Konsultant tymczasowym szefem Opla

Rada nadzorcza Opla mianowała Thomasa Sedrana p. o. prezesa. Ten dawny konsultant od restrukturyzacji pokieruje filią GM do czasu znalezienia stałego następcy

Publikacja: 18.07.2012 10:47

Konsultant tymczasowym szefem Opla

Foto: AFP

Thomas Sedran (47 lat) był konsultantem w motoryzacji przez niemal 20 lat, od 2006 r. szefem sekcji motoryzacji w AlixPartners, a od 1 kwietnia przeszedł do Opla na nowe stanowisko członka zarządu ds. operacyjnych, rozwoju i strategii. Jako pracownik AlixPartners był związany z Oplem w 2009 r., gdy GM chciał sprzedać filię, ale w listopadzie tamtego roku zrezygnował z tego.

Sedran zajmie miejsce Karla-Friedricha Stracke, który nagle i niespodziewanie zrezygnował 12 lipca ze stanowiska prezesa Opla i GM Europe. Teraz najbliższym partnerem Sedrana w pracy będzie nowy prezes GM Europe, Steve Girsky.

Uzdrowienie europejskiej filii stało się zasadniczym celem szefa GM, Dana Akersona, który kazał skończyć ze stratami ponad 3,5 mld dolarów w Oplu od czasu, gdy amerykański koncern zakończył w 2009 r., postępowanie naprawcze i zrezygnował z ochrony przed wierzycielami.

Od listopada 2009, gdy GM zrezygnował z planów sprzedaży swej europejskiej filii, Amerykanie zmienili trzykrotnie szefa działu europejskiego i Opla. W listopadzie 2009 podziękowali Hansowi Demantowi. Dwa miesiące później jego miejsce zajął Nick Reilly i dotrwał do kwietnia 2011. Nowy szef K. -F. Stracke był wielką nadzieją Opla, chwalił się bardzo dobrymi stosunkami z prezesem PSA Peugeot Citroen, Philippem Varin.

GM przygotował drugi etap restrukturyzacji swej filii. W końcu czerwca rada nadzorcza Opla zaaprobowała plan strategiczny Stracke przewidujący m.in. zamknięcie w 2016 r. fabryki w Bochum, która zatrudnia 3100 ludzi i może wytwarzać 160 tys. pojazdów rocznie.

To ostatni prezes postanowił, że Astra najnowszej generacji będzie powstawać w Gliwicach i w Ellesmere Port (AnglIa), a nie w Niemczech.

Odejście Stracke może uśmierzyć gniew inwestorów na Wall Street domagających się szybkich rezultatów, ale obserwatorzy w Niemczech uznali te zmiany za krótkowzroczne, a niektórzy wątpią, czy Opel będzie w stanie uporać się naprawdę z tym ciągłym zamętem.

Najtrudniejszym zadaniem Sedrana będzie przywrócenie dobrej opinii o samej marce Opla w Niemczech, gdzie jej udział rynkowy stopniał w tym roku do rekordowo niskiego poziomu. Po 5 miesiącach wynosi w Europie 6,7 proc. (bez furgonetek) wobec ponad 10 proc. 10 lat temu.

Mimo kolejnych restrukturyzacji firma z Rüsselsheim ma ciągle nadwyżki mocy produkcyjnych. Ponosi straty od ponad 10 lat, w 2011 r. 700 mln dolarów, w I kwartale 2012 256 mln. I nikt nie jest w stanie podać daty wyjścia jej spod kreski.

Thomas Sedran (47 lat) był konsultantem w motoryzacji przez niemal 20 lat, od 2006 r. szefem sekcji motoryzacji w AlixPartners, a od 1 kwietnia przeszedł do Opla na nowe stanowisko członka zarządu ds. operacyjnych, rozwoju i strategii. Jako pracownik AlixPartners był związany z Oplem w 2009 r., gdy GM chciał sprzedać filię, ale w listopadzie tamtego roku zrezygnował z tego.

Sedran zajmie miejsce Karla-Friedricha Stracke, który nagle i niespodziewanie zrezygnował 12 lipca ze stanowiska prezesa Opla i GM Europe. Teraz najbliższym partnerem Sedrana w pracy będzie nowy prezes GM Europe, Steve Girsky.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Małe firmy w Polsce zmagają się z rosnącymi kosztami
Materiał Promocyjny
Jak programy lojalnościowe wpływają na korzystanie z kart kredytowych?
Materiał Partnera
Kluczowe elementy przy tworzeniu ROP
Biznes
Nasze plany dotyczące 100 mln zł przychodów są realne
Biznes
Kuba musi przywyknąć do ciemności
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Biznes
Polska odwołała się w sporze z australijską firmą. W tle miliardowe odszkodowanie
Materiał Promocyjny
Bank dla miłośników podróży z klasą, którzy nie lubią przepłacać