Literatura

Manga alternatywna nie jest dla dzieci

materiały
Gekiga, odmiana powojennego japońskiego komiksu dla młodzieży, doczekała się fanów na całym świecie, a można ją obecnie oglądać w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie. Wystawa przyjechała z Londynu.

Wybrano prawie sto prac pochodzących z lat 1945-1978: oryginalne rysunki, reprodukcje i okładki czasopism. - Gekiga - mówi "Rzeczpospolite" kuratorka Aleksandra Görlich - to rodzaj komiksu, tworzonego przez japońskich artystów po II wojnie, którzy przeżyli ją jako nastolatkowie. Po tych doświadczeniach nie mieli ochoty tworzyć popularnej, ładnej, kolorowej mangi dla dzieci. Woleli opowiadać obrazami historie ludzi podobnych do nich. Gekigę nazywa się alternatywną mangą z tego właśnie powodu, że nie są to historie dla dzieci. Bohaterowie tych historii są najczęściej zwykłymi ludźmi, żyjącymi w zniszczonych miastach i przeżywającymi dramatyczne historie. Gekiga zyskała też ogromną popularność przez swoje stylistyczne nowatorstwo. Kuratorka zwraca uwagę, że manga w Japonii jako komiks ma inne znaczenie niż u nas. To nie są historie wesołe i lekkie, tylko opowieści w obrazach przeznaczone dla konkretnej grupy społecznej. Inne są więc mangi dla młodych chłopców, matek, czy dziewczynek. To różne fabularne opowieści, jak i różna kreska stosowana przez artystów.

Nowatorstwo Gekigi polega m.in. na przeniesieniu do rysowanych obrazów efektów filmowych, np. pokazania najpierw całej sylwetki postaci, potem w zbliżeniu twarzy, a w końcu skupieniu uwagi na szeroko otwartych krzyczących ustach. Jeżeli scena jest gwałtowna, to stronę z obrazkami konstruuje się bardziej dynamicznie, przesuwając także ramki tak, by oddawały klimat i nastrój.

Gekiga o realistycznym stylu rysowania cieszy się wielką popularnością od końca lat 60. Do jej konwencji adaptowano od tej pory wiele wydawnictw: opowiadania historyczne, erotyczne, kryminalne, horrory, thrillery i inne gatunki. Wpłynęła także na rozwój fimów anime.

Na wystawie w Krakowie możemy zobaczyć prace nieżyjących już mistrzów gatunku: Osamy Tezukiego, Masahiki Matsumoty) i Yoshihiry Tatsumiego (który pierwszy użył określenia gekiga – „obrazy dramatyczne").

Natomiast Osamę Tezukiego zwano „bogiem magi". Był nie tylko rysownikiem, ale także reżyserem i producentem anime, porównywanym z Waltem Disneyem. Jedną z najważniejszych jego prac na wystawie jest "Astro Boy" - manga opowiadająca o robocie o tym imieniu, skonstruowanym przez naukowca Doktora Tenma (ma on zastąpić mu syna, który zginął w wypadku samochodowym). Astro Boy walczy ze złymi robotami oraz z ludźmi nienawidzącymi robotów. Historia Astro Boya była wielokrotnie ekranizowana. Jedną z najgłośniejszych adaptacji jest film z 2009 roku w reż. Brytyjczyka Davida Bowersa.

"Komiks japoński 1945 – 1978" - wystawa czynna do 3 maja

Źródło: rp.pl

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL