- Wójt wydał zarządzenie inne niż porządkowe. Czy wojewoda może kwestionować legalność tego aktu?
Tak.
Zgodnie z art. 85 ustawy o samorządzie gminnym (dalej u.s.g.) działalność gminna podlega nadzorowi, sprawowanemu na podstawie kryterium zgodności z prawem. Organami nadzoru są Prezes Rady Ministrów i wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa (art. 86 u.s.g.). W myśl art. 90 u.s.g. wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma obowiązek przedłożenia wojewodzie uchwał rady gminy w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.
Czytaj także: Wójt może udzielać upoważnień, ale tylko w granicach prawa
Akty ustanawiające przepisy porządkowe wójt powinien przekazać wojewodzie w ciągu 2 dni od ich ustanowienia. Uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium oraz inne uchwały rady gminy i zarządzenia wójta, objęte zakresem nadzoru regionalnej izby obrachunkowej, przekazuje się - na wskazanych wyżej zasadach - tej izbie. Zgodnie z art. 91 ust. 1 u.s.g. uchwała lub zarządzenie organu gminy sprzeczne z prawem są nieważne.
O nieważności uchwały lub zarządzenia, w całości lub w części, orzeka organ nadzoru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia doręczenia mu danego aktu. Na tle tych przepisów powstała wątpliwość, czy nadzorowi wojewody podlegają także zarządzenia wójta, które nie ustanawiają przepisów porządkowych. Zgodnie z wyjaśnieniami zawartymi w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 16 września 2003 r. (sygn. II SA/Wr 854/03, LEX nr 82901) wyróżnienie zarządzeń porządkowych jako podlegających doręczeniu wojewodzie ma na celu to, aby te zarządzenia poddać nadzorowi w ściśle oznaczonym terminie. Z art. 90-91 u.s.g. nie można natomiast wywodzić, że zarządzenia inne niż porządkowe nie podlegają nadzorowi wojewody. Pojęcie działalności gminnej, podlegającej nadzorowi, powinno być rozumiane szeroko.