać wpływ albo podlegać oddziaływaniu w kontekście aktywności gospodarczej danego podmiotu (a w związku z tym posiadać zróżnicowaną wagę), np. w kontekście sektora gospodarki czy obszaru geograficznego, w którym spółka prowadzi swoją działalność, otoczenia prawnego i biznesowego, czy okoliczności specyficznych dla danego podmiotu, to wspomniane formy interakcji związanych z ESG można podzielić zasadniczo na dwa rodzaje. Pierwszy obszar wyznacza istotność finansową związaną z rzeczywistym lub potencjalnym oddziaływaniem czynników ryzyka oraz możliwości związanych z poszczególnymi aspektami triady ESG na spółkę, w tym na jej rozwój, kondycję finansową oraz wyniki. Drugi wymiar double materiality związany jest z istotnością wpływu, co obejmuje ocenę wpływu działalności spółki na kwestie społeczne i środowiskowe oraz możliwość przypisania danemu podmiotowi rzeczywistego lub potencjalnego pozytywnego albo negatywnego wypływu w powyższych obszarach, zarówno bezpośrednio w związku z aktywnością danego podmiotu, jak i pośrednio w całym łańcuchu wartości.
Szerszy zakres informacji i nowe terminy
Dyrektywa CSRD rozszerza zakres oraz szczegółowość prezentowanych informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w porównaniu z wymogami przewidzianych w NFRD. Podmioty zobligowane do raportowania według CSRD powinny zaprezentować w sprawozdaniu z działalności informacje i dane z zastosowaniem wspomnianej już zasady podwójnej istotności obejmujące m.in.: