Tak wskazał dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 2 października 2017 r. (0113-KDIPT1-1.4012.390.2017.2.RG).
O interpretację wystąpiła jednostka samorządu terytorialnego, zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina wskazała, że 1 stycznia 2017 r. przeprowadziła centralizację rozliczeń VAT. W konsekwencji, gmina jako jeden podatnik jest odpowiedzialna za prawidłowe rozliczenie i ewidencję czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym czynności realizowanych przez jej jednostki budżetowe.
W strukturze organizacyjnej gminy znajduje się m.in. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, który wraz z podległymi mu komórkami organizacyjnymi wykonuje zadania z zakresu pomocy społecznej. Do zadań tych należy organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, pielęgniarskich, rehabilitacyjnych, zapewnienie pobytu i wyżywienia w domu pomocy społecznej, w ośrodkach wsparcia oraz w Środowiskowych Domach Samopomocy, etc.
Gmina spytała czy usługi świadczone przez MOPR i podlegle mu komórki organizacyjne korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 lub art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem gminy, zgodnie z którym świadczone przez gminę za pośrednictwem MOPR i jego komórek organizacyjnych usługi, mieszczą się w pojęciu usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, zatem korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy o VAT. Organ podkreślił, że czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą zostać wyłączone spod opodatkowania VAT jedynie w sytuacji, gdy są to czynności wykonywane w ramach przypisanych tym jednostkom specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa i obrony narodowej. Niemniej jednak wykonywanie ich nie może prowadzić do naruszenia zasad konkurencji.