fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Usługi, ceny, zarobki

Pomysły młodych prawników na biznes: moda, muzyka, start-upy

123RF
Szukanie nieodkrytych jeszcze potrzeb prawnych staje się domeną m.in. wkraczających na rynek młodych prawników.

W coraz trudniejszej sytuacji na rynku prawnicy szukają nowych sposobów dotarcia do klientów. Są bardzo kreatywni – specjalizacje takie jak prawo mody czy prawo muzyki pozwalają na oferowanie bardzo specjalistycznych usług kierowanych do wąskiego grona odbiorców.

Anna Żmijewska, doktorantka Polskiej Akademii Nauk, która zajmuje się m.in. prawem autorskim, właśnie organizuje szkolenie „Moda w sieci prawa". Adresuje je nie tylko do projektantów i producentów odzieży, ale i tych, którzy np. planują sprzedaż mody w internecie.

– Zawsze interesowałam się modą, a szukając dla siebie miejsca na rynku prawnym, pomyślałam właśnie o tej branży – mówi Żmijewska. – Chodziłam od projektanta do projektanta, by dowiedzieć się, jakie mają problemy prawne. Często są to trudności związane m.in. z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wyjaśniam im np. różne kwestie prawne związane z prowadzeniem sprzedaży za pośrednictwem internetu – mówi Żmijewska.

Prawem mody zajmuje się już od dawna także radca prawny Agnieszka Orłowska. Przez lata pracowała m.in. dla firm odzieżowych, dziś prowadzi własną kancelarię. Podkreśla, że zaspokaja potrzeby, które już wcześniej były widoczne na rynku. Młode osoby, które zajmują się modą, często czują się zagubione w gąszczu przepisów. Potrzebują przewodnika.

Także do wąskiej grupy potencjalnych klientów kieruje swoją ofertę Aleksandra Sewerynik, która zajmuje się prawem muzyki.

– Jestem prawnikiem, ale równolegle skończyłam wydział dyrygentury chóralnej na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. W mojej pracy staram się integrować dwie dziedziny – mówi Sewerynik. Podkreśla, że wiedza muzyczna pozwala jej lepiej zrozumieć muzyków i zagadnienia prawne związane z tą dziedziną sztuki.

– Aby dobrze reprezentować ich interesy, trzeba znać specyfikę utworu muzycznego, pomaga to chociażby w sprawach dotyczących plagiatu – mówi Sewerynik.

Włodzimierz Chróścik, dziekan Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie, przyznaje, że coraz więcej młodych ludzi szuka nisz na rynku prawnym, wielu wykazuje się kreatywnością.

– Dobrym pomysłem jest np. rozpoczynanie współpracy z początkującymi w działalności. Tworzące się firmy często potrzebują pomocy prawnej, dobrze sprawdzają się w tym właśnie młodzi prawnicy, którzy także rozpoczynają swoją karierę – mówi dziekan Chróścik.

Podkreśla, że wiele takich projektów organizują np. samorządy terytorialne.

– Sam niedawno uczestniczyłem w projekcie, który finansuje miasto stołeczne Warszawa. Kilku młodych prawników z naszej izby zaangażowało się w tę inicjatywę i pomagają dziś start-upom – mówi dziekan Chróścik.

Nisz i nowych sposobów dotarcia do klientów poszukują także większe kancelarie, z dłuższą tradycją. Proponują swoim klientom np. przygotowanie planu sukcesji. Kancelarie zajmujące się obsługą firm w swojej ofercie mają coraz częściej pomoc prawną dla osób fizycznych. Dzięki temu pomogą np. rozwiązywać problemy prawne prezesom firm, które obsługują.

—bork

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA