Wstęp
26 maja 2021 roku był znaczącym dniem dla rynku podmiotów funkcjonujących w branży wyrobów medycznych. Data ta stanowiła pierwszy dzień obowiązywania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG, czyli tzw. rozporządzenia MDR (eng. Medical Devices Resolution). Pierwotnie zakładano wejście w życie rozporządzenia już rok wcześniej, to jest w 2020 roku, planom tym stanęło jednak na przeszkodzie nagłe i wzmożone zapotrzebowanie rynku na niektóre wyroby medyczne, wywołane pandemią COVID-19. W związku z powyższym, Komisja Europejska podjęła, jak się wydaje, słuszną decyzję o niewprowadzaniu dodatkowych wymagań i obwarowań dla obrotu wyrobami medycznymi na czas trwającego kryzysu.
Jak pokazała praktyka, nawet wydłużony czas na wdrożenie nowych obowiązków wynikłych z MDR, nie był wystarczający dla wielu uczestników rynku wyrobów medycznych., zwłaszcza że, w związku z pandemią COVID-19, w obrocie gospodarczym pojawiły się nowe podmioty, które wykorzystując swoje możliwości produkcyjne i sieci handlowe odpowiedziały na wzmożony popyt na wyroby medyczne, jednocześnie nie zawsze dochowując w tym zakresie wymogów prawnych. Mając na względzie powyższe, uzasadnione i wskazane wydaje się być przypomnienie, czy nawet przybliżenie najistotniejszych zmian, jakie niesie ze sobą MDR, tym bardziej, że zrozumienia meandrów nowej regulacji nie ułatwia go polski ustawodawca, który wciąż nie uporał się z dostosowaniem polskich przepisów do znacznie bardziej szczegółowego i zawiłego stanu prawnego, przyjętego przez prawodawcę unijnego.
MDR – opis wstępny
Lata funkcjonowania rynku wyrobów medycznych w oparciu o dotychczasowy stan prawny (tj. w unijnym obrocie prawnym o dyrektywę Rady 93/42/EWG, czyli tzw. MDD zaś w obrocie polskim również o ustawę z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych), pokazały szereg niedociągnięć systemowych w zakresie ochrony zdrowia pacjentów i użytkowników przed niedostatecznie zbadanymi wyrobami medycznymi o wątpliwym pochodzeniu. Dążąc zatem do poprawy bezpieczeństwa ludzi, prawodawca unijny postanowił doprecyzować i rozszerzyć regulacje prawne dotyczące m.in. klasyfikacji, oznakowania, wprowadzania do obrotu, czy udostępniania na rynku wyrobów medycznych tak, aby zwiększyć stopień kontroli właściwych organów (unijnych i krajowych) nad ścieżką, jaką przejść musi produkt tej kategorii w drodze od wytwórcy, do użytkownika. Poczyniono również kroki w kierunku zwiększenia przejrzystości i identyfikowalności każdego wyrobu medycznego dostępnego na rynku, zaś fakt, że zmiany wprowadzono w formie rozporządzenia, które jest w Unii Europejskiej aktem bezpośrednio wiążącym i nie wymaga implementacji do prawodawstwa Państw Członkowskich, przysłużyć się ma ujednoliceniu porządku prawnego w tej dziedzinie na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Poniżej przedstawiamy najistotniejsze zmiany regulacyjne za pomocą których powyższe cele zasadnicze mają zostać zrealizowane.
Najważniejsze zmiany
Sama definicja wyrobu medycznego zawarta w art. 2 nowego Rozporządzenia 2017/745 (MDR) została rozwinięta tak, aby uwzględnić dorobek naukowy wypracowany od czasu wprowadzenia dyrektywy MDD. Istotne zmiany wprowadzono również w zakresie klasyfikacji wyrobów medycznych. Dotychczasowa klasyfikacja opierała się na stosowaniu określonych w rozporządzeniu Ministra Zdrowia osiemnastu reguł, pozwalających na przyporządkowanie danego wyrobu medycznego do jednej z czterech klas ryzyka. Nowe rozporządzenie MDR wprowadza natomiast w treści Załącznika VIII aż 22 reguły. Podmiotom funkcjonującym na rynku zaleca się wobec powyższego ponowne przyjrzenie się własnemu asortymentowi wyrobów medycznych, jako że zmiana klasy niektórych produktów pociągać będzie za sobą również zmianę w sferze obowiązków przedsiębiorcy, m. in. w zakresie ich certyfikacji.
Zmianie uległa także liczba klas ryzyka, w ramach których różnicuje się rygorystyczność wymagań dotyczących konkretnych wyrobów medycznych zgodnie z potencjalnym zagrożeniem, z jakim związane jest ich stosowanie. Zamiast dotychczasowych czterech, rozporządzenie MDR wprowadza de facto sześć klas. Wynika to z rozdzielenia na osobne podklasy kategorii produktów, wchodzących dotychczas zbiorczo w klasę I, która zgodnie z niektórymi badaniami w 2017 r. obejmowała aż 70% wszystkich wyrobów medycznych będących w obrocie na terenie EOG. Jednocześnie należy zauważyć, że w przypadku wyrobów medycznych należących do klasy I, termin na dostosowanie ich do wymogów rozporządzenia minął wraz z jego wejściem w życie, a więc w dniu 26 maja 2021 r. – jak najszybsze przeprowadzenie szczegółowej analizy zgodności dokumentacji tych produktów z rozporządzeniem MDR jest zatem szczególnie istotne.