Kazachstan inwestuje w Korytarz Środkowy i szuka partnerów w Europie

Po dwóch latach wojny w Ukrainie wciąż otwarty pozostaje problem dystrybucji euroazjatyckiej z pominięciem lub choćby istotnym ograniczeniem roli Rosji, czyli zmniejszeniem uzależnienia handlu od Korytarza Północnego.

Publikacja: 10.02.2024 13:25

Port cargo w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Port cargo w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Foto: Adobe Stock

Rozwiązaniem, przynajmniej połowicznym, miało być zwiększenie przepustowości Korytarza Środkowego (Trans-Caspian International Route TITR), biegnącego z Azji Centralnej, przez Kaukaz i Morze Kaspijskie do Europy. Nikt nie ma wątpliwości, że ten szlak nawet przy zapewnieniu jego pełnej przepustowości nie będzie ekwiwalentem szlaku biegnącego przez Rosję, choćby z racji znacznie mniejszej maksymalnej zdolności do transportu towarów, szacowanej na 10 proc. Korytarza Północnego. Niemniej, Azja Centralna i Unia Europejska wzmacniają wysiłki na rzecz wypracowania własnego rozwiązania dystrybucyjnego w ramach projektu Global Gateway, w który wpisuje się również rozwijanie TITR.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Eksport
Dubaj chce rozwijać współpracę z Polską
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Eksport
Polska ze złotem na Expo w Osace za wystawę
Eksport
Polska i Japonia chcą współpracować na rzecz Ukrainy
Eksport
Od japońskich robotów w Polsce do polskich w Japonii
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Eksport
Polska i Japonia to strategiczni partnerzy
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi