Opakowania jednorazowe: To, ile dopłaci konsument, ma wpływ na jego wybór

Zaproponowane stawki opłat, które mają zmniejszyć stosowanie opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, są relatywnie niskie.

Publikacja: 17.07.2023 07:19

Opakowania jednorazowe: To, ile dopłaci konsument, ma wpływ na jego wybór

Foto: Adobe Stock

Trwają prace nad rozporządzeniami określającymi wysokości opłat wprowadzonych do polskiego systemu prawnego w drodze implementacji dyrektywy SUP.

Opłaty wynikające z dyrektywy SUP są dwojakiego rodzaju. Pierwsza – określona na poziomie 20 gr od 1 kg – dotyczy sprzedawanych konsumentom produktów, takich jak pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o pojemności do 3 litrów, kubki na napoje z wieczkami i pokrywkami, lekkie plastikowe torby na zakupy. Dla wyrobów tytoniowych z filtrami opłata jest określona na poziomie 1 gr za sztukę. Jej celem jest pokrycie kosztów związanych ze zbieraniem odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju, ich uprzątania, transportu i przetwarzania.

Druga opłata będzie pobierana przez przedsiębiorców prowadzących jednostki gastronomiczne i handlowe, którzy wydają użytkownikom końcowym produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Dla opakowań na żywność ma być to 25 gr od sztuki, a dla kubków na napoje 20 gr. Tu celem jest zmniejszenie stosowania opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych poprzez zniechęcanie do odbioru zamówienia w opakowaniu jednorazowym lub zachęcanie do korzystania z opakowań wielorazowych.

Czytaj więcej

Nowe ograniczenia dla firm związane z korzystaniem z plastiku

Zaproponowane stawki są poddane konsultacjom społecznym i mogą się jeszcze zmienić. Niemniej wydaje się, że wprowadzenie relatywnie niskich opłat może mieć niewielki wpływ na kreowanie zachowań konsumenckich. Projekt co prawda oparto na badaniach sondażowych Ministerstwa Środowiska, ale te, po pierwsze, zrealizowane zostały prawie dziesięć lat temu, a po drugie, dotyczyły deklaracji ograniczenia używania jednorazowych toreb na zakupy. Wówczas 79 proc. badanych deklarowało rezygnację z ich stosowania przy propozycji opłaty w przedziale 11–20 gr. Oczywiście nie można wykluczyć, że szybko przyswoimy nowe nawyki i po jedzenie będziemy chodzić z własnym opakowaniem, tak jak z własną torbą na zakupy.

Jest też aspekt podatkowy. Jeżeli bowiem przedsiębiorca będzie chciał przerzucić opłatę na konsumenta, co jest w tym przypadku oczywistością, to zwiększy ona podstawę opodatkowania. Pojawi się dodatkowy VAT, który w gastronomii może odznaczyć się na cenie w różnych stawkach. A przecież już dziś wiele firm za opakowania na wynos każe sobie dopłacać. Kadra księgowa i podatkowa muszą więc się mieć na baczności.

Autor jest doradcą podatkowym, partnerem w EY

—oprac. olat

Czytaj więcej

Za butelki po „małpkach” nie dostaniemy kaucji

Trwają prace nad rozporządzeniami określającymi wysokości opłat wprowadzonych do polskiego systemu prawnego w drodze implementacji dyrektywy SUP.

Opłaty wynikające z dyrektywy SUP są dwojakiego rodzaju. Pierwsza – określona na poziomie 20 gr od 1 kg – dotyczy sprzedawanych konsumentom produktów, takich jak pojemniki na żywność, paczki i owijki, pojemniki na napoje o pojemności do 3 litrów, kubki na napoje z wieczkami i pokrywkami, lekkie plastikowe torby na zakupy. Dla wyrobów tytoniowych z filtrami opłata jest określona na poziomie 1 gr za sztukę. Jej celem jest pokrycie kosztów związanych ze zbieraniem odpadów powstałych z produktów tego samego rodzaju, ich uprzątania, transportu i przetwarzania.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Ten testament wywołuje najwięcej sporów. Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok
Prawo karne
Akta znalezione w domu Zbigniewa Ziobry. Prokuratura przekazała nowe informacje
ABC Firmy
Firma zapłaci prawie 240 tys. zł kary. Wszystko przez zgubionego pendrive'a
Zawody prawnicze
Adwokaci apelują do Tuska. Chcą uchylenia rozporządzenia MS
Praca, Emerytury i renty
Czternasta emerytura z wieloma znakami zapytania. Będzie podwyżka?
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?