Reklama

Maciej Albinowski: Jak wydłużyć aktywność zawodową Polaków i nie przegrać wyborów?

Starzejąca się Polska wymaga nowej umowy społecznej. Kontynuujmy pracę po sześćdziesiątce, ale na miarę naszych możliwości. W takim wymiarze etatu, jaki wybierze pracownik.

Publikacja: 10.05.2024 04:30

Maciej Albinowski: Jak wydłużyć aktywność zawodową Polaków i nie przegrać wyborów?

Foto: Adobe Stock

Struktura demograficzna Polski będzie się systematycznie pogarszać do 2060 roku. Do tego czasu podwoi się liczba osób w wieku 65 lat i starszych przypadających na jedną osobę w wieku produkcyjnym. Komisja Europejska prognozuje, że największa zmiana dokona się w latach 40. To może być czarna dekada, która zakończy „złoty wiek” polskiej gospodarki.

Problemem będą zarówno pogłębiające się niedobory pracowników, jak i rosnące koszty utrzymania emerytów. Prognozy finansowe ZUS wyglądają dobrze tylko przy założeniu, że wartość emerytur względem płac będzie dramatycznie spadała. Ponadto, starsza ludność będzie wymagała zwiększonych nakładów na służbę zdrowia. Naturalną reakcją racjonalnego społeczeństwa powinno być wydłużenie okresu aktywności zawodowej, a także przemyślana polityka migracyjna, która stanowi osobny temat.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Aleksandra Ptak-Iglewska: Biznes celowo gra z kaucjami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Grawitacji nie ma!
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Zbrojenia? Konkurencja, głupcze
Opinie Ekonomiczne
Henryk Zimakowski: Kiedy LOT odzyska samofinansowanie?
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Gospodarka, głupcze. Dwa lata od wyborów z 15 października
Materiał Promocyjny
Transformacja energetyczna: Były pytania, czas na odpowiedzi
Reklama
Reklama