Konkurs Młoda Marka Sukcesu

Warta kilkaset tysięcy złotych kampania reklamowa jest nagrodą w konkursie „Rz” na Młodą Markę Sukcesu

Publikacja: 30.08.2011 03:57

Członkowie Rady Polskich Marek, od lewej: Jacek Krawiec, (Orlen),Tomasz Suchański (Biedronka), Zbign

Członkowie Rady Polskich Marek, od lewej: Jacek Krawiec, (Orlen),Tomasz Suchański (Biedronka), Zbigniew Jagiełło (PKO BP), Jolanta Wiśniewska (Polskie Radio), Andrzej Klesyk (PZU), Jerzy Mazgaj (Vistula). Stoi Marcin Anklewicz z firmy Acropolis Advisory czuwający nad poprawnością merytoryczną konkursu

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Zwycięzcę konkursu wybiorą szefowie firm-właścicieli czołowych rodzimych marek. – Na swoją markę pracujemy od ponad 90 lat ze świadomością, że jest ona naszym wielkim atutem na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Dlatego też z entuzjazmem wspieramy konkurs Młoda Marka Sukcesu, licząc, że będzie on okazją do wyróżnienia tych firm, które mimo niewielkiego stażu na rynku, dzięki trafionym pomysłom na biznes i skutecznie wdrażanym strategiom rozwoju, wykreowały marki pozytywnie kojarzone przez klientów, notując przy tym pozytywne wyniki finansowe – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP, który jest fundatorem głównej nagrody w konkursie na Młodą Markę Sukcesu.

Celem konkursu jest promocja firm, które w ciągu ostatnich siedmiu lat potrafiły zbudować i rozwinąć dynamiczne, podziwiane rodzime marki.

– Z naszych doświadczeń wynika, że silna marka wzbudza poczucie bezpieczeństwa u obecnych i potencjalnych klientów, którzy postrzegają bank jako stabilną i wiarygodną instytucję finansową – dla wielu Polaków skrót PKO jest synonimem banku w ogóle – zaznacza prezes PKO BP, właściciela najcenniejszej, a zarazem jednej z najstarszych i najlepiej rozpoznawalnych marek na polskim rynku finansowym.

Rynkowy sukces

Konkurs jest nową inicjatywą „Rzeczpospolitej" towarzyszącą tegorocznej, ósmej już edycji rankingu „Najcenniejszych Polskich Marek".

O główną nagrodę, czyli wartą kilkaset tysięcy złotych kampanię reklamową, mogą zawalczyć marki konsumenckie utworzone specjalnie na polski rynek, które zadebiutowały na nim po 1 stycznia 2004 roku i które uzyskały co najmniej 20 mln zł przychodów ze sprzedaży w 2010 roku.

O wyborze zwycięzcy konkursu zadecyduje w głosowaniu Rada Polskich Marek. Tworzą ją szefowie firm: Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP; Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen; Andrzej Klesyk, prezes PZU; Tomasz Suchański, dyrektor generalny sieci Biedronka; Jolanta Wiśniewska, wiceprezes Polskiego Radia, i Jerzy Mazgaj, przewodniczący rady nadzorczej Vistula Group, do której należą m.in. marki Wólczanka i W. Kruk.

Członkowie Rady Polskich Marek podczas jej pierwszego posiedzenia zorganizowanego przed kilkoma dniami w redakcji „Rz" ustalili, że w wyborze Młodej Marki Sukcesu wezmą pod uwagę m.in. jej rozpoznawalność (która zostania zmierzona w badaniu opinii konsumentów) oraz efektywność i dynamikę rozwoju. Zaznaczyli, że zwrócą także uwagę na kondycję finansową firmy-właściciela, gdyż zdarzało się, że problemy finansowe przedsiębiorstwa doprowadziły do zniknięcia z rynku udanej marki. Postanowili również, że znaki towarowe należące do ich firm nie będą brały udziału w konkursie.

Innowacyjny pomysł

Publikowany od 2004 roku ranking „Najcenniejszych Polskich Marek" potwierdza, że nawet w trudnych czasach najlepsze z nich zwiększają wartość. Jednak rodzime marki, zwłaszcza te tworzone przez krajowe firmy, które nie mają tak dużych budżetów promocyjnych jak globalne korporacje, mają trudniejszy start.

– W dzisiejszej gospodarce, niezwykle konkurencyjnej i zdominowanej przez dużych, globalnych graczy, zaistnienie młodych polskich marek wydaje się dużym wyzwaniem– ocenia Andrzej Klesyk, prezes PZU. Zaznacza jednak, że dzięki globalnemu obiegowi informacji nowe marki nigdy nie miały tak dużych możliwości jak teraz przebicia się do świadomości ludzi na całym świecie.

– Paradoksalnie to właśnie w tej chwili w biznesie jak nigdy wcześniej liczą się dobry pomysł, śmiała idea i rozmach w jej realizacji. To wielka szansa dla młodych polskich przedsiębiorców, znanych ze swojej pomysłowości i elastyczności. Uważam, że to właśnie młode polskie marki mogą stać się ambasadorami naszej innowacyjności i kreatywności. Naszym zadaniem jest je wspierać i pomagać w rozwoju – dodaje prezes największego w kraju ubezpieczyciela.

Doskonały produkt

Jerzy Mazgaj, szef rady nadzorczej Vistula Group (należy do niej m.in. 171-letnia marka W. Kruk), podkreśla, że sukces w tworzeniu marki można dziś odnieść, łącząc doskonałej jakości produkt, sprawną promocję oraz wykorzystanie niszy i warunków otoczenia konkurencyjnego.

– Polskie marki budowane są coraz bardziej precyzyjnie, co przekłada się na ich sukcesy rynkowe nie tylko w Polsce, ale w kilku przypadkach również za granicą. Co więcej, klienci zaczynają zwracać coraz większą uwagę  na kraj pochodzenia produktu; ta tendencja na pewno będzie się utrzymywać, co sprzyjać będzie rozwojowi polskich brandów – ocenia Jerzy Mazgaj, który jest też twórcą młodej, ale szybko rosnącej marki Krakowski Kredens, sieci, która – jak wyjaśnia – jest odpowiedzią na tęsknotę klientów za unikatowymi smakami dawnej Galicji.

Zwycięzcę konkursu wybiorą szefowie firm-właścicieli czołowych rodzimych marek. – Na swoją markę pracujemy od ponad 90 lat ze świadomością, że jest ona naszym wielkim atutem na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Dlatego też z entuzjazmem wspieramy konkurs Młoda Marka Sukcesu, licząc, że będzie on okazją do wyróżnienia tych firm, które mimo niewielkiego stażu na rynku, dzięki trafionym pomysłom na biznes i skutecznie wdrażanym strategiom rozwoju, wykreowały marki pozytywnie kojarzone przez klientów, notując przy tym pozytywne wyniki finansowe – podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes banku PKO BP, który jest fundatorem głównej nagrody w konkursie na Młodą Markę Sukcesu.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem