fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Kujawy i Pomorze

Nowa ekspresówka, nowe szanse

Węzeł Białe Błota pod Bydgoszczą. Tu będą się przecinać dwie główne trasy regionu: S5 i S11
GDDKiA
Docelowy układ komunikacyjny w regionie zaczyna nabierać kształtów.

Liczące nieco ponad 2 mln mieszkańców i niespełna 18 tys. km kw. powierzchni województwo kujawsko-pomorskie dopiero buduje swój szkielet szybkich dróg. Na razie ma jedną taką trasę – to biegnąca od Gdańska w stronę Łodzi autostrada A4. Kolejna szybka arteria – droga ekspresowa S5 od Grudziądza w kierunku Gniezna – jest dopiero w trakcie budowy. Ma być gotowa w 2019 r. Kolejna trasa – ekspresówka S10 prowadząca od strony Szczecina i Piły przez Bydgoszcz w kierunku Nowego Dworu Mazowieckiego – wciąż pozostaje w fazie planowania.

Wzmocnią gospodarkę

Cała sieć dróg krajowych na terenie województwa na razie liczy niewiele ponad 1 tys. km. W tym jest prawie 180 km autostrady A1 (blisko połowa to odcinek koncesyjny) oraz 35 km dróg ekspresowych, będących niewielkimi fragmentami S5 i S10 w rejonie Bydgoszczy i Torunia.

Ocenia się, że wydłużanie szybkich tras wzmocni region ekonomicznie. Przykładem jest autostrada A1, która nie tylko miała strategiczne znaczenie dla poprawy połączeń komunikacyjnych i usprawnienia ruchu tranzytowego na kierunku północ–południe, ale także przyczyniła się do ożywienia gospodarczego. Gminy położone wzdłuż autostrady stały się atrakcyjne dla lokowania nowych inwestycji. Tylko w gminie Kowal ma być przygotowanych blisko 200 hektarów do zagospodarowania przez zainteresowane firmy.

Pozostałe inwestycje drogowe zrealizowane w minionej perspektywie mają już nieporównanie mniejszą skalę. Na terenie województwa przebudowano jeszcze drogę krajową nr 10 od Torunia do granicy województwa mazowieckiego, wybudowano obwodnicę Kowala, a także 10-kilometrowy fragment obwodnicy Bydgoszczy pomiędzy węzłami Stryszek i Białe Błota.

Obecnie w kujawsko-pomorskim są w toku cztery duże inwestycje. Trwa budowa półtorakilometrowej obwodnicy Brodnicy w ciągu drogi krajowej nr 15, która ma się zakończyć w połowie roku. Kilka dni temu drogowcy przeprowadzili już próbne obciążenia estakady. Za rok ma być gotowa przeszło 18-kilometrowa obwodnica Inowrocławia. Budowana trasa wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, który teraz korkuje centrum. Skróci także czas przejazdu na trasie pomiędzy Toruniem i Poznaniem. Trwa jednocześnie przetarg na blisko 5 km łącznika obwodnicy pomiędzy drogami nr 15 i 25.

Szykują wykup gruntów

Dla kolejnego ważnego dla regionu przedsięwzięcia – budowy 130 km drogi ekspresowej S5 – przygotowywane są projekty. – W drugiej połowie roku wystąpimy już o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. W 2017 r. rozpocznie się wykup gruntów, a potem prace budowlane – zapowiada Jan Krynicki, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Kolejna droga ekspresowa biegnąca przez województwo kujawsko-pomorskie – S10, która ma łączyć Warszawę ze Szczecinem, a jednocześnie stworzyć regionalną oś wschód–zachód, będzie budowana dopiero pod koniec dekady. Trasa została podzielona na trzy odcinki: od granicy z województwem wielkopolskim do Bydgoszczy, od Bydgoszczy do Torunia oraz od Torunia do granicy województwa. Na razie przygotowywany jest przetarg na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla odcinka pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA