Uchwała rady gminy sprzeczna z prawem jest nieważna

Przy podejmowaniu uchwał konieczny jest zarówno odpowiedni tryb postępowania, jak i spełnienie wymogów dotyczących treści uchwały. W przypadku aktów prawa miejscowego obowiązują dodatkowe wymagania dotyczące ogłoszenia.

Publikacja: 27.03.2018 05:50

Uchwała rady gminy sprzeczna z prawem jest nieważna

Foto: Fotolia.com

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Jak podkreślono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2013 r. (sygn. I OSK 1997/12, LEX nr 1285988), dla prawidłowości trybu podejmowania uchwały wszystkie te elementy muszą wystąpić jednocześnie, a jakiekolwiek odstępstwa od tak określonej procedury podejmowania uchwał muszą (obligatoryjnie) mieć podstawę prawną w konkretnym przepisie rangi ustawowej. Odmienne wymagania przewidziano np. w odniesieniu do:

- wyboru przewodniczącego i 1-3 wiceprzewodniczących rady gminy, który następuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym (art. 19 ust. 1 u.s.g.),

- uchwały w sprawie absolutorium, która jest podejmowana bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady (art. 28a ust. 2 u.s.g.), czy

- uchwał dotyczących zobowiązań finansowych, które powinny zapaść bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (art. 58 ust. 2 u.s.g.).

Obecni radni, większość głosów

Wymagane quorum, czyli liczba radnych, których obecność umożliwia podjęcie uchwały, to zasadniczo połowa ustawowego składu rady, ustalanego zgodnie z art. 17 u.s.g. W myśl art. 17 ust. 1 u.s.g. ustawowy skład rady zależy od liczby mieszkańców gminy i wynosi:

- 15 w gminach do 20 tys. mieszkańców,

- 21 w gminach do 50 tys. mieszkańców,

- 23 w gminach do 100 tys. mieszkańców oraz

- 25 w gminach do 200 tys. mieszkańców oraz po 3 na każde dalsze rozpoczęte 100 tys. mieszkańców, nie więcej jednak niż 45 radnych.

W wyroku NSA z 18 lipca 2006 r. (sygn. I OSK 670/06, LEX nr 275447) zwrócono uwagę, że przepisy u.s.g. nie regulują skutków prawnych działania rady w składzie liczbowym innym (większym lub mniejszym) niż wielkości ustalone w art. 17 u.s.g. Fakt, że przepis ten ma charakter bezwzględnie wiążący, oznacza, że w statucie gminy nie można uregulować odmiennie tej kwestii. Nie oznacza to jednak, że gdy liczbowy skład rady nie odpowiada wielkością ustawowemu, to rada jest pozbawiona możliwości działania. Jeżeli liczba radnych nie odpowiada wielkości ustawowej, to fakt ten nie może rzutować na ustalanie quorum koniecznego do podjęcia uchwały przez radę gminy. Zgodnie z art. 14 ust. 1 u.s.g. jest to nadal połowa ustawowego składu rady.

Przykład:

Załóżmy, że gmina ma 18 tys. mieszkańców, w związku z czym jest w niej 15 radnych. Połowa tego ustawowego składu (15) to dokładnie 7,5, czyli – z uwagi na niepodzielność głosu - po zaokrągleniu w górę do pełnej liczby - 8 radnych. Oznacza to, że podczas głosowania na sali obrad musi być zasadniczo co najmniej 8 radnych. Gdyby rzeczywisty liczbowy skład rady nie odpowiadał ustawowemu (np. po wygaśnięciu mandatu jednego z radnych, było tylko 14 radnych), to i tak wymagane quorum trzeba byłoby ustalać na podstawie ustawowego składu rady, zgodnego z art. 17 u.s.g. Po wygaśnięciu mandatu jednego z radnych, nie wystarczałaby obecność 7 radnych (1/2 z 14), lecz nadal do podjęcia uchwały potrzebna byłaby obecność co najmniej 8 radnych.

W wyroku NSA z 21 listopada 2006 r. (sygn. II GSK 194/06, LEX nr 290143) podkreślono, że nie oznacza to, że co najmniej 8 radnych musiałoby wziąć udział w głosowaniu. Oddanie głosu jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem radnego. Liczba radnych obecnych w trakcie głosowania oraz liczba oddanych głosów nie muszą się pokrywać. Dla uzyskania wymaganego quorum, zgodnie z art. 14 ust. 1 u.s.g., potrzebna jest obecność co najmniej 8 radnych podczas głosowania. Gdyby jednak np. jeden z radnych wstrzymał się od głosu, nie prowadziłoby to do braku quorum.

W wyroku NSA we Wrocławiu z 18 września 1990 r. (sygn. SA/Wr 849/90, LEX nr 10161) stwierdzono, że – w przypadkach budzących wątpliwości – rzeczą osoby prowadzącej obrady (czyli zasadniczo przewodniczącego rady gminy – art. 19 ust. 2 u.s.g.) jest sprawdzenie quorum bezpośrednio przed głosowaniem. Również każdy radny ma prawo wnosić o weryfikację quorum.

Wymóg zwykłej większości głosów oznacza, że za podjęciem uchwały powinno opowiedzieć się więcej radnych niż przeciwko. W takim przypadku nie uwzględnia się głosów wstrzymujących się. W wyroku NSA w Krakowie z 20 grudnia 1994 r. (sygn. SA/Kr 2423/94, ONSA 1995/4/182) wyjaśniono, że jeżeli przedmiotem głosowania jest wybór jednego spośród kilku rozwiązań, to przez zwykłą większość należy rozumieć taką liczbę głosów optujących za jednym z tych rozwiązań, która jest większa od liczby głosów przypadających osobno na każdą jego alternatywę. W sytuacji, gdy wymagana jest bezwzględna większość głosów, konieczne jest uzyskanie co najmniej o jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, czyli głosów przeciwnych i wstrzymujących się (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 11 maja 2011 r., sygn. II SA/Po 188/11, LEX nr 795690). W wyroku NSA z 8 sierpnia 2012 r. (sygn. II OSK 467/12, LEX nr 1252080) wyrażono pogląd, że nie każde głosowanie musi zawierać możliwość wstrzymania się od głosu.

Przykład:

Załóżmy, że do podjęcia uchwały potrzebna była obecność co najmniej połowy ustawowego składu rady (8 radnych) oraz bezwzględna większość głosów. Na sali obrad było obecnych i głosowało 8 radnych, przy czym 4 głosowało za przyjęciem projektu uchwały, 2 przeciwko, a 2 wstrzymało się od głosu. W takim przypadku nie uzyskano wymaganej większości głosów (5 głosów za podjęciem uchwały), co spowodowało, że ta uchwała nie została podjęta. Jak podkreślono w wyroku WSA w Lublinie z 10 listopada 2009 r. (sygn. II SA/Lu 402/09, LEX nr 589175), remisowy wynik nie oznacza, że rezultat głosowania nie został osiągnięty, w związku z czym trzeba powtórzyć głosowanie. Nieuzyskanie wymaganej większości powoduje, że głosowany projekt uchwały został odrzucony. W wyroku tym stwierdzono, że u.s.g. nie zawiera norm zezwalających na powtórzenie głosowania, które uchylałoby skutki poprzedniego głosowania, ale statut gminy może wprowadzać szczegółowe rozwiązania dopuszczające taką możliwość. Natomiast w razie braku stosownej regulacji w statucie, powtórzenie głosowania mogłoby nastąpić tylko w razie zaistnienia istotnych i nie dających się usunąć wątpliwości co do przebiegu głosowania, obliczenia jego wyników lub wprowadzenia w błąd radnych co do zasad głosowania.

W art. 25a u.s.g. zastrzeżono, że radny nie może brać udziału w głosowaniu, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego. Radny podlega wyłączeniu także wówczas, gdy jego interes jest zbieżny z interesem gminy (por. np. wyrok WSA w Kielcach z 20 grudnia 2017 r., sygn. II SA/Ke 780/17, LEX nr 2424494).

Jawność głosowania

W orzecznictwie podkreśla się, że wprowadzenie zasady nakazującej podejmowanie uchwał w głosowaniu jawnym, wiąże się przede wszystkim z realizacją konstytucyjnej zasady – prawa obywateli do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Odstępstwa od zasady podejmowania uchwał w głosowaniu jawnym mogą nastąpić tylko mocą ustawy (por. np. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 28 kwietnia 2016 r., sygn. II SA/Go 227/16, LEX nr 2039604). Nie można zawrzeć takich regulacji w statucie gminy. Ustawą o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych zmodyfikowano art. 14 u.s.g., w związku z czym, od następnej kadencji rady gminy, głosowania jawne na sesjach rady będą musiały odbywać się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. Jeżeli przeprowadzenie głosowania w taki sposób nie będzie możliwe z przyczyn technicznych, trzeba będzie przeprowadzić głosowanie imienne. Imienne wykazy głosowań radnych będą podawane niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty w gminie.

Treść uchwały

W § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" przyjęto, że do projektów aktów prawa miejscowego stosuje się odpowiednio zasady dotyczące projektów aktów normatywnych o charakterze wewnętrznym (uchwał i zarządzeń), projektów aktów wykonawczych (rozporządzeń) oraz niektóre zasady dotyczące projektów (zmian) ustaw. Przyjmuje się, że takie wymagania powinny spełniać także uchwały rady gminy niebędące aktami prawa miejscowego. Uchwała rady powinna zawierać tytuł, rozstrzygnięcia merytoryczne i regulacje dotyczące wejścia w życie. Tekst uchwały należy rozpocząć od wskazania przepisu prawnego, na podstawie którego ta uchwała jest podejmowana, a podejmując uchwałę rada nie może przekroczyć zakresu przyznanych jej kompetencji. W uchwale można uregulować tylko sprawy przekazane radzie do unormowania w przepisie upoważniającym. W treści uchwały nie należy powtarzać w przepisów ustaw i innych aktów normatywnych. Podstawową jednostką redakcyjną uchwały jest paragraf. Paragrafy można dzielić na ustępy, ustępy na punkty, punkty na litery, litery na tiret. Zgodnie z § 131 ust. 1 Zasad techniki prawodawczej do projektu uchwały dołącza się uzasadnienie. W wyroku WSA w Białymstoku z 13 kwietnia 2006 r. (sygn. II SA/Bk 83/06, LEX nr 192856) przyjęto, że organ jednostki samorządu terytorialnego podejmujący uchwałę ma obowiązek sporządzenia uzasadnienia uchwały, gdyż takie uzasadnienie warunkuje kontrolę sprawowaną przez sąd administracyjny.

Akty prawa miejscowego

Uchwały rady gminy będące aktami prawa miejscowego podlegają ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym, zgodnie z art. 13 pkt 2 ustawy ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych. W myśl art. 4 ust. 1 tej ustawy zasadą jest, że uchwały rady będące aktami prawa miejscowego wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia. W orzecznictwie podkreśla się, że każdorazowo trzeba ustalić, czy dany akt ma charakter prawa miejscowego. Dla kwalifikacji danej uchwały jako aktu prawa miejscowego decydujące znaczenie ma charakter zawartych w niej norm prawnych i kształtowanie przez te normy sytuacji prawnej adresatów. Jeżeli uchwała zawiera przynajmniej jedną normę postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym, jest ona aktem prawa miejscowego (por. np. wyrok WSA w Olsztynie z 11 lipca 2013 r., sygn. II SA/Ol 518/13, LEX nr 1343114). Skutkiem nieogłoszenia aktu prawa miejscowego w wojewódzkim dzienniku urzędowym jest brak możliwości wywołania przez ten akt zamierzonych skutków prawnych. Uchwała stanowiąca akt prawa miejscowego, która nie zostaje przekazana do ogłoszenia, jest w całości nieważna (por. np. wyrok WSA w Poznaniu z 14 września 2016 r., sygn. IV SA/Po 286/16, LEX nr 2161605).

Istotne wady uchwały

W orzecznictwie przyjmuje się, że do istotnych wad uchwały, skutkujących stwierdzeniem jej nieważności (art. 91 ust. 1 i 4 u.s.g.), zalicza się np. naruszenie przepisów:

- wyznaczających kompetencje do podejmowania uchwał,

- podstawy prawnej podejmowanych uchwał,

- ustrojowych,

- prawa materialnego – przez ich wadliwą wykładnię oraz

- regulujących procedurę podejmowania uchwał (por. wyrok WSA w Opolu z 29 grudnia 2017 r., sygn. II SA/Op 537/17, LEX nr 2427417).

Ważne przepisy

art. 14, art. 17, art. 19 ust. 1, 2 i 4, art. 20 ust. 1a, art. 22, art. 25a, art. 28a ust. 2 i 5, art. 28b ust. 4, art. 40-42, art. 58, art. 67 ust. 1, art. 91 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1875 ze zm.),

art. 1, art. 15 ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 130),

art. 4, art. 13 pkt 2 ustawy z 20 lipca 2000 r. ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1523),

§ 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej" (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 283).

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) uchwały rady gminy zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że ustawa stanowi inaczej. Jak podkreślono w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 marca 2013 r. (sygn. I OSK 1997/12, LEX nr 1285988), dla prawidłowości trybu podejmowania uchwały wszystkie te elementy muszą wystąpić jednocześnie, a jakiekolwiek odstępstwa od tak określonej procedury podejmowania uchwał muszą (obligatoryjnie) mieć podstawę prawną w konkretnym przepisie rangi ustawowej. Odmienne wymagania przewidziano np. w odniesieniu do:

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił