Skarbówka energicznie czyści rejestr podatników VAT. Dotychczas usunęła z niego już ponad 200 tys. podmiotów. Tym, którzy zostali wykreśleni niesłusznie, ciężko jednak będzie uzyskać odszkodowanie.
Czytaj także: Zasady powrotu do rejestru VAT od 1 lipca 2018 r.
Jak mówi Marcin Zimny, partner w Kancelarii Zimny Doradcy Podatkowi, organy podatkowe działają często pochopnie. Hurtowo wykreślają firmy z rejestru, a dopiero potem weryfikują, czy było to zasadne. Zdarzało się, że fiskus najpierw wykreślał podmioty podejrzane o wyłudzenia VAT, a potem wszczynał kontrole, które nie wykazały żadnych nieprawidłowości. Tymczasem kontrahenci otrzymywali informację o wykreśleniu firmy.
Rośnie liczba sporów
– Takie działania podejmowane bez żadnej formalnej decyzji mogą być szkodliwe dla przedsiębiorców. Konsekwencją może być nawet wyeliminowanie podatnika z biznesu – mówi Zimny.
Wiceminister finansów Paweł Cybulski wyjaśnia, że celem obowiązujących od początku 2017 r. przepisów jest ochrona uczciwych podatników. Nieaktualny rejestr naraża ich na odliczenie podatku z faktur od nieistniejących kontrahentów. By temu przeciwdziałać, reakcja urzędników musi być stanowcza.