Obywatel wystąpił do Prokuratora Okręgowego w Krakowie o udostępnienie informacji publicznej o przebiegu drogi zawodowej Prokuratora Rejonowego w Wieliczce, m.in. o kopie aktów nominowania. Prokurator Okręgowy nie wydał decyzji odmownej, lecz poinformował, że akty te mają charakter dokumentów wewnętrznych i jako takie nie stanowią informacji publicznej podlegającej udostępnieniu. Ocenił zarazem, że w sprawie doszło do „nadużycia prawa do informacji publicznej".
Obywatel wniósł do WSA skargę na bezczynność organu. Udział w tym postępowaniu zgłosił Rzecznik Praw Obywatelskich, który dziś poinformował o wyroku jaki zapadł w tej sprawie 8 sierpnia 2019 r. RPO wniósł o uwzględnienie skargi i zobowiązanie prokuratury do rozpatrzenia wniosku skarżącego w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
W swoim stanowisku dla Sądu Rzecznik przypominał, że Prawo dostępu do informacji publicznej - o którym mówi art. 61 ust 1 Konstytucji - obejmuje prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prokurator rejonowy jest organem władzy publicznej, a jego działalność jest objęta zakresem prawa do informacji publicznej. Dlatego i akt powołania prokuratora stanowi informację publiczną. Stanowisko takie wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 4 lutego 2016 r.
Zdaniem RPO, w sprawie tej nie zachodzą przesłanki odmowy udzielenia informacji publicznej z powołaniem się na ochronę prywatności osoby fizycznej.
Według Rzecznika pogląd, że akt nominowania prokuratora stanowi dokument wewnętrzny, prowadzi do naruszenia zasady jawności i powoduje brak transparentności procesu powołania prokuratorów. Transparentność tego procesu jest szczególnie istotna z uwagi na władcze kompetencje prokuratora dotyczące sfery praworządności i zaufanie publicznego do osoby sprawującej tę funkcję.