Jak dobrze zaplanować wizytę biznesową w Chinach?

Chińskie realia różnią się od europejskich, choćby systemy płatności są inne niż w Europie, co sprawia, że nawet proste zakupy mogą być wyzwaniem. Bariera językowa, tłumy ludzi oraz korki mogą spowodować trudności w poruszaniu się po miastach.

Publikacja: 27.05.2025 13:24

Chiny potrafią zaskoczyć. Nawet przy zwykłych czynnościach jak płacenie za zakupy.

Chiny potrafią zaskoczyć. Nawet przy zwykłych czynnościach jak płacenie za zakupy.

Foto: Lam Yik/Bloomberg

Podróż do Chin przy różnicy czasu wynoszącej sześć lub siedem godzin to także duże wyzwanie dla organizmu. Nawet dobrze zaplanowany harmonogram spotkań może się całkowicie rozsypać jeśli nie przygotujemy się odpowiednio w wielu aspektach. Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Ten zwięzły przewodnik pozwala z wyprzedzeniem przewidzieć ewentualne przeszkody.

Czy do Chin potrzebna jest wiza?

Od lipca 2024 r. podróżowanie do Chin stało się znacznie prostsze dla obywateli Polski. Osoby udające się do Państwa Środka w celach turystycznych lub biznesowych mogą przebywać na terytorium ChRL do 30 dni bez konieczności uzyskania wizy. Program bezwizowy obowiązuje do 31 grudnia 2025 r., ale być może zostanie przedłużony.

To duże ułatwienie dla polskich przedsiębiorców zainteresowanych nawiązywaniem lub rozwijaniem relacji handlowych z jednym z największych rynków świata, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Wcześniej uzyskanie wizy wiązało się z wizytą w konsulacie, opłatą i oczekiwaniem przez kilka dni roboczych. Zmiana ta stanowi dogodny moment, aby lepiej zrozumieć chińskie realia biznesowe i przygotować się do efektywnej współpracy z partnerami z Chin. 

Jakie systemy płatności  i komunikatory są najpopularniejsze?

Do kontaktów osobistych i biznesowych warto założyć konto na chińskim Wechat. Docelowo dla posiadaczy chińskich kont bankowych, za pomocą Wechat można przesłać pieniądze i zakupić bilety. Jednak obecnie za pośrednictwem Wechat osoby bez konta bankowego w ChRL nie mogą dokonywać płatności.

Właśnie z tego powodu codzienność w Chinach ułatwia Alipay, multi-aplikacja z wieloma funkcjonalnościami. Dzięki niej można zapłacić za różne usługi, w tym  np. zamówić taksówkę, zakupić bilety na pociągi czy wykonać codzienne płatności. Pod Alipay można podłączyć europejskie karty debetowe i kredytowe. Wiele drobnych płatności w sklepach dokonuje się przez skanowanie kodów QR, a Alipay umożliwia nam płacenie w ten sposób. 

Czytaj więcej

Guochao, czyli moda na chińskość

Do używania aplikacji potrzebny jest również dostęp do internetu. Na rynku dostępne są opcje zakupu internetu z poziomu telefonu. W ostatnich latach sprawdzała się całkiem sprawnie aplikacja Airalo, która dostarcza karty e-SIM, ale dostępne są też inne konkurencyjne rozwiązania. Wówczas należy taką aplikację ściągnąć i uaktywnić na telefonie najlepiej przed wyjazdem.

Oczywiście można również udać się do swego dostawcy sieci i sprawdzić dostępne u niego pakiety. W takim przypadku konieczna jest często fizyczna wymiana naszej karty SIM w telefonie, co odcina nas potencjalnie od osób dzwoniących do nas z Polski.

Jak prowadzić negocjacje w Chinach?

Jeśli trafimy już na spotkanie z kontrahentem warto pamiętać o kilku regułach, które ułatwią nam porozumiewanie się z partnerami. W kulturze chińskiej niezwykle istotna jest hierarchia, zarówno w firmach, jak i w społeczeństwie. Osobom zajmującym wyższe stanowiska należy okazywać należytą atencję i szacunek. Dlatego prowadzenie rozmów handlowych z osobami o równorzędnym statusie zawodowym sprzyja skutecznej komunikacji i budowaniu zaufania. Warto pamiętać, że kontakty w Chinach są często zindywidualizowane i silnie oparte na relacjach osobistych. 

W Chinach wręczanie prezentów jest często ważnym elementem budowania relacji, ale należy pamiętać o niektórych zakazach i etykiecie. Nie należy np. dawać czterech sztuk danego przedmiotu, ponieważ czwórka kojarzy się ze śmiercią, podobnie zresztą jak białe lub czarne opakowania. Z kolei podarowanie zegarka może się kojarzyć z końcem relacji lub życia. 

Najlepsze są niezbyt drogie prezenty (również ze względu na różnego rodzaju obostrzenia związane z aferami korupcyjnymi w przeszłości) o znaczeniu symbolicznym. Warto podarować coś charakterystycznego, co kojarzy się z Polską. Jednym z ulubionych prezentów jest bursztyn. Warto zapakować prezenty w czerwony papier, gdyż czerwień to symbol szczęścia i pomyślności.

Czytaj więcej

Firmy z Chin rozpychają się na globalnym rynku chemicznym

Chiński model prowadzenia negocjacji zakłada budowanie relacji w dłuższej perspektywie. Niejednokrotnie partner biznesowy będzie dążył najpierw do lepszego poznania kontrahenta, zanim przejdzie do finalizacji transakcji. Z tego względu istotne jest nie tylko przedstawienie oferty handlowej, ale także poświęcenie czasu na zbudowanie wzajemnego zaufania i poznanie się. 

Przykładowo wspólne wyjście na lunch lub kolację można połączyć z rozmowami na tematy bardziej neutralne, takie jak hobby, sport albo porozmawiać o ukończonej szkole wyższej i ścieżce edukacji. 

Dobrze przeczytać wcześniej literaturę dotyczącą współczesnych Chin lub kwestii kulturowych, aby zabłysnąć przed partnerem podstawową wiedzą na temat zagadnień historyczno-kulturowych. Zwykle poleca się unikania rozmów nt. wrażliwych spraw politycznych. Zasada ta obowiązuje nie tylko w Chinach i jest też uzależniona od preferencji indywidualnych. 

Czy ważna jest znajomość chińskiego? 

Choć coraz więcej Chińczyków posługuje się językiem angielskim, znajomość chińskiego nadal pozostaje znaczącym atutem. Przede wszystkim warto pamiętać o tym, aby przed planowanym spotkaniem przygotować materiały informacyjne o firmie. Najlepiej zrobić to w języku chińskim i angielskim. Jeśli to niemożliwe, warto przesłać wersję angielską z odpowiednim wyprzedzeniem, aby druga strona mogła dokonać tłumaczenia wewnętrznego lub lepiej przygotować się do rozmów. 

Jeśli rozmawiamy po angielsku warto jest upewnić się, że się dobrze rozumiemy. Czasami kontrahent może przytakiwać głową, ale nie do końca nas dobrze zrozumieć. W tym celu można poprosić o to, aby powtórzył lub podsumował to co powiedzieliśmy, wtedy będziemy mieć większą pewność, że komunikacja przebiegła sprawnie. Warto również ściągnąć sobie na telefon darmową aplikację Pleco, jedną z ulubionych narzędzi studentów sinologii. Możemy w niej np. wpisać dany znak i otrzymać tłumaczenie, lub zeskanować jakieś słowa i dowiedzieć się co one znaczą. Mogą okazać się przydatne w codziennym poruszaniu się po Państwie Środka. 

Na co uważać przy posiłkach?

W kulturze chińskiej wspólne posiłki oraz wymiana drobnych upominków odgrywają ważną rolę w budowaniu relacji biznesowych. Otrzymanie zaproszenia do restauracji to znak, że partner jest zainteresowany zacieśnieniem współpracy. Warto pamiętać o zasadach savoir-vivre’u: należy poczekać na wskazanie miejsca przez gospodarza oraz rozpoczęcie posiłku po jego toaście. Nie należy również wbijać patyczków pionowo w ryż i ich tam zostawiać, gdyż niesie to ze sobą negatywne skojarzenia związane z przemijaniem i śmiercią. 

Czytaj więcej

Wyboista droga do wznowienia eksportu mięsa z Polski do Chin

Pozostawienie części jedzenia na talerzu oznacza sytość. Zjedzenie wszystkiego może być zinterpretowane jako sygnał do zamówienia kolejnych dań. Podobnie kieliszek pełny alkoholu to sygnał, że nie chcemy kontynuować picia.

Rola wsparcia instytucjonalnego

Równocześnie należy zachować ostrożność. W przeszłości zdarzały się przypadki nieuczciwych praktyk, takich jak pobieranie zaliczek bez realizacji zamówienia czy całkowite zerwanie kontaktu po otrzymaniu płatności. Dlatego tak ważna jest dokładna weryfikacja potencjalnych partnerów biznesowych. Dużą wartość ma polecenie ze strony zaufanej osoby lub instytucji. Najlepiej jeżeli nawiązanie współpracy następuje za pośrednictwem szanowanego pośrednika, który cieszy się autorytetem po obu stronach.

Przywołane doświadczenia wskazują na potrzebę rozbudowy siatki zagranicznych biur handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), które nie tylko wspierają polskich przedsiębiorców w nawiązywaniu kontaktów, lecz również ostrzegają przed potencjalnymi ryzykami. Dochodzenie swych praw w Chinach może być kosztowne, zarówno z powodu barier językowych, jak i wysokich kosztów obsługi prawnej. Z tego względu warto wcześniej zabezpieczyć się np. poprzez odpowiednie ubezpieczenia lub umowy gwarancyjne np. te oferowane przez KUKE. W Polsce są też wyspecjalizowane kancelarie prawne obsługujące rynek chiński.

Czytaj więcej

W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami

Otwarcie Chin na podróże bezwizowe dla Polaków stwarza nowe możliwości dla rozwoju relacji gospodarczych. Aby w pełni je wykorzystać, niezbędne jest nie tylko dobre przygotowanie merytoryczne i językowe, lecz także zrozumienie odmiennych norm kulturowych oraz specyfiki budowania relacji w Azji. Umiejętne poruszanie się w tym środowisku, przy odpowiednim wsparciu instytucjonalnym i zachowaniu ostrożności, może przynieść polskim firmom wymierne korzyści i długofalowe partnerstwa na jednym z najbardziej dynamicznych rynków świata.

Podróż do Chin przy różnicy czasu wynoszącej sześć lub siedem godzin to także duże wyzwanie dla organizmu. Nawet dobrze zaplanowany harmonogram spotkań może się całkowicie rozsypać jeśli nie przygotujemy się odpowiednio w wielu aspektach. Co jeszcze warto wziąć pod uwagę? Ten zwięzły przewodnik pozwala z wyprzedzeniem przewidzieć ewentualne przeszkody.

Czy do Chin potrzebna jest wiza?

Pozostało jeszcze 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Polsko–Japońskie Forum Eksportowe 2025 szansą na mocniejsze więzy gospodarcze
Materiał Promocyjny
Bank Pekao S.A. uruchomił nową usługę doradztwa inwestycyjnego
Eksport
PAIH z nową strategią i nowym biurem regionalnym w Bydgoszczy
Eksport
Jest plan na wzrost eksportu
Eksport
Firmy z Chin rozpychają się na globalnym rynku chemicznym
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Eksport
Bruksela chce zacieśnić współpracę z Azją Centralną, czy Polska na pewno też?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont