Choć prawie połowa polskich studentów dobrze ocenia jakość kształcenia na krajowych uczelniach, to często krytykują wciąż zbyt małą otwartość szkół na współpracę z przyszłymi pracodawcami – wynika z tegorocznej ankiety firmy Universum. Według badań Universum Student Survey, którymi objęto 14,32 tys. osób studiujących na 53 najlepszych polskich uczelniach, przeważająca część, bo trzy czwarte studentów, jest zadowolona ze swych szkół. Narzeka na nie tylko ośmiu na 100 młodych ludzi.
Gorzej wypada natomiast ocena uczelni pod względem współpracy z otoczeniem biznesowym, czyli np. kwestia promocji pracodawców na uczelniach, organizacji warsztatów, prezentacji, szkoleń. Tu niezadowolona jest aż ponad jedna piąta studentów, czyli znacznie więcej, niż wykazują badania Universum w Niemczech. Tam odsetek niezadowolonych jest prawie o połowę mniejszy.
Dla polskich studentów dobre relacje szkół wyższych z otoczeniem biznesowym są tym ważniejsze, że dla większości z nich (66 proc.) główny cel zawodowy to zostanie ekspertem w danej dziedzinie. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, którą studenci z innych krajów Unii Europejskiej stawiają na pierwszym miejscu (zdecydowanie przed zdobyciem pozycji eksperta), u nas znalazła się na drugiej pozycji, wymieniana przez prawie połowę ankietowanych
[wyimek]18 procent polskich studentów planuje karierę menedżera[/wyimek]
Zaraz za nią, na trzecim miejscu, jest stabilna, bezpieczna posada – ważna dla prawie co drugiego studenta w Polsce, a mniej istotna dla młodych Niemców czy Brytyjczyków. Tam wymienia ją około dwóch piątych badanych.