Niepełnosprawność nie powinna być barierą zamykająca dostęp do zawodu sędziego, prokuratora i komornika.
„Niezrozumiałe bowiem jest różnicowanie sytuacji osób z niepełnosprawnościami w zależności od tego jaki rodzaj aplikacji chcą odbyć i jaki zawód prawniczy w przyszłości chcą wykonywać. Zadaniem ustawodawcy jest respektowanie zasady równego traktowania podczas tworzenia regulacji. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Konstytucyjnego zasadę równości należy przestrzegać jako obowiązek jednakowego traktowania podmiotów charakteryzujących się tą samą cechą istotną, co wyklucza dyskryminujące bądź faworyzujące zróżnicowanie takich podmiotów. Drugim aspektem zasady równości jest odmienne traktowanie podmiotów, które nie mają wspólnych cech relewantnych, wobec czego dopuszczalne jest zróżnicowane traktowanie jednostek znajdujących się w różnych sytuacjach prawnych i faktycznych. W związku z powyższym uzasadnione jest stanowienie prawa, które w przypadku osób z niepełnosprawnościami stwarza sytuacje , w których będą mogły one korzystać z praw i obowiązków z uwzględnianiem ich ograniczeń wynikających ze stanu zdrowia" – czytamy w piśmie Helsińskiej Fundacji.
Naturalną konsekwencja regulacji dotyczących egzaminu wstępnego na aplikację adwokacką, radcowską i notarialną powinno być analogiczne obowiązywanie przepisów wobec egzaminów końcowych. Zawód sędziego, prokuratora i komornika jest rodzajowo podobna do zadań wykonywanych przez adwokatów, radców prawnych i notariuszy. Dlatego racjonalne wydaje się wprowadzenie podobnych przepisów odnoszących się do pozostałych aplikacji.
Konieczne są kompleksowe przepisy dot. osób niepełnosprawnych w kształceniu prawniczym.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka zwraca uwagę na przepisy Konstytucji, które sprzeciwiają się dyskryminacji w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym. Poza tym wskazuje, że władze publiczne zobowiązane są do pomocy osobom niepełnosprawnym m. in. w przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej. Odzwierciedlenie tych norm znajdują się w regulacjach międzynarodowych m. in. w ustawie wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. Nr 254, poz. 1700). O prawa osób z niepełnosprawnościami dba także ratyfikowana przez Polskę Konwencje ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami.
Jednocześnie Helsińska Fundacja Praw Człowieka w piśmie zwracającym uwagę na zaistniałą sytuacje prosi Ministra Sprawiedliwości o podjęcie działań zmierzających do ujednolicenia praw niepełnosprawnych przystępujących do egzaminów wstępnych i kończących aplikacje prawnicze.