Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego w związku z inwestycją drogową. Mamy wątpliwości, co do procedury głosowania, ponieważ na piętnastu radnych, obecnych było jedenastu. Jednak uchwałę przyjęto pięcioma głosami, sześciu radnych wstrzymało się. Czy regionalna izba obrachunkowa może podważyć uchwałę?
Czytaj także: Uchwała rady gminy sprzeczna z prawem jest nieważna
Analiza zapytania wymaga odniesienia się do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (dalej ustawa). W art. 17 ust. 1 tej ustawy postanowiono, że w skład rady wchodzą radni w liczbie piętnastu w gminach do 20 tys. mieszkańców. Zatem wnioskować należy, że gmina, w której doszło do owego głosowania ustawowo liczy 15 radnych. Ustalenie to ma zaś kluczowe znaczenie dla sposobu obliczenia wielkości głosów przy podejmowaniu uchwał przez radę gminy.
I tak, zasadniczo, co wynika z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów, w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba, że ustawa stanowi inaczej. Jest to, więc podstawowy tryb podejmowania uchwał przez organ stanowiący gminy.
Co jednak istotne, zmodyfikowany wymóg dotyczy uchwał w sprawie zaciągania zobowiązań finansowych przez gminę. Jak bowiem postanowiono w art. 58 ust. 1 i 2 ustawy – uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła, z których zobowiązania te zostaną pokryte. Wspomniane uchwały rady gminy zapadają bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy ustawowego składu rady. Wyjątkowy tryb podejmowania tego typu uchwał jest podkreślany m.in. w orzecznictwie sądowoadministracyjnym (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z 8 marca 2016 r. (sygn. akt III SA/Lu 1366/15).