Korzystanie z usług agencji marketingowych podczas realizacji działań promocyjnych takich jak sprzedaż premiowa, czy konkursy z nagrodami jest często spotykaną praktyką. Rozliczenia podatkowe związane z udziałem agencji w działaniach marketingowych wciąż są jednak źródłem wątpliwości.
Czytaj także: Nabycie kompleksowej usługi marketingowej – rozliczenie VAT
Jednym z istotniejszych obszarów, w których mogą wystąpić nieprawidłowości, jest VAT i rozliczenie wydatków związanych z nabyciem towarów wydawanych w ramach sprzedaży premiowej lub konkursów, czyli wydawanych nieodpłatnie.
Źródło wątpliwości
Umowy z agencjami marketingowymi często obejmują usługi kompleksowej obsługi danej akcji marketingowej obejmujące m.in. zakup nagród (prezentów) oraz ich wydanie uczestnikom, a także działania związane z promowaniem i obsługą danego wydarzenia. Agencja marketingowa, nabywając nagrody, nie ponosi ostatecznie kosztu ich nabycia. Wydatki te są bowiem agencjom zwracane. Pytanie jakie stawiają sobie agencje marketingowe, to czy zwrot tego rodzaju wydatków powinien być udokumentowany fakturą, a jeśli tak, to jakie wartości powinny być na niej wskazane. Z drugiej strony, z punktu widzenia zlecającego przeprowadzenie akcji marketingowej ważne jest, aby VAT naliczony wynikający z takiej faktury mógł być odliczony.
O sposobie opodatkowania VAT w rozliczeniach między zlecającym a agencją decyduje kwestia własności nagród. Jeśli do przeniesienia własności dochodzi miedzy agencją a zlecającym, to transakcja powinna być opodatkowana VAT. Jeśli nie, to opodatkowanie VAT nie wystąpi, a rozliczenia kosztów nabycia nagród między agencją a zlecającym powinny odbyć się poza VAT (np. na podstawie noty obciążeniowej). Takie rozróżnienie jest również stosowane przez organy podatkowe. Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji z 4 kwietnia 2018 r. (0114-KDIP1-3.4012.524.2017.4.ISZ) uznał, że rozliczenia między zlecającym a agencją marketingową powinny się odbyć na podstawie faktury, z której VAT naliczony będzie mógł być odliczony przez zlecającego. Warunkiem stosowania takiego sposobu rozliczania było przeniesienie przez agencję na zlecającego własności nagród przed ich udostępnieniem uprawnionemu uczestnikowi konkursu lub sprzedaży premiowej.