Kursy z sieci handlowej

Duże firmy handlowe coraz częściej inwestują w szkolenia dla kontrahentów

Publikacja: 17.11.2010 02:41

W projekcie „Idealny biznes” sieć Makro Cash &Carry przeszkoliła już na bezpłatnych kursach ponad 2,

W projekcie „Idealny biznes” sieć Makro Cash &Carry przeszkoliła już na bezpłatnych kursach ponad 2,6 tys. osób

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

– Niezależne lokalne sklepy nie mają możliwości finansowych ani czasowych, by na własną rękę szkolić swych pracowników, tak jak to robią sieci dyskontów czy hipermarketów. Chcemy więc wyrównać te dysproporcje – mówi Pedro Martinho, prezes Eurocash Franczyza i członek zarządu giełdowej grupy hurtowej Eurocash.

W wyrównaniu dysproporcji ma pomóc uruchomiony w tym roku projekt szkoleniowy i motywacyjny Akademia Eurocash – skierowany do ok. 30 tys. właścicieli i pracowników lokalnych sklepów współpracujących z grupą.Na razie, do końca tego roku, program obejmie zarządzane przez Eurocash sieci Delikatesów Centrum oraz Iga. W przyszłym roku w Akademii Eurocash będą się szkolić właściciele i pracownicy sklepów abc, a w kolejnych latach także innych sklepów będących klientami hal Eurocash.

[srodtytul]Wesprzeć ajenta [/srodtytul]

Akademia Eurocash to kolejny program szkoleniowy wprowadzany przez duże sieci, które starają się wesprzeć swych kontrahentów. Od ponad roku swych franczyzobiorców i pracowników szkoli sieć Chata Polska, gdzie praktyczne warsztaty przeszło już kilkaset osób. W październiku cykl bezpłatnych warsztatów w czterech miastach Polski zakończyła jedna z największych sieci hipermarketów, Tesco, która w ramach Akademii Dostawców Tesco szkoliła lokalnych producentów. Podczas jednodniowych warsztatów 230 przedstawicieli ponad 130 firm uczyło się m.in. zasad kontroli jakości oraz marketingu i promocji swych produktów. – Tesco stawia na lokalnych dostawców. Gwarantujemy im możliwość współpracy przez wiele lat – podkreśla Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska. Z kolei w sieci Żabka utworzony niedawno dziewięcioosobowy zespół trenerów będzie szkolić jej ajentów z obsługi klienta.

– Przeszkoliliśmy już ponad 2,6 tysiąca osób podczas 162 kursów – wylicza Ewa Gronowska z działu PR sieci Makro Cash & Carry, która od stycznia tego roku prowadzi ogólnopolski projekt szkoleniowy „Idealny biznes”. Ten dofinansowany z UE program bezpłatnych kursów dla właścicieli i pracowników sklepów spożywczych oraz kawiarni, restauracji i hoteli (tzw. sektora HorReCa) do końca 2011 będzie kosztował ponad 4,5 mln zł.

W tym czasie Makro zorganizuje ponad 420 jednodniowych szkoleń m.in. z doboru asortymentu i polityki cenowej w sklepach czy profesjonalnego serwisu kelnerskiego w restauracjach. Jak ocenia Ewa Gronowska, zainteresowanie kursami rośnie, tym bardziej że niedawno do 20 dotychczasowych szkoleń doszły nowe, m.in. z pozyskiwania funduszy unijnych dla inwestycji w gastronomii.

[srodtytul]Finansowe zachęty[/srodtytul]

W ramach Akademii Eurocash właściciele sklepów przejdą m.in. kursy z zarządzania finansami, zespołem oraz polityką cenową i promocyjną. Z kolei pracownicy będą mieli szkolenia z najlepszych praktyk dotyczących obsługi klienta, kontroli jakości produktów i merchandisingu. Akademia stawia głównie na kursy online, tańsze i wygodniejsze zarówno dla organizatorów, jak i uczestników. To głównie dzięki nim od maja do października przeszkolono 5,5 tys. osób na 20 tys. kursów.

Istotny okazał się też towarzyszący Akademii program motywacyjny, który przewiduje finansowe zachęty do udziału w szkoleniach. Co kwartał 200 najlepszych sklepów uczestniczących w programie dostaje nagrody pieniężne – ok. 5 tys. zł na sklep.

Firma ocenia, że łącznie roczne nagrody sięgną 3 mln zł. Pedro Martinho zapewnia jednak, że to dobrze zainwestowane pieniądze. – Współpracujemy od 15 lat ze sklepami i przekonaliśmy się, że wielu właścicieli i pracowników nie ma świadomości, jak ważne dla biznesu jest podwyższanie kwalifikacji. Ludzie często deklarują chęć udziału w kursie, ale potem, gdy dostają taką możliwość, rzadko z niej korzystają – wyjaśnia.

Do końca przyszłego roku Akademia Eurocash ma przeszkolić 30 tys. osób, które wezmą udział łącznie w 80 tys. kursów i 250 warsztatach i konferencjach. Koszt tego przedsięwzięcia oceniany na prawie 10 mln zł pomogą sfinansować trzej partnerzy Akademii Eurocash: koncerny spożywcze Coca-Cola, Carlsberg i Unilever, dla których lokalne sklepy są liczącym się kanałem dystrybucji.

Biznes
Zełenski spotka się z Putinem. Chiny i USA na drodze do porozumienia?
Biznes
Wyszukiwarka Google już nie taka popularna. Co zrobi gigant?
Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem