Jak dopisać się online do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania

Osoby, które 13 października nie będą mogły głosować w wyborach w swoim lokalu wyborczym, mogą dopisać się do spisu wyborców w innym miejscu. Teraz także zdalnie, przez Internet.

Aktualizacja: 03.10.2019 11:01 Publikacja: 03.10.2019 09:28

Jak dopisać się online do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki Roman Bosiacki

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania można napisać  samodzielnie i złożyć w urzędzie gminy, w której zamierza się głosować. We wniosku trzeba  podać  nazwisko, imię albo imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres stałego zamieszkania, adres pobytu czasowego w dniu wyborów. Na złożenie wniosku jest czas do 8 października.

Nie trzeba jednak fatygować się do urzędu. Wniosek o  dopisanie do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania można złożyć online, bez wychodzenia z domu. Warunkiem jest posiadanie tzw. profilu zaufanego (eGO) lub  e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić naszą tożsamość. Usługa jest bezpłatna.

Jak to zrobić krok po kroku

1. Przygotuj:

- login z hasłem do profilu zaufanego i telefon komórkowy,

lub

- podpis kwalifikowany,

lub

- e-dowód.

2. Na stronie Gov.pl kliknij w niebieski prostokąt z napisem  "Dopisz się do spisu wyborców"

System przekieruje nas na stronę login.gov.pl. Wybieramy tam sposób logowania: Profil Zaufany lub e-dowód albo szybkie logowanie przez bankowość elektroniczną PKO BP lub Inteligo. 

Jeśli chcemy zalogować się profilem zaufanym (eGO), musimy go mieć. Można go założyć w prosty sposób przez bankowość elektroniczną,  w serwisach banków lub innych dostawców wymienionych na stronie pz.gov.pl.

Profil Zaufany można również założyć poprzez serwis pz.gov.pl, ale wówczas musimy się liczyć z koniecznością jednorazowego stawienia się w jednym z  wybranych punktów, w których zostanie  potwierdzona nasza tożsamość.

Jeśli wybierzemy logowanie e-dowodem, potrzebować będziemy skrzynki ePUAP. Służy ona do komunikacji z urzędem. W skrzynce znajdziemy na przykład swoje pisma wysłane – za pośrednictwem serwisu OBYWATEL.GOV.PL i platformy ePUAP – do urzędu. Skrzynkę można założy przy pierwszym logowaniu do e-usług.

3. Wypełnij wniosek

System zapyta m.in. o powód, dla którego chcemy dopisać się do spisu wyborców.

Po wypełnieniu wniosku system przekieruje nas do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl, gdzie można sprawdzić wniosek i podpisać go elektronicznie, czyli  za pomocą: profilu zaufanego, dowodu z warstwą elektroniczną (e-dowodu), kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Potwierdzenie wysłania wniosku otrzymamy na naszą skrzynkę ePUAP i e-mail podany we wniosku.

Jeszcze tylko kilka dni

Wniosek online można złożyć tylko do 8 października. Lepiej jednak nie czekać z tym na ostatnią chwilę, gdyż urzędnik nie dopisze nas do spisu wyborców automatycznie. Najpierw musi  odebrać i rozpatrzyć nasz wniosek, a zrobi to w godzinach pracy urzędu.

Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez skrzynkę ePUAP. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.

Ważne jest także sprawdzenie przed wyborami, czy nasze nazwisko dopisano do spisu wyborców w wybranym obwodzie głosowania. Jeżeli nie otrzymamy odpowiedzi na nasz wniosek w ciągu 3 dni, trzeba skontaktować się z urzędem – na przykład telefonicznie, osobiście lub za pomocą pisma ogólnego.

Nie każdy może online

Kto nie może zdalnie dopisać się do spisu wyborców?  Żołnierze odbywający  służbę wojskową lub ćwiczenia, ratownicy odbywający zasadniczą służbę w obronie cywilnej poza miejscem stałego zamieszkania, funkcjonariusze pełniący służbę w systemie skoszarowanym.

W celu złożenia wniosku o dopisanie do spisu wyborców powinni oni skontaktować się z urzędem gminy w miejscowości skoszarowania lub w miejscowości, w której pełnią służbę.

Wniosku online nie może także wysłać osoba, która nigdzie nie jest zameldowana i nigdzie nie dopisała się do rejestru wyborców na swój wniosek. Ona także musi skontaktować się osobiście z urzędem gminy, w której chce głosować.

Wniosek o dopisanie do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania można napisać  samodzielnie i złożyć w urzędzie gminy, w której zamierza się głosować. We wniosku trzeba  podać  nazwisko, imię albo imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer PESEL, adres stałego zamieszkania, adres pobytu czasowego w dniu wyborów. Na złożenie wniosku jest czas do 8 października.

Nie trzeba jednak fatygować się do urzędu. Wniosek o  dopisanie do spisu wyborców poza miejscem stałego zamieszkania można złożyć online, bez wychodzenia z domu. Warunkiem jest posiadanie tzw. profilu zaufanego (eGO) lub  e-dowodu. Pozwalają one potwierdzić naszą tożsamość. Usługa jest bezpłatna.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe