Szefowie Peugeota i Dongfenga podpisali niezobowiązujące porozumienie ramowe. Na mocy listu intencyjnego Dongfeng i skarb państwa zapłacą w kilku etapach po 800 mln euro za udziały po 14 proc. w ramach operacji podwyższenia kapitału poprzez emisję nowych akcji z prawem poboru.

Obecni udziałowcy otrzymają waranty subskrypcyjne uprawniające do kupna więcej akcji w tej samej cenie 7,50 euro, z 40-procentowym rabatem wobec obecnej wartości rynkowej, co powinno dać dodatkowy miliard euro kapitału.

Rodzina Peugeotów zmniejszy swój udział do 25,4 proc. i 38 proc. praw głosu, czyli do poziomu równego udziałom Dongfenga i skarbu państwa, oddając kontrolę nad firmą założoną przez nią w 1810 r. początkowo jako producenta narzędzi i młynków do kawy.

Operację podwyższenia kapitału o 3 mld euro, negocjowaną przez wiele miesięcy, przyjęto jednogłośnie w radzie nadzorczej w Paryżu. Jej szef Thierry Peugeot, długi czas niechętny umowie, stwierdził teraz, że ta „nowa karta w historii grupy wzmocni jej pozycję finansową, wytyczając jednocześnie ambitne perspektywy rozwoju i zapewni istnienie grupy".

Umowa ratunkowa i nowe porozumienie o partnerstwie finansowym Banque PSA Finance z Banco Santander w różnych krajach Europy pozwolą francuskiej grupie nie korzystać z kończącej się w przyszłym roku gwarancji publicznej na 7 mld euro na działalność grupy i mogą dać dodatkowe 1,5 mld euro do 2018 r.

Oprócz części finansowej porozumienie dotyczy też części przemysłowej i komercyjnej. PSA zamierza zwiększyć obecność w Chinach (większa produkcja spółek j. v., nowy ośrodek badawczo-rozwojowy) i w Azji Płd.-Wsch, gdzie praktycznie jest nieobecna oraz osiągnąć synergię 400 mln euro rocznie do 2020 r. Trwają prace nad nową płytą podłogową tanich pojazdów przeznaczonych dla wschodzących rynków. Francuzi udostępnią Chińczykom swe technologie, m.in. układ oszczędnego napędu HybridAir.

Dla realizacji nowej strategii PSA będzie mieć nowego szefa. Jak zapowiadała, od 31 marca prezesem będzie Carlos Tavares, wcześniej dyrektor generalny w Renault, na miejsce Philippe Varina.

Oficjalne podpisanie ostatecznego porozumienia nastąpi pod koniec marca, podczas wizyty w Paryżu prezydenta Chin Xi Jinpinga.

Straty maleją

Autopromocja
#NowaRp.pl

Znacznie więcej niż wiedza

ZAPRENUMERUJ

W 2013 r. PSA Peugeot Citroen zmniejszył obroty o 2,4 proc. do 54,1 mld euro i stratę operacyjną do 177 mln z 560 mln rok wcześniej. Sam dział samochodowy zmniejszył obroty o 4,8 proc. do 36,5 mld i stratę operacyjną 1,042 mld wobec 1,49 mld w 2012 r. Strata netto wyniosła 2,31 mld, a dług netto grupy 4,15 mld.

Grupa sprzedała 353 tys. małych 208, niemal 42 tys. nowych kompaktów 308 w ciągu 3 miesięcy od premiery i ponad 100 tys. nowych miejskich krzyżówek 2008. Sprzedaż w Chinach wyniosła 557 tys., ale nadal jest mało rentowna w porównaniu z wynikami GM czy VW. Grupa liczy teraz też na Rosję i Amerykę Łacińską.