Reklama

Alkohole w odwrocie. Spada sprzedaż niemal we wszystkich kategoriach

Najmocniej traci piwo, mniejsze spadki dotyczą najmocniejszych trunków czy win. Niemniej Polacy w ciągu ostatnich 12 miesięcy wydali na alkohol niemal 52 mld zł.

Publikacja: 18.08.2025 04:06

Alkohole w odwrocie. Spada sprzedaż niemal we wszystkich kategoriach

Foto: Bloomberg

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są najnowsze dane dotyczące sprzedaży alkoholi w Polsce?
  • Dlaczego sprzedaż piwa odczuwa największy spadek?
  • Jakie nowe zwyczaje konsumenckie wpływają na rynek alkoholi?
  • Jak zmienia się profil konsumpcji alkoholu wśród Polaków?
  • Jakie wyzwania stoją przed mniejszymi sklepami sprzedającymi alkohol?
  • Dlaczego alkohole 0 proc. zyskują na popularności?

Choć ogółem rynek produktów spożywczych i chemicznych powoli rośnie, a wydatki na ten cel w ostatnich 12 miesiącach wzrosły o 1,7 proc., to alkoholi to nie dotyczy. Ten sektor skurczył się o 5,6 proc. – wynika z najnowszych danych NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Alkohole tracą klientów

Z danych firmy wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na alkohole niemal 52 mld zł, w tym 24 mld zł na alkohole mocne, a sektor skurczył się o 0,1 proc. Z kolei budżet na piwo i cydr spadł aż o 4,5 proc. do 22,8 mld zł. Wydatki na wina stanowiły 4,9 mld zł, co oznacza rdr spadek o 1,8 proc.

Foto: Tomasz Sitarski

- Nadal w Polsce króluje piwo. Jest to największa kategoria, odpowiada za ponad 44 proc. wydatków na alkohol i za 85 proc. konsumowanego alkoholu – mówi Anna Wagner z NielsenIQ. – Jest to również kategoria, której wciąż nie udało się wyjść z kryzysu i mierzy się z dużymi spadkami wartości i wielkości sprzedaży, odpowiednio 4,5 proc. i 6,2 proc. Te wyniki sterowane są standardowymi wariantami alkoholowymi. Piwa alkoholowe smakowe, a także bezalkoholowe zarówno smakowe jak i bez dodatków smakowych radzą sobie bardzo dobrze, jednak nie na tyle, aby zrekompensować spadki klasycznego piwa – dodaje.

Reklama
Reklama

Dla rynku taka sytuacja to oczywiście wyzwanie, ale to efekt nie tylko ograniczenia wydatków konsumpcyjnych, wpływ mają także nowe zwyczaje konsumenckie i trendy prozdrowotne.

- W ostatnim czasie zmienia się profil konsumpcji – konsumenci prowadzą coraz zdrowszy tryb życia, świadomie wybierają alkohole premium, warianty o obniżonej zawartości alkoholu, rezygnują z wysokoprocentowych alkoholi, ale także coraz częściej odchodzą od piwa – mówi Joanna Dolęga-Semczuk, członek zarządu, dyrektor ds. handlu i logistyki w firmie Henkell Freixenet Polska. – To otwiera przestrzeń, w której my już jesteśmy bardzo aktywni – mowa o jakościowych winach musujących i całej kategorii bezalkoholowych zamienników. Widzimy wiele możliwości, a zmieniający się profil konsumenta traktujemy jako impuls do rozwoju – dodaje.

- Trendy sprzyjają branży winiarskiej. Coraz większe znaczenie ma umiar i „powściągliwość” w konsumpcji alkoholu. Pamiętajmy, że wino to nie tylko alkohol, tak jak to jest w przypadku napojów spirytusowych czy też piw produkowanych na masową skalę. Wino to spotkanie, rozmowa, radość, akt dzielenia się, słowem – doświadczenie. To element tradycji i kultury od czasów starożytnych – mówi Krzysztof Apostolidis, prezes firmy Partner Center.

Wyzwanie dla sklepów

Im mniejsze powierzchnie sprzedaży, tym większe znaczenie w obrotach właśnie alkoholi i papierosów. W najmniejszych placówkach to nawet 40-50 proc., zatem takie spadki są dla handlu wyzwaniem. – Na spadki sprzedaży istotny wpływ ma utrzymująca się presja cenowa – zarówno w wyniku podwyżek akcyzy w 2025 r., jak i wyższych kosztów produkcji, logistyki oraz energii. W efekcie konsumenci coraz częściej ograniczają zakupy w tym segmencie – ocenia Luiza Urbańska, młodsza manager ds. komunikacji i PR w Aldi Polska. – Mamy też do czynienia z wyraźną zmianą stylu życia, szczególnie w młodszych grupach wiekowych. Coraz większe znaczenie mają trendy związane ze zdrowiem, sportem i świadomym odżywianiem, które przekładają się na spadek konsumpcji alkoholu – dodaje. W efekcie widać to również w rosnącej popularności napojów bezalkoholowych i niskoalkoholowych – zarówno piw, jak i alternatyw w segmencie ready-to-drink i napojów izotonicznych.

– Zdecydowanie obserwujemy zmianę nawyków, silny trend no-lo, ale także rosnącą dostępność alkoholi 0 proc., która obejmuje piwa i inne alkohole. W tym też kierunku budujemy naszą ofertę, zwiększając udział alkoholi 0 proc. – przyznaje Patrycja Kamińska, rzecznik Netto.

Reklama
Reklama

Mniej w koszykach

NielsenIQ podaje, że w przypadku wódki, na którą wydaliśmy ponad 17,6 mld zł, widać spadek wartościowy o 0,8 proc., zaś ilościowy o 4,3 proc. – Spadki głównie sterowane są przez sklepy małoformatowe, gdzie skoncentrowane jest niemal 60 proc. wartości sprzedaży. Warianty smakowe rosną tylko wartościowo, o niemal 3 proc. – dodaje Anna Wagner.

Cydr z kolei wzrósł ilościowo o 1,9 proc. mimo spadków wariantów podstawowych, czyli jabłkowych i gruszkowych. Zyskują za to te produkowane z innych owoców. Także wartość sprzedaży whisky w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosła o 2 proc., dzięki dobrym wynikom sieci dyskontowych.

– Uważnie obserwujemy trendy i na bieżąco na nie reagujemy. Na sprzedaż alkoholu wpływa wiele czynników, m.in. ogólny spadek konsumpcji alkoholu procentowego i rosnące zainteresowanie produktami bezalkoholowymi, a także warunki pogodowe. Tegoroczne lato jest chłodne, co przekłada się na spadek sprzedaży części asortymentu alkoholowego. W tym roku największy wzrost sprzedaży odnotowała kategoria whisky, wódek smakowych oraz likierów ziołowych – mówi Katarzyna Wielgus, menedżerka kategorii w sieci Biedronka. – W ostatnich 12 miesiącach szczególnie widoczny jest dynamiczny wzrost zainteresowania alkoholami 0 proc. – w ujęciu wolumenowym osiągnęły one dwucyfrowe tempo wzrostu. To efekt m.in. popularności zdrowszego stylu życia, większej świadomości konsumentów oraz nowych wzorców zakupowych młodych dorosłych – dodaje.

Dane wskazują, że wersje bezalkoholowe największe znaczenie mają w wartości sprzedaży piw – jest to ok. 7,5 proc. Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok. 2,2 proc. wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga aż 5,7 proc. wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu z 1,4 proc.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jakie są najnowsze dane dotyczące sprzedaży alkoholi w Polsce?
  • Dlaczego sprzedaż piwa odczuwa największy spadek?
  • Jakie nowe zwyczaje konsumenckie wpływają na rynek alkoholi?
  • Jak zmienia się profil konsumpcji alkoholu wśród Polaków?
  • Jakie wyzwania stoją przed mniejszymi sklepami sprzedającymi alkohol?
  • Dlaczego alkohole 0 proc. zyskują na popularności?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

Choć ogółem rynek produktów spożywczych i chemicznych powoli rośnie, a wydatki na ten cel w ostatnich 12 miesiącach wzrosły o 1,7 proc., to alkoholi to nie dotyczy. Ten sektor skurczył się o 5,6 proc. – wynika z najnowszych danych NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Alkohole tracą klientów

Pozostało jeszcze 95% artykułu
/
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Handel
InPost wchodzi do e-handlu? AI ma dokonać rewolucji w zakupach
Handel
Sklepy pod ścianą. Musi być taniej
Handel
Polska jedyna zagłosuje przeciwko umowie UE–Mercosur? Jest wstępny termin
Handel
Wielkie odliczanie do szturmu na sklepy
Handel
Donald Trump wprowadza nowe cła na drewno i wyposażenie kuchenne
Reklama
Reklama