Możliwa zmiana za sterami Airbusa

Airbus przygotowuje się do awansowania obecnego szefa działu samolotów cywilnych Guillaume Faury na stanowisko prezesa całej grupy na miejsce Toma Endersa, aby zaradzić rosnącemu poczuciu próżni władzy.

Publikacja: 30.09.2018 17:47

Możliwa zmiana za sterami Airbusa

Foto: AFP

Decyzja rady administracyjnej europejskiej grupy lotniczo-wojskowej jest tylko kwestią tygodni, bliżej od ustalonego wcześniej terminu końca roku zastąpienia Toma Endersa, który zakończy drugą kadencję na wiosnę 2019 i nie będzie starać się o trzecią.

Po długiej serii odchodzenia członków kierownictwa w ostatnich miesiącach Airbus musi ponadto uporać się z opóźnieniami w produkcji i odpowiedzieć na śledztwo o korupcję. Guillaume Faury (50 lat) przeszedł w lutym ze stanowiska prezesa Airbus Helicopters na szefa działu samolotów cywilnych po dymisji Fabrice Brégiera, który od 1 października zaczyna pracę we francuskiej filii amerykańskiej grupy technologicznej Palantir.

Główny rywal Faury'ego, obecny prezes Thalesa Patrice Caine (48) odrzuca pomysł opuszczenia tego producenta, ale mógłby to zrobić, jeśli rząd go o to poprosi — twierdzi prasa.

Skarb państwa Francji ma tylko 11 proc. w Airbusie, ale jest nadal największym udziałowcem Thalesa (przed Dassault Aviation), który miał kilkakrotne kryzysy w kierownictwie przed zrobieniem porządków przez Jeana-Bernarda Lévy, mianowanego w 2012 r. i kontynuowanych przez Patrice Caine dwa lat później.

Harmonogram zmiany na głównym stanowisku pozostaje jeszcze do ustalenia, ale osoby związane z tą grupą mówią, że G. Faury mógłby zostać prezesem Airbusa od tego roku, co byłoby przyspieszeniem początkowego planu zgrania w czasie zmian na szczycie z walnym zgromadzeniem w maju 2019. Rada administracyjna mogłaby podjąć ostateczną decyzję w tej sprawie na posiedzeniu 13 listopada.

Faury, który uczestnicy w dorocznym posiedzeniu rady administracyjnej w Chinach w końcu września poświęconemu strategii, stal się faworytem na stanowisko zwalniane przez Endersa. — Zyskał epolety w Airbus Commercial Aircraft. To przemysłowiec znający problemy i technologię — uznała osoba znająca temat.

Będzie jednak musiał rozwiązać problemy przemysłowe, które grożą mniejszym generowaniem gotówki i zahamowaniem planów zwiększania rytmu produkcji. Poza opóźnieniami związanymi z silnikami do samolotów wąskokadłubowych A320neo Airbus ma teraz do czynienia z problemami jakości, mogącymi zwiększyć koszty i dalsze opóźnienia. Obecne problemy wynikające z docieraniem się nowej linii produkcyjnej w Niemczech skłoniły Faury'ego do oświadczenia załodze, że może to osłabić zaufanie klientów.

Kolejnym zadaniem nowego prezesa będzie przywrócenie zaufania nadszarpniętego śledztwem o korzystaniu z pośredników przy sprzedaży samolotów i o gratyfikacjach dla nich odbiegających od liczb w sprawozdaniach. Śledztwo trwa już trzeci rok, pilotuje je rada administracyjna a nie zarząd. Jeśli Faury zostanie zatwierdzony, to może doprowadzić do zmian w radzie administracyjnej, której przewodniczący Denis Ranque odchodzi w 2020 r.

Tradycyjnie Airbus rozdzielał stanowiska szefa rady i prezesa między Francuzem i Niemcem, ale za kadencji Endersa ten zwyczaj utrzymania równowagi politycznej zniesiono w 2013 r.

Decyzja rady administracyjnej europejskiej grupy lotniczo-wojskowej jest tylko kwestią tygodni, bliżej od ustalonego wcześniej terminu końca roku zastąpienia Toma Endersa, który zakończy drugą kadencję na wiosnę 2019 i nie będzie starać się o trzecią.

Po długiej serii odchodzenia członków kierownictwa w ostatnich miesiącach Airbus musi ponadto uporać się z opóźnieniami w produkcji i odpowiedzieć na śledztwo o korupcję. Guillaume Faury (50 lat) przeszedł w lutym ze stanowiska prezesa Airbus Helicopters na szefa działu samolotów cywilnych po dymisji Fabrice Brégiera, który od 1 października zaczyna pracę we francuskiej filii amerykańskiej grupy technologicznej Palantir.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej