Prawnicy

Biznes prawny potrzebuje doradztwa

www.sxc.hu
Szefowie kancelarii częściej i śmielej sięgają po wsparcie w zarządzaniu
Na coraz ciaśniejszym rynku usług prawniczych osłabionym skutkami gospodarczego spowolnienia zaostrzyła się rywalizacja o klientów. Kancelarie musiały spuścić z cen, szukają także innych sposobów zdobycia przewagi nad konkurentami. Właściciele orientują się, że ich wiedza prawnicza i menedżerska, doświadczenie i kontakty mogą się okazać za małe. Odwołują się więc do pomocy doradców biznesowych. Nie tylko w dziedzinie marketingu, ale także strategii działania, zarządzania.
– Kilkakrotnie korzystaliśmy z konsultacji strategicznych – mówi Marcin Gmaj, partner zarządzający kancelarii Baker & McKenzie. Chodziło m.in. o poprawę wewnętrznego funkcjonowania kancelarii oraz pomoc w opracowaniu strategii rozwoju biznesu. Doradcy wskazali np. raczej na potrzebę zwiększenia efektywności i rentowności kancelarii niż marketingowego budowania marki i wizerunku. [srodtytul]Początki rynku[/srodtytul]
Na świecie firmy konsultingowe wyspecjalizowane kompleksowo w doradzaniu kancelariom prawniczym działają już od lat. W Polsce tacy specjaliści są od niedawna, ale znaleźli klientów i wierzą, że mają przed sobą obiecującą przyszłość. – Pojawili się konsultanci biznesowi, którzy próbują się specjalizować w rynku usług prawniczych. To często osoby jeszcze niedawno będące wysoko w hierarchii mniejszych i większych firm doradczych – ocenia Krzysztof Zakrzewski, szef kancelarii Domański Zakrzewski Palinka. [srodtytul]Menedżerskie wsparcie[/srodtytul] Z ich usług korzystają najczęściej małe i średnie firmy prawnicze, których wspólnicy są bardziej prawnikami niż menedżerami. Tak zrobiła np. warszawska kancelaria Matuszyk. – Chodziło nam o wprowadzenie nowoczesnych metod świadczenia usług prawnych oraz pozyskiwania i dalszej, profesjonalnej obsługi klientów – wyjaśnia radca prawny Krzysztof J. Matuszyk. Podaje, że [b]współpraca z doradcą dotyczyła m.in. zarządzania kancelarią, doboru produktów dla klientów, a także narzędzi marketingowych.[/b] Jego zdaniem z tego rodzaju wsparcia będzie korzystało coraz więcej prawników, zwłaszcza młodych, rozpoczynających działalność. Czego klienci oczekują od konsultantów? – Najczęściej usług ściśle związanych z rozwojem biznesu: identyfikacji potencjalnych klientów i efektywnej pomocy w ich zdobywaniu. Także wiedzy rynkowej, aby dostosować swój biznes do realiów i być konkurencyjnym – informuje Ewelina Skocz ze spółki konsultingowej BC Systems. Katarzyna Królak z poznańskiej firmy doradczej dla branży prawnej Pure Concept zauważa, że kancelarie zaczynają szukać wiedzy z zarządzania i marketingu oraz konkretnych rozwiązań w sytuacji, gdy odpływają od nich klienci i nie mogą zdobyć nowych. – Oczekują wskazania im sposobów zwiększenia sprzedaży usług – tłumaczy. – Opracowanie strategii biznesowej i marketingowej, modelu obsługi klienta, systemów oceny jakości świadczonych usług – takie projekty doradcze dla prawników wymienia Marcin Wystrychowski z firmy Big Four Group. – Młodsi prawnicy, zakładając własne firmy, zaczynają działalność w sposób przemyślany i profesjonalny. Nie mając przygotowania menedżerskiego, sięgają chętniej po doradców, którzy będą wspierali ich w rozwoju biznesu – twierdzi. Z doświadczenia Przemysława Kołodzieja z poznańskiej firmy Eroica Consulting wynika, że kancelarie zwracają się do doradców, kiedy zaczyna się dziać coś niedobrego, np. odchodzą kluczowi klienci, spada wydajność pracy. Tymczasem jego zdaniem warto zadbać o profesjonalne wsparcie w zarządzaniu kancelarią już zawczasu, kiedy widać, że doświadczenie i instynkt wspólników zarządzających nie wystarczą, by dalej mogła się rozwijać. [ramka][b]Konsultanci przemysłu prawniczego[/b] Na rynku usług konsultingowych dla kancelarii prawniczych w krajach anglosaskich działa wiele firm dysponujących bogatym kapitałem wiedzy eksperckiej. Najbardziej znane to: - Hildebrandt Baker Robbins (założona w 1975 r.) z 12 biurami w USA i Wlk. Brytanii, - Altman Weil (istniejąca od 1970 r.) działająca w obu Amerykach i Europie, - Jomati Consultants (zrzeszona z Altman Weil) z siedzibą w Londynie, która ostatnio doradzała m.in. przy globalnej fuzji kancelarii Lovells i Hogan & Hartson.[/ramka] [i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autora:[mail=i.walencik@rp.pl]i.walencik@rp.pl[/mail][/i]
Źródło: Rzeczpospolita

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL