Pokochaj olej rzepakowy

Rolnicy chcą wykreować marki dla swoich produktów. Mają na to miliony od Unii Europejskiej. Największy projekt to "polska wołowina"

Aktualizacja: 26.07.2011 02:25 Publikacja: 25.07.2011 21:47

Pokochaj olej rzepakowy

Foto: Fotorzepa, Jak Jakub Ostałowski

Polscy producenci rolni wydali już 130 mln zł z funduszy Komisji Europejskiej przeznaczonych na promocję żywności. Nowe programy, które są teraz realizowane lub wkrótce zostaną uruchomione, opiewają na prawie 200 mln zł.

Promocje polskich produktów żywnościowych mają być przeprowadzane niemal na całym świecie - od Korei po Stany Zjednoczone. Najwięcej pieniędzy zostanie jednak wydanych na rynku krajowym. Na promowaniu własnej produkcji w kraju zależy już nie tylko przedsiębiorstwom spożywczym, ale także producentom jabłek, oleju czy mięsa.

Wołowina jakości QMP

W przypadku mięsa sięgnięcie po unijne dofinansowanie jest jednak trudniejsze. – Unia Europejska postawiła warunek, że n arynku wewnętrznym można promować mięso czerwone tylko w systemie jakości. Dlatego pracujemy intensywnie nad wdrożeniem i doskonaleniem systemu zapewniania jakości wołowiny o nazwie QMP – mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

Organizacja ta realizuje największy w kraju, pięcioletni, projekt naukowy dotyczący wołowiny kulinarnej, na który dostała 39 mln zł z programu "Innowacyjna gospodarka". Zaangażowały się w niego dwie uczelnie: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego i Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Jednocześnie stara się w Brukseli o uruchomienie wsparcia dla polskiego systemu QMP.

–Po akceptacji Komisji Europejskiej producenci wołowiny będą mogli otrzymać 70 proc. dofinansowania do akcji promocyjnej, a rolnicy przez pięć lat dostaną 100 proc. refundacji kosztów uczestnictwa w systemie – wyjaśnia Jerzy Wierzbicki.

Producenci wieprzowiny także stworzyli własny system jakości – PQS, i teraz przeprowadzają za 15 mln zł kampanię promocyjną. – Zależy nam na przekonaniu konsumentów do kupowania mięsa wyższej jakości. Produkty te są oznaczane, dzięki czemu konsumenci mogą je łatwej identyfikować – mówi Roman Miller, prezes PKM Duda, jednej z firm uczestniczących w akcji.

Nie warto oszczędzać

Zdaniem ekspertów tylko zakrojone na szeroką skalę kampanie trwające wiele lat przynoszą efekty. – Jeśli na kampanię promocyjną zostanie wydanych co najmniej kilka milionów złotych i trwa ona dłużej niż rok, to jest szansa, że zostanie zauważona i zwiększy popyt na produkty – ocenia Andrzej Gantner, prezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Jego zdaniem małe akcje promocyjne nie docierają do konsumentów. Tymczasem takie kampanie finansuje najczęściej z krajowych funduszy Agencja Rynku Rolnego.

Od 2009 r. wypłaciła ona 30 mln zł na 180 projektów. – Akcje promocji żywności przynoszą efekty, jeśli są prowadzone na dużą skalę. Wykreowanie marki kosztuje rocznie ok.50 mln zł – dodaje Andrzej Gantner.

Komisja Europejska przeznaczyła w ostatnich czterech latach 259 mln euro na 190 programów promocji żywności. Polscy producenci pod względem wykorzystywania tych funduszy zajmują ósme miejsce. Wśród nowych polskich programów są: "5 porcji warzyw, owoców lub soku" oraz "Pokochaj olej rzepakowy" i "Nowa jakość w drobiarstwie"

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca