Jak Reguły Incoterms wpływają na moment obowiązku w VAT

W przypadku stosowania reguły Incoterms CIP dzień dokonania dostawy odpowiada dacie wydania towaru przewoźnikowi. Jest tak nawet wtedy, gdy płatność następuje po dostawie.

Publikacja: 15.07.2019 02:00

Jak Reguły Incoterms wpływają na moment obowiązku w VAT

Foto: 123RF

Potwierdza to interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 30 maja 2019 r. (0113-KDIPT1-2.4012.111.2019. 2.PRP).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym zajmującym się dystrybucją termoplastycznych tworzyw sztucznych na polski rynek. W ramach prowadzonej działalności sprzedaż odbywa się na podstawie składanych przez klientów zamówień. Zgodnie z ustalonymi warunkami transakcji, wnioskodawca jest odpowiedzialny za organizację transportu. Dodatkowo pokrywa on koszty dostawy, które standardowo wliczone są w cenę towaru. Transport następuje z magazynu wnioskodawcy i odbywa się z udziałem zewnętrznych przewoźników, na warunkach Incoterms 2010 – CIP. Oznacza to, że za organizację i koszty przewozu wraz z ubezpieczeniem towaru odpowiada wnioskodawca, a ryzyko utraty towaru przechodzi na nabywcę już w momencie wydania towaru przewoźnikowi. Płatność następuje po dostawie towarów. W związku z tym wnioskodawca wystąpił z pytaniem o moment powstania obowiązku podatkowego. Chciał wiedzieć czy w przypadku tak realizowanej dostawy będzie nim chwila wydania towaru firmie transportowej z magazynu wnioskodawcy.

Czytaj także: Jak Incoterms wpływają na rozliczenie VAT

Organ potwierdził stanowisko wnioskodawcy. Stwierdził, że gdy towar wysyłany jest do nabywcy za pośrednictwem przewoźnika, np. firmy kurierskiej, transportowej czy innego podmiotu zewnętrznego, dostawa towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia. To z tym momentem dostawca przenosi bowiem na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. W przypadku stosowania reguły Incoterms CIP moment dokonania dostawy będzie więc odpowiadał momentowi wydania towaru przewoźnikowi. Co za tym idzie, gdy płatność następuje po dostawie, obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy, czyli jak w opisanym stanie faktycznym, w momencie przekazania towaru przewoźnikowi.

Aleksandra Bogumił konsultant w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

Stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, co do zasady, powstaje w momencie dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi. Warto jednak zwrócić uwagę, że pojęcie dostawy towarów należy definiować zgodnie z przepisami ustawy o VAT. Przede wszystkim dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zarówno polskie organy podatkowe, jak i Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (wyrok z 8 lutego 1990 r w sprawie C-320/88) podkreślają, że dostawa towarów nie musi wiązać się z przeniesieniem własności w znaczeniu prawnym (w rozumieniu kodeksu cywilnego). Kluczowe w tym zakresie jest jedynie przeniesienie własności w sensie ekonomicznym, jako władztwa nad rzeczą, czy też możliwości faktycznego rozporządzania danym towarem. Taki sposób unormowania tematu pozostawia duże pole do interpretacji.

Momentu przejścia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, tak ważnego z punktu widzenia obowiązku podatkowego w VAT, często nie można ustalić wyłącznie na podstawie przepisów o VAT. Trzeba się odnieść do faktycznych okoliczności transakcji. W tym zakresie pomocne okazują się zazwyczaj warunki Incoterms 2010 (International Commercial Terms). Są one zbiorem reguł określających podział pomiędzy sprzedawcę i nabywcę wszystkich czynności, które obejmuje dana transakcja, ze szczególnym uwzględnieniem wynikających z niej ryzyk i kosztów. Incoterms to międzynarodowe, ujednolicone symbole wskazywane na fakturach, obowiązujące wszędzie na tych samych zasadach, co również przyczynia się do zmniejszenia nieporozumień czy niedopowiedzeń między stronami transakcji. Różne Incoterms w różny sposób regulują moment przejścia ryzyka związanego z towarami. Przykładowo reguła EXW stanowi, że wszelkie koszty i ryzyko ponosi nabywca, a ryzyko przechodzi już w miejscu, gdzie następuje odbiór towaru np. w magazynie sprzedawcy, który ma jedynie obowiązek udostępnić towar. Inna często stosowana reguła to DAP. Stanowi ona, że ryzyka i koszty transportu do wyznaczonego miejsca dostawy pokrywa w całości sprzedawca.

Reguły te obrazują, że prawo do rozporządzania towarem w sensie ekonomicznym może przechodzić ze sprzedawcy na nabywcę w różnych momentach. Gdy na przykład w transakcji bierze udział podmiot trzeci, odpowiedzialny za transport, ważne jest określenie na której ze stron spoczywa ryzyko utraty towaru, w sytuacji gdy fizycznie żadna z nich nie jest w posiadaniu towaru.

W analizowanej sprawie zastosowano regułę Incoterms CIP, z którą wiąże się obowiązek organizacji i pokrycia kosztów dostawy towaru (i ubezpieczenia przez sprzedawcę) do miejsca uzgodnionego przez strony transakcji. Ryzyko utraty towaru przechodzi natomiast na nabywcę w momencie wydania towaru przewoźnikowi. Organ w tej sytuacji uznał, że prawo do rozporządzania towarem jak właściciel – na potrzeby VAT – przeszło na nabywcę w momencie przekazania towaru przewoźnikowi.

Incoterms to przede wszystkim warunki handlowe. Jednak warto pamiętać, że określenie warunków Incoterms może nieść za sobą istotne konsekwencje podatkowe. Dla określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT największe znaczenie ma to, że reguły te pomagają określić, w którym momencie odpowiedzialność za towar – a więc także prawo rozporządzania nim – przechodzi na nabywcę. Oprócz wskazanej już kwestii określenia momentu powstania obowiązku podatkowego, Incoterms mogą też mieć znaczenie przy wskazaniu dostawy „ruchomej" w transakcjach łańcuchowych, a w konsekwencji przy ustaleniu właściwego sposobu opodatkowania poszczególnych transakcji w łańcuchu.

Warto zwrócić również uwagę, że organy podatkowe mogą na podstawie dowodów kwestionować przyjęte reguły. Może to jednak wynikać przede wszystkim ze stanu faktycznego lub innych posta- nowień umownych, które przeczą wskazanym ozna- czeniom. Zastosowane w danej transakcji reguły Incoterms powinny przede wszystkim odpowiadać jej rzeczywistemu przebiegowi. W szczególności, zasady organizacji dostawy i przenoszenia odpo- wiedzialności za towary określone w umowie nie powinny być sprzeczne ze wskazanymi na fakturze warunkami Incoterms.

Współautorem komentarza jest Marta Kolbusz-Nowak – menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego EY

Potwierdza to interpretacja indywidualna wydana przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 30 maja 2019 r. (0113-KDIPT1-2.4012.111.2019. 2.PRP).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym zajmującym się dystrybucją termoplastycznych tworzyw sztucznych na polski rynek. W ramach prowadzonej działalności sprzedaż odbywa się na podstawie składanych przez klientów zamówień. Zgodnie z ustalonymi warunkami transakcji, wnioskodawca jest odpowiedzialny za organizację transportu. Dodatkowo pokrywa on koszty dostawy, które standardowo wliczone są w cenę towaru. Transport następuje z magazynu wnioskodawcy i odbywa się z udziałem zewnętrznych przewoźników, na warunkach Incoterms 2010 – CIP. Oznacza to, że za organizację i koszty przewozu wraz z ubezpieczeniem towaru odpowiada wnioskodawca, a ryzyko utraty towaru przechodzi na nabywcę już w momencie wydania towaru przewoźnikowi. Płatność następuje po dostawie towarów. W związku z tym wnioskodawca wystąpił z pytaniem o moment powstania obowiązku podatkowego. Chciał wiedzieć czy w przypadku tak realizowanej dostawy będzie nim chwila wydania towaru firmie transportowej z magazynu wnioskodawcy.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?