Na kształt polskiego systemu transportowego coraz mocniej wpływa rozwój portów morskich i powiększająca się sieć terminali przeładunkowych. – Wzrost gospodarczy i rosnąca międzynarodowa wymiana handlowa stwarzają doskonałe perspektywy dla rozwoju polskiego rynku usług transportowych – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury. Zdaniem resortu Polska stoi przed szansą rozwoju centrów dystrybucyjnych i logistycznych. Jednym z czynników, które będą temu sprzyjać, jest centralne położenie kraju. Duże znaczenie dla rozwoju sektora logistyki będzie mieć także rosnąca wymiana handlowa pomiędzy Europą a Chinami – według planów część transportów będzie przechodzić przez polskie terminale.
W ich rozwój mocno angażuje się kolej, a także spółki zajmujące się działalnością logistyczną. W czwartek PKP SA podpisze porozumienie o współpracy z dziesięcioma firmami: Euroterminalem Sławków, spółką Logit, PKP Cargo Centrum Logistycznym w Małaszewiczach, PKP Cargo Centrum Logistycznym w Medyce-Żurawicy, PKP LHS, Śląskim Centrum Logistyki, Terminalami Przeładunkowymi Sławków-Medyka, Wielkopolskim Centrum Logistycznym Konin-Stare Miasto, Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Celem umowy będzie wzajemne wspieranie się firm w budowaniu połączeń logistycznych. Chodzi o kluczowe kierunki transportowe: wschód – zachód, północ – południe Europy oraz Azja – zachodnia Europa.
Grunty pod terminale
Wcześniej PKP i Poczta Polska podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy wykorzystaniu należących do obu firm gruntów. Przewidywał powołanie specjalnego zespołu, który zajmie się wytypowaniem gruntów, gdzie mogłyby powstawać centra logistyczne. Miał także określić zasady współpracy obu firm przy rozwijaniu rynku TSL (Transport-Spedycja-Logistyka). Jeszcze w styczniu Poczta przekazała listę 48 nieruchomości, deklarując chęć przekazania ich pod wspólne przedsięwzięcia. Kolej wskazała 80 takich miejsc znajdujących się głównie przy stacjach kolejowych oraz liniach, do których doprowadzone są drogi. Obie spółki chcą w ten sposób zagospodarować należące do nich tereny, które nie są optymalnie wykorzystywane. – Nowoczesna infrastruktura wsparcia logistycznego, w tym centra logistyczne oraz magazyny i sortownie, to nowe miejsca pracy i ogromne perspektywy dla regionów, w których taka działalność będzie prowadzona – zapowiedział prezes PKP Krzysztof Mamiński.
W rozbudowie łańcuchów logistycznych ważną rolę odgrywać będą bałtyckie porty. Zwłaszcza że zarówno w Gdańsku oraz w Gdyni, jak również w zespole portowym Szczecin-Świnoujście rosną przeładunki. – Mamy za sobą historyczny pierwszy kwartał – mówi Agata Kupracz, rzecznik Portu Gdańsk. Dynamika wzrostu w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku sięgnęła 44 proc. W okresie styczeń–marzec 2018 r. przeszło tędy ponad 12,7 mln ton towarów.