UE, Chiny, Turcja i Azja Centralna stawiają na Korytarz Środkowy. A Polska?

Od wybuchu wojny w Ukrainie Korytarz Środkowy stał się dystrybucyjną koniecznością. Niezależnie od jego ograniczeń w przepustowości, kosztów przewozu czy infrastruktury wymagającej inwestycji, szlak ten jest przyszłością euroazjatyckiego transportu.

Publikacja: 12.07.2023 01:01

Korytarz Środkowy ma też swoje „regiony ryzyka”, w tym Azerbejdżan uwikłany w wojnę o Górski Karabac

Korytarz Środkowy ma też swoje „regiony ryzyka”, w tym Azerbejdżan uwikłany w wojnę o Górski Karabach. Na zdjęciu Baku.

Foto: Adobe Stock

I nie tylko ze względu na trwającą wojnę, skutkującą sankcjami, zniszczeniem ukraińskiej infrastruktury i blokadzie granicy z Białorusią. Chodzi tu przede wszystkim o długookresową stabilność przepływu towarów, a wobec nieprzewidywalności polityki Kremla Korytarz Północny już na zawsze pozostanie trasą podwyższonego ryzyka. Zarazem nikt chyba jednak nie ma złudzeń, że Korytarz Środkowy, czyli Trans-Caspian International Transport Route (TITR) kiedykolwiek stanie się ekwiwalentem Korytarza Północnego. Niezależnie od rozwoju sytuacji na Wschodzie i tego, jak długo będzie trwała wojna, Korytarz Środkowy, ze względu na uwarunkowania geograficzne, jest skazany na rolę drugoplanową, uzupełniającą wobec północnego szlaku.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Eksport
Bruksela chce zacieśnić współpracę z Azją Centralną, czy Polska na pewno też?
Eksport
Polska firma wygrała przetarg i zbuduje promy dla Szkotów
Eksport
Jacek Tomczak: Expo to świat wolnego handlu
Eksport
KUKE weźmie na siebie 80 proc. ryzyka transportu towarów na Ukrainę
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Eksport
Douglas Alexander: Wielka Brytania chce mocniej współpracować z Polską
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne