Reklama

Amerykanie zaczęli mniej wydawać i więcej oszczędzać

Amerykanie zaciskają pasa, ponieważ obawy dotyczące ceł, inflacji, bezpieczeństwa pracy i zmienności rynku skłoniły wielu konsumentów do ograniczenia wydatków i zwiększenia oszczędności, twierdzą eksperci finansowi.

Publikacja: 01.07.2025 15:42

Amerykanie zaczęli mniej wydawać i więcej oszczędzać

Foto: Bloomberg

Wskaźnik oszczędności osobistych w USA – odsetek dochodu rozporządzalnego, jaki gospodarstwa domowe w USA oszczędzają po zapłaceniu podatków i wydaniu pieniędzy – gwałtownie wzrósł w tym roku, osiągając 4,5 proc. w maju, zgodnie z danymi Biura Analiz Ekonomicznych opublikowanymi w piątek. Jest to niewielki spadek w porównaniu z 4,9 proc. w kwietniu, ale znaczny wzrost w porównaniu z 3,5 proc. w grudniu.

Niektórzy konsumenci mogą zmieniać swoje nawyki finansowe z tak zwanych „wydatków zemsty” – trendu szastania pieniędzmi po pandemii – na „oszczędzanie z zemsty”, ponieważ bardziej skupiają się na gromadzeniu oszczędności i wydawaniu mniej. Wyzwania „bez zakupów” stają się wirusowe na platformach mediów społecznościowych, takich jak TikTok i Reddit, ponieważ konsumenci ślubują ograniczyć wydatki uznaniowe, ograniczyć subskrypcje i podróże oraz odbudować swoje oszczędności. Niedawne badanie Vanguard wykazało, że 71 proc. ankietowanych Amerykanów planuje zmienić podejście do oszczędzania tego lata, aby nadać priorytet oszczędnościom awaryjnym i elastyczności.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
PMI dla przemysłu w Polsce w górę. Odczyt wyższy od prognoz i najwyższy od kwietnia
Dane gospodarcze
Inflacja w Polsce jednak nie urosła. Są nowe dane GUS
Dane gospodarcze
Kakao wsparciem dla wzrostu unijnego eksportu żywności
Dane gospodarcze
Sprzedaż detaliczna lekko poniżej oczekiwań. Są nowe dane GUS
Dane gospodarcze
Najpierw Fitch, teraz Moody's. Kolejna agencja ścina perspektywę polskiego ratingu
Reklama
Reklama