Więcej inwestycji w przeładunki

W rozbudowie systemów transportowych na terenie Polski kluczową rolę mają odgrywać nowe terminale przeładunkowe oraz centra logistyczne. Dalej będzie się zwiększać znaczenie bałtyckich portów.

Publikacja: 08.05.2018 21:00

Więcej inwestycji w przeładunki

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Na kształt polskiego systemu transportowego coraz mocniej wpływa rozwój portów morskich i powiększająca się sieć terminali przeładunkowych. – Wzrost gospodarczy i rosnąca międzynarodowa wymiana handlowa stwarzają doskonałe perspektywy dla rozwoju polskiego rynku usług transportowych – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury. Zdaniem resortu Polska stoi przed szansą rozwoju centrów dystrybucyjnych i logistycznych. Jednym z czynników, które będą temu sprzyjać, jest centralne położenie kraju. Duże znaczenie dla rozwoju sektora logistyki będzie mieć także rosnąca wymiana handlowa pomiędzy Europą a Chinami – według planów część transportów będzie przechodzić przez polskie terminale.

W ich rozwój mocno angażuje się kolej, a także spółki zajmujące się działalnością logistyczną. W czwartek PKP SA podpisze porozumienie o współpracy z dziesięcioma firmami: Euroterminalem Sławków, spółką Logit, PKP Cargo Centrum Logistycznym w Małaszewiczach, PKP Cargo Centrum Logistycznym w Medyce-Żurawicy, PKP LHS, Śląskim Centrum Logistyki, Terminalami Przeładunkowymi Sławków-Medyka, Wielkopolskim Centrum Logistycznym Konin-Stare Miasto, Zarządem Morskiego Portu Gdynia i Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Celem umowy będzie wzajemne wspieranie się firm w budowaniu połączeń logistycznych. Chodzi o kluczowe kierunki transportowe: wschód – zachód, północ – południe Europy oraz Azja – zachodnia Europa.

Grunty pod terminale

Wcześniej PKP i Poczta Polska podpisały list intencyjny w sprawie współpracy przy wykorzystaniu należących do obu firm gruntów. Przewidywał powołanie specjalnego zespołu, który zajmie się wytypowaniem gruntów, gdzie mogłyby powstawać centra logistyczne. Miał także określić zasady współpracy obu firm przy rozwijaniu rynku TSL (Transport-Spedycja-Logistyka). Jeszcze w styczniu Poczta przekazała listę 48 nieruchomości, deklarując chęć przekazania ich pod wspólne przedsięwzięcia. Kolej wskazała 80 takich miejsc znajdujących się głównie przy stacjach kolejowych oraz liniach, do których doprowadzone są drogi. Obie spółki chcą w ten sposób zagospodarować należące do nich tereny, które nie są optymalnie wykorzystywane. – Nowoczesna infrastruktura wsparcia logistycznego, w tym centra logistyczne oraz magazyny i sortownie, to nowe miejsca pracy i ogromne perspektywy dla regionów, w których taka działalność będzie prowadzona – zapowiedział prezes PKP Krzysztof Mamiński.

W rozbudowie łańcuchów logistycznych ważną rolę odgrywać będą bałtyckie porty. Zwłaszcza że zarówno w Gdańsku oraz w Gdyni, jak również w zespole portowym Szczecin-Świnoujście rosną przeładunki. – Mamy za sobą historyczny pierwszy kwartał – mówi Agata Kupracz, rzecznik Portu Gdańsk. Dynamika wzrostu w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku sięgnęła 44 proc. W okresie styczeń–marzec 2018 r. przeszło tędy ponad 12,7 mln ton towarów.

Rekordy w portach

– Takiego wyniku gdański port jeszcze nigdy nie osiągnął. To pozwala nam wierzyć, że cały rok będzie wyjątkowo udany – zapowiada Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Rekordowe zwyżki przyniosły przeładunki paliw (o 41 proc. r./r.), węgla (o 154 proc.) i drobnicy. O 47 proc., do 480 tys. sztuk, podskoczyła ilość przechodzących przez port kontenerów. Przybyło także przeładowywanych samochodów: od stycznia do marca 23,5 tys. sztuk, co w porównaniu z pierwszym kwartałem sprzed roku daje wzrost 80-procentowy.

W Gdyni przeładunki wzrosły w I kwartale o 5 proc., do ponad 5,3 mln ton. W górę poszybowały zwłaszcza węgiel i koks – o 68 proc., drewno – przeszło dziesięciokrotnie, drobnica – o prawie 16 proc. Przybyło także kontenerów – o prawie 15 proc. Z kolei w zespole portów Szczecin-Świnoujście przeładunki wzrosły o 6,2 proc. Najwięcej w przypadku węgla – o 33 proc., a także rudy – o 25 proc. Przedstawiciele portów podkreślają, że ta ostatnia jest szczególnie wrażliwa na sytuację gospodarczą. – Od minionego roku mamy duże zwyżki w tej grupie towarowej, co oznacza, iż gospodarka krajowa jest mocno rozpędzona, stąd zapotrzebowanie na ten surowiec – wyjaśnia Monika Woźniak-Lewandowska, specjalista działu marketingu i komunikacji w Zarządzie Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W sumie przez oba porty przeszło 6,8 mln ton towarów. W całym 2018 roku będzie to 25 mln ton.

Dla dalszego zwiększania konkurencyjności portów potrzebne są jednak inwestycje w zwiększenie zdolności przeładunkowych. Tego rodzaju przedsięwzięcia realizowane są już we wszystkich czterech portach. Pogłębiane są tory wodne, powiększane nabrzeża, modernizowana infrastruktura.

Ropa i gaz

W Gdyni rozbudowywane są m.in. stanowiska do przeładunków paliw płynnych. Inwestycja ma być ukończona w połowie przyszłego roku. Z kolei w Świnoujściu zaplanowano rozbudowę terminalu LNG. Przewiduje się, że po zakończeniu prac zdolności przeładunkowe terminalu znacznie wzrosną, z obecnych 5 mld metrów sześc. do 7,5 mld metrów sześc. gazu rocznie.

W planach Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej jest jeszcze jedna wielka inwestycja: terminal kontenerowy w Świnoujściu. Zdolności przeładunkowe terminalu, który kosztowałby ok. 2 mld zł, miałyby sięgnąć 1,5 mln TEU, czyli standardowych 20-stopowych kontenerów rocznie.

Na kształt polskiego systemu transportowego coraz mocniej wpływa rozwój portów morskich i powiększająca się sieć terminali przeładunkowych. – Wzrost gospodarczy i rosnąca międzynarodowa wymiana handlowa stwarzają doskonałe perspektywy dla rozwoju polskiego rynku usług transportowych – twierdzi Ministerstwo Infrastruktury. Zdaniem resortu Polska stoi przed szansą rozwoju centrów dystrybucyjnych i logistycznych. Jednym z czynników, które będą temu sprzyjać, jest centralne położenie kraju. Duże znaczenie dla rozwoju sektora logistyki będzie mieć także rosnąca wymiana handlowa pomiędzy Europą a Chinami – według planów część transportów będzie przechodzić przez polskie terminale.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Magdalena Jaworska-Maćkowiak, prezes PAŻP: Gotowi na lata, a nie tylko na lato
Transport
Chiny potajemnie remontują rosyjski statek przewożący broń z Korei Północnej
Transport
Cywilna produkcja ciągnie Boeinga w dół
Transport
PKP Cargo ma nowy tymczasowy zarząd
Transport
Prezes PKP Cargo stracił stanowisko. Jest decyzja rady nadzorczej