Reklama

Urzędowe podanie bez podpisu nie jest automatycznie bezskuteczne

W razie braku podpisu na podaniu trzeba wezwać osobę, która je wnosi, do usunięcia tego braku w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż siedem dni. Dopiero nieusunięcie braku powoduje pozostawienie podania bez rozpoznania. Dotyczy to także podań wnoszonych elektronicznie.

Publikacja: 03.04.2018 06:30

Urzędowe podanie bez podpisu nie jest automatycznie bezskuteczne

Foto: 123RF

- Strona przesłała odwołanie od decyzji do urzędu mailem, a następnie także pocztą, ale za pośrednictwem innego operatora niż Poczta Polska. Dotychczasowa wymiana korespondencji między stroną a urzędem następowała w drodze elektronicznej. Odwołanie wysłane pocztą zostało dostarczone po terminie do jego wniesienia. Czy organ II instancji może zignorować przesłanie odwołania mailem wobec braku podpisu elektronicznego?

Nie. Zgodnie z art. 129 § 1-2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie – od dnia jej ogłoszenia stronie. W myśl art. 63 § 1 k.p.a. podania (w tym odwołania) mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie, za pomocą telefaksu lub ustnie do protokołu, a także za pomocą innych środków komunikacji elektronicznej przez elektroniczną skrzynkę podawczą organu.

W art. 63 § 3a pkt 1 k.p.a. zastrzeżono, że podanie wniesione w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP bądź uwierzytelniane w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralności weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. W razie wniesienia podania w formie dokumentu elektronicznego, organ potwierdza wniesienie podania przez doręczenie urzędowego poświadczenia odbioru na wskazany przez wnoszącego adres elektroniczny (art. 63 § 4 k.p.a.). W myśl art. 57 § 5 k.p.a. termin do wniesienia odwołania uważa się za zachowany m.in. w przypadku, gdy przed upływem tego terminu odwołanie zostało:

- nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego (obecnie jest nim Poczta Polska S.A.) bądź

- wysłane w formie dokumentu elektronicznego do organu, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.

Reklama
Reklama

W orzecznictwie podkreśla się, że w sytuacji, gdy:

- strona nadała odwołanie, przed upływem terminu do jego wniesienia, w polskiej placówce pocztowej innego operatora niż Poczta Polska, po czym

- odwołanie zostało dostarczone do adresata już po terminie do jego wniesienia,

nie ma podstaw do przyjęcia, że strona wniosła odwołanie w terminie. Brak wiedzy na temat tego, jaki podmiot ma status operatora wyznaczonego, nie jest okolicznością niemożliwą ani nawet trudną do przezwyciężenia, w związku z czym posłużenie się innym operatorem nie uzasadnia przywrócenia terminu (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z 6 grudnia 2017 r., sygn. II SA/Ke 740/17, LEX nr 2424623).

Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 czerwca 2017 r. (sygn. I OSK 203/17, LEX nr 2338643) wiadomość mailowa – nie opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym ani podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP – nie jest dokumentem elektronicznym w rozumieniu art. 63 § 1 i art. 57 § 5 pkt 1 k.p.a. Nie wyklucza to jednak uznania, że taka forma komunikowania się podmiotu z organem, na gruncie art. 63 § 1 k.p.a., może być dopuszczalna. Procedura administracyjna dopuszcza bowiem możliwość posługiwania się analogią.

W wyroku NSA z 23 lutego 2018 r. (sygn. II OSK 1901/17, LEX nr 2450427) podkreślono, że brak podpisu elektronicznego z art. 63 § 3a pkt 1 k.p.a. w odwołaniu wniesionym w formie elektronicznej na skrzynkę podawczą organu jest brakiem formalnym, który można usunąć w trybie art. 64 § 2 k.p.a. W sytuacji, gdy podanie nie czyni zadość wymaganiom ustalonym w przepisach, organ powinien wezwać osobę, która je wnosi, do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (por. także art. 9 k.p.a.). Tego rodzaju brakiem jest np. brak podpisu wnioskodawcy, w tym brak kwalifikowanego podpisu elektronicznego na odwołaniu wniesionym w formie elektronicznej. Brak wymaganego podpisu na odwołaniu wniesionym drogą elektroniczną strona może usunąć przez przesłanie odwołania opatrzonego już kwalifikowanym podpisem bądź złożenie odwołania w formie pisemnej i opatrzonego podpisem. W sytuacji, gdy strona uzupełniła brak odwołania wniesionego elektronicznie przez nadesłanie podpisanego odwołania pocztą, organ odwoławczy dysponuje już podpisanym odwołaniem, w związku z czym powinien rozpoznać je merytorycznie.

Reklama
Reklama

—Anna Puszkarska, radca prawny

podstawa prawna: art. 9, art. 57 § 5, art. 63, art. 64, art. 129, art. 134 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1257 ze zm.)

Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama