Rpkom

Operatorzy zlikwidują nielimitowane transfery danych

ROL
Operatorzy powinni czym prędzej pożegnać się z planami taryfowymi z nielimitowanym transferem danych, jeśli chcą skutecznie konkurować o konsumentów – to jeden z głównych wniosków z badania „Consumers & Convergence IV” firmy doradczej [b]KPMG[/b]. Korporacja po raz pierwszy na potrzeby raportu przebadała także polskich konsumentów usług teleinformatycznych.
[srodtytul]Potrzeba zmian[/srodtytul] Konsumencki rynek telekomunikacyjny gwałtownie skręca w kierunku usług mobilnych. Obserwowany trend pełen jest paradoksów, takich jak sprzeczność części interesów konsumentów z modelem biznesowym operatorów. – Użytkownicy są przyzwyczajeni do korzystania z treści w sieci za darmo. Dodatkowo, część operatorów oferuje plany taryfowe bez limitu transferu mobilnych danych. Z drugiej strony, np. efektywność mobilnej reklamy jest mała. Ten i inne powody powodują, że strumienie przychodów z sektora mobilnego nie zawsze umożliwiają konieczne inwestowanie w rozwój infrastruktury telekomunikacyjnej. Jasne jest, że operatorzy potrzebują nowego modelu biznesowego korzystania z infrastruktury – przekonuje [b]Jerzy Kalinowski, partner w polskim oddziale firmy doradczej KPMG[/b].
[srodtytul]Koniec neutralności w obliczu braku przychodów[/srodtytul] - Niestety trzeba szybko pogodzić się z koniecznością wprowadzenia modeli opartych na uprzywilejowaniu pakietów danych od i do użytkowników korzystających z płatnych usług premium. Nie jest i nie będzie to zgodne z zasadą neutralności technologicznej sieci, ale musimy się z tym pogodzić – powiedział Kalinowski. Do takich wniosków KPMG skłoniła wciąż wyraźnie widoczna preferencja konsumentów do korzystania z darmowych usług i treści cyfrowych w sieci. Większość konsumentów (57 proc.) nie chce za nie płacić wcale, a tylko 16 proc. deklaruje gotowość do ponoszenia opłat za cały np. serwis internetowy. To o tyle ważne dane, że przeglądanie informacyjnych stron www, serwisów społecznościowych i korespondencja e-mail, czyli usługi nie kojarzone z odpłatnościami, to najczęstsze aktywności, jakie w sieci podejmują użytkownicy telefonów komórkowych. [obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558933] Problemów operatorom i reklamodawcom przysparza także reklama mobilna. Mimo że np. koncern Google, lider internetowego rynku reklamy, optymistycznie deklaruje że w dłuższej perspektywie będzie to największa część jego przychodów, to w krótszej perspektywie ten segment rynku nie wygląda obiecująco pod względem przychodów. Jak wynika z badań KPMG, konsumenci mniej chętnie akceptują reklamę w komórce niż w komputerze, a dodatkowo w zamian za nią oczekują określonych korzyści, najczęściej dodatkowych pakietów usług: [obrazek=https://input.rp.pl/imageServer.html?id=558934 ] [srodtytul]Kierunek: dostarczanie treści. France Telecom przykładem[/srodtytul] - Operatorzy wciąż nie znaleźli też sposobu na zmianę modelu wykorzystania swoich sieci w kierunku większej elastyczności, by dotrzeć z usługami do wszystkich, nawet najmniejszych nisz, zgodnie z zasadą długiego ogona. Typowe usługi na razie bowiem nie zapewniają odpowiednich przychodów. Sądzimy, że telekomu powinny w jakiejś części stać się dostawcami treści. Broniący się przed zredukowaniem do „głupiej rury” operatorzy powinni stać się dostawcami treści. Ciekawe kroki w tym kierunku podejmuje np. [b]France Telecom[/b], który wprowadza strategię „trzech ekranów”, dostarcza tę samą zawartość do komputera, telefonu i telewizora – komentuje Jerzy Kalinowski. [srodtytul]UPDATE: [/srodtytul] Dla Czytelników zainteresowanych większą ilością szczegółów do artykułu załączyliśmy prezentację i raport "Consumers & Convergence IV", które w postaci elektronicznej pozyskaliśmy z KPMG dopiero dzisiaj.
Źródło: rpkom.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL