Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są najnowsze dane dotyczące sprzedaży alkoholi w Polsce?
- Dlaczego sprzedaż piwa odczuwa największy spadek?
- Jakie nowe zwyczaje konsumenckie wpływają na rynek alkoholi?
- Jak zmienia się profil konsumpcji alkoholu wśród Polaków?
- Jakie wyzwania stoją przed mniejszymi sklepami sprzedającymi alkohol?
- Dlaczego alkohole 0 proc. zyskują na popularności?
Choć ogółem rynek produktów spożywczych i chemicznych powoli rośnie, a wydatki na ten cel w ostatnich 12 miesiącach wzrosły o 1,7 proc., to alkoholi to nie dotyczy. Ten sektor skurczył się o 5,6 proc. – wynika z najnowszych danych NielsenIQ, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.
Alkohole tracą klientów
Z danych firmy wynika, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy Polacy wydali na alkohole niemal 52 mld zł, w tym 24 mld zł na alkohole mocne, a sektor skurczył się o 0,1 proc. Z kolei budżet na piwo i cydr spadł aż o 4,5 proc. do 22,8 mld zł. Wydatki na wina stanowiły 4,9 mld zł, co oznacza rdr spadek o 1,8 proc.
- Nadal w Polsce króluje piwo. Jest to największa kategoria, odpowiada za ponad 44 proc. wydatków na alkohol i za 85 proc. konsumowanego alkoholu – mówi Anna Wagner z NielsenIQ. – Jest to również kategoria, której wciąż nie udało się wyjść z kryzysu i mierzy się z dużymi spadkami wartości i wielkości sprzedaży, odpowiednio 4,5 proc. i 6,2 proc. Te wyniki sterowane są standardowymi wariantami alkoholowymi. Piwa alkoholowe smakowe, a także bezalkoholowe zarówno smakowe jak i bez dodatków smakowych radzą sobie bardzo dobrze, jednak nie na tyle, aby zrekompensować spadki klasycznego piwa – dodaje.